یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
۰ نفر

ارتباطات کهن‌ترین میراث بشر است و از بدو خلقت انسان با او همراه شده و با رشد فکری و رفتاری‌اش سیر تکاملی به خود گرفته است.  

ابراهيم وجداني

ابراهیم وجدانی / مدیر روابط‌عمومی منطقه ۶ شهرداری تهران : ارتباطات همانند کلیدی، قفل درهای بسته را در عرصه‌های مختلف گشود و ابزاری برای انتقال اندیشه‌ها، آداب، فرهنگ، تمدن، عقاید و تعاملات اجتماعی در سراسر گیتی شد تا به امروز که با مقوله ابررسانه‌ها مواجه‌ایم. این پدیده مولود میراث ارتباطات گذشتگان است و در طول تکامل زیستی انسان، همچون لوبیای سحرآمیز چنان رشد کردند، سر از ابرها درآوردند و از دیگر دستاوردهای بشری پیشی گرفتند.  
اما ماهیت ابررسانه‌ها بلعیدن رسانه‌های خرد و محلی است و سایه بزرگشان، نقش حیاتی آنان را کمرنگ کرده است.  
رسانه‌های محلی یا به تعبیری رسانه‌های مینیاتوری همچون مویرگ‌های بدن با تک‌تک سلول‌ها در تعاملند و با انتقال دوسویه عوامل حیاتی، در بقای انسان در محل زیست خود، نقش کلیدی و مهم را ایفا می‌کنند. رسانه‌های مینیاتوری در عصر ارتباطات، چشم، گوش و زبان مردم در مقیاس حکمرانی محلی وتریبونی برای انعکاس نیازها، چالش‌ها، نقاط ضعف، قوت و موفقیت‌های شهری و محلی هستند.  
اکنون توسعه محله‌ها نیاز به شکل‌گیری شبکه ارتباطی مویرگی و محله‌ای دارد و رسانه‌های خرد محلی جایگاه ویژه‌ای در این مقوله پیدا کرده‌اند. هر اندازه تعامل حکمرانی محلی با ساکنان محله و به مفهوم دقیق‌تر شهروندان، دوسویه و فعال باشد، سرعت توسعه محلی بیشتر و آثار آن چشمگیرتر خواهد بود. حلقه واسط این دو، رسانه‌های مینیاتوری هستند تا از طریق تکنیک‌ها، ابزار و تخصص انحصاری خود زمینه ارتباط بین مدیریت شهر را با مردم در مقیاس محله فراهم کنند.  
در این بین، ابررسانه‌ها فقط وظیفه و رسالتی که دارند این است که از طریق رسانه‌های خرد و محلی به کشف بسترها و زمینه‌های رشد و توسعه محله‌ها بپردازند و با تمرکز و انتقال مویرگی داده‌ها، زمینه‌ساز توسعه پایدار کلانشهرها و در نهایت توسعه ملی باشند.  

کد خبر 619250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار زیر پوست شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha