پوپک قاسمی- همشهری آنلاین:
با وجود بازار داغ اصناف اردبیل در فضای مجازی، این رویه کسب و کار چندان در شهرستان ها مشاهده نمی شود؛ اصناف شهرستانی دلیل این موضوع را کوچک بودن محیط، شناخته شده بودن هر صنف در بین اهالی و همچنین نبود زیرساخت اینترنتی در روستاهای تابعه شهرستان ها عنوان می کنند.
یکی از فعالان اصناف در فضای مجازی در این باره عنوان می کند: به دلیل وجود بستر فعالیت در فضای مجازی، شرایط کرونا تاثیر کمتری بر کسادی بازار داشت زیرا سعی کردیم بیشتر تمرکز خود را روی فروش غیرحضوری بگذاریم. حتی به دلیل استقبال مشتریان، ماه گذشته شعبه دوم مغازه خود را نیز افتتاح کردیم.
یکی دیگر از بانوان نیز که تولیدات صنایع دستی خود را از طریق فضای مجازی بازاریابی می کند، می گوید: من در روستای نزدیک اردبیل ساکن هستم و امکان فروش تولیدات خود به ساکنان روستا را ندارم. از طرفی نمی توانم در شهر مغازه اجاره کنم و هر روز برای کسب و کار به شهر بروم. اما با استفاده از فضای مجازی موفق شدم هنر و تولیدات خود را به مشتریان معرفی کنم و تقریبا کسب و کار موفقی دارم به طوری که حتی مغازه داران نیز سفارش هایی به من برای تولید عمده می دهند.
در فضای کسب و کار اینترنتی استان اردبیل بانوان بیشتر پیشتاز بوده اند و آنهایی که امکان حضور در بازار سطح شهر را نداشتند، توانستند با فضای مجازی کسب و کار خود را معرفی و به آن رونق دهند.
کارن آهنگری کارشناس و فعال حوزه کسب و کار مجازی می گوید: با توجه به استقبال فروشنده و مشتری از فضای مجازی نیاز به ساماندهی و تصویب قوانین مرتبط احساس می شود و اگر خلاهای قانونی این حوزه برطرف شود با نظارت بیشتر، اعتماد مردم بیش از پیش به این حوزه جلب می شود.
نظر شما