همشهری آنلاین: یکشنبه (10 شهریور) یک هیئت روسی به سرپرستی رئیس جدید شرکت اتم استروی اکسپورت برای بحث درخصوص مراحل پایانی راه‌اندازی نیروگاه بوشهر به تهران می‌آید.

به گزاش ایسنا، هیئت روسی به سرپرستی "رزینکوو" رئیس جدید شرکت اتم استروی اکسپورت - پیمانکار نیروگاه بوشهر- روز یکشنبه به همراه چند تن از مسئولان این شرکت برای بحث و گفت‌وگو‌های کاری از جمله درباره مراحل پایانی راه‌اندازی نیروگاه بوشهر و نیز بازدید از این نیروگاه وارد تهران می‌شود.

در سفر سه روزه هیئت روسی به تهران مراحل پایانی راه‌اندازی نیروگاه بوشهر بررسی می‌شود. در این سفر قرار است رزینکوو از مراحل کار نیروگاه بوشهر مطلع شود.

روابط عمومی شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی کشورمان ‌اعلام کرد در این سفر مدیر روسی پروژه نیروگاه بوشهر ، معاون فنی پروژه و نماینده این شرکت در تهران حضور دارند.

همچنین قرار است صبح دوشنبه، هیئت روسی از نیروگاه اتمی بوشهر بازدید کند. این اولین بازدید رئیس جدید شرکت اتم استروی اکسپورت از نیروگاه 1000 مگاواتی بوشهر است. شرکت اتم استروی اکسپورت در حدود 10 سال است که کار تکمیل و ساخت نیروگاه بوشهر را به عهده دارد.

پیش از این سرگئی اشماتکو، رئیس شرکت اتم استروی اکسپورت بود که اوایل سال جاری (شمسی) به عنوان وزیر انرژی روسیه منصوب شد.

بازدید "رزینکوو" نیز در راستای بازدیدهای دوره‌ای پیمانکار روسی از نیروگاه است که هر چند یک بار انجام می‌شود.

شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی کشورمان میزبان هیئت روسی است و دکتر احمد فیاض‌بخش معاون سازمان انرژی اتمی و مدیر شرکت تولید و توسعه مذاکرات را از سوی طرف ایرانی سرپرستی می‌کند.

قرار بود رئیس آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه برای اعلام زمان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در شهریورماه به تهران بیاید، اما این احتمال وجود دارد که این سفر به مهرماه موکول شده باشد.

رضا آقازاده پیش از این  در پاسخ به این سوال که آیا نیروگاه بوشهر تا پایان آذر ماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید؟ گفته بود: فکر می‌کنم تا پایان سال نیروگاه در مرحله راه‌اندازی مقدماتی (آغاز سوخت‌گذاری) قرار گیرد.

به گفته وی: ما توقع داریم روسیه طبق توافقی که صورت گرفته است به تعهدات خود برای راه‌اندازی این نیروگاه عمل کند.

ریئیس سازمان انرژی اتمی افزوده بود: ایران تمام تسهیلات لازم را برای هر چه سریعتر راه انداختن این نیروگاه برای پیمانکار روسی فراهم کرده است و جای هیچ توجیهی از سوی آنها وجود ندارد.

آقازاده همچنین بر ضرورت اجرای تعهدات از سوی روسیه تاکید کرده و اظهار داشته بود: توقع داریم راه‌اندازی اولیه نیروگاه در اواخر سال صورت پذیرد.

یک عضو کمیته‌ی اقتصادی ـ تجاری مجلس دومای روسیه نیز روز جمعه در این باره گفت: خیلی زود است تاریخ دقیق تکمیل این پروژه مشخص شود.

به گزارش نووستی، وی افزود: این پروژه آن قدر منحصر به فرد است که خیلی زود است تاریخ تکمیل آن اعلام شود. این پروژه مانند هر پروژه‌ی تجاری دیگر با پیچیدگی‌های متعددی روبه‌رو بوده است.

این عضو دوما، ادامه داد: در تجارت کارآمد هر مساله‌ بحث‌انگیزی از طریق مذاکرات حل و فصل می‌شود. به همین خاطر است که مطمئنم نیروگاه بوشهر با موفقیت تکمیل خواهد شد.

وی افزود: به علاوه این مساله برای اعتبار روسیه (به عنوان یک شرکت معتبر) حائز اهمیت است.

هم چنین، سرگئی کرینکو در خردادماه سال جاری در آخرین اظهار نظر درباره زمان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر اعلام کرده بود که امور آماده سازی راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر در پاییز سال جاری آغاز خواهد شد.

 قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر، ژانویه 1995 در تهران امضا شده بود.

حجم کل قرارداد حدود یک میلیارد دلار ارزیابی می‌شود. این پروژه باید در تاریخ هشتم ژوئیه‌ 1999 تکمیل می‌شد، اما تاریخ بهره برداری از آن تا به حال در حدود 10 سال است که به تعویق افتاده است. پیمانکار کل کارهای ساخت و مونتاژ واحد اول نیروگاه، موسسه روسی "اتم استروی اکسپورت" است.

82 تن سوخت اولیه این نیروگاه از 26 آذر سال گذشته (1386) در هشت مرحله به ایران منتقل شده است. در محموله اول تا هفتم هر بار بیش از یک هشتم سوخت ارسال ‌شد و در محموله آخر کمتر از یک هشتم. این سوخت با غنای 6/1 تا 6/3 درصد به همراه تاسیسات جانبی آن از روسیه به ایران منتقل شده است.

میزان سوختی که به ایران در سال اول ارسال می‌شود، برای تغذیه (Load) اولیه راکتور نیروگاه بوشهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک سوم این سوخت بعد از یک سال جایگزین می‌شود و مابقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل سوختی که در حال حاضر به ایران منتقل شده است، حجم زیادی را دارد.

ایران بی‌صبرانه منتظر راه‌اندازی این نیروگاه در پایان سال جاری(میلادی) و آغاز سوخت‌گذاری آن در روزهای پایانی تابستان است.

کد خبر 62007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز