خیابان‌ها و معابر محله طرشت ساختمان‌های نو کم ندارد. با این حال تک و توک خانه‌های فرسوده‌ای در این خیابان‌ها باقی مانده‌اند که مانع تعریض معابر می‌شوند

ملک سلیمانی

همشهری آنلاین _ مرضیه موسوی:  این یعنی معابر این محله به‌طور کامل رنگ و روی نوسازی به خود نگرفته است. یکطرفه شدن خیابان‌ها و ایجاد ترافیک، نبود جای پارک مناسب در کوچه‌ها و مشکل‌ تردد وسایل نقلیه امدادی در مواقع اضطراری از حاشیه‌های وجود این املاک معارض در کوچه‌پسکوچه‌های محله است. تنها با تملک ۳ ملک در این محله، خیابان طرشت شمالی به بلوار صالحی، وصل و تردد در این محله آسانمی‌شود. تملک این بناها توسط شهرداری یا تهاتر آنها پیشنهادی است که اهالی محله برای این املاک دارند.

کوچه‌های ۶ متری قدیمی طرشت، حالا به معابر ۸ و ۱۲ متری تبدیل می‌شوند؛ عقب‌نشینی خانه‌های نوساز و تملک بناهای معارض راه را برای‌ تردد راحت‌تر شهروندان و خودروها در این معابر آسان‌تر می‌کند. با این حال کوچه‌ها و خیابان‌هایی در این محله به چشم می‌خورند که تنها ۲، ۳ ملک معارض در آنها باعث به تعویق افتادن تعریض خیابان شده است؛ معابر هنوز یکطرفه مانده‌اند و در برخی موارد، دسترسی خودروها به خیابان اصلی با فاصله طولانی‌تری همراه شده است. یکی از مهم‌ترین معابر طرشت که هنوز با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کندبلوار صالحی در امتداد خیابان طرشت شمالی است. ملک کبابی این خیابان و ۲ ملک مجاورش هنوز همان ساختمان‌های قدیمی یک طبقه و فرسوده‌ای هستند که از ۴۰ سال پیش در محدوده طرح تعریض قرار دارند اما هنوز تکلیفی برای آنها مشخص نشده است.

  •  وقتی هنوز خبری از ترافیک نبود

تنها یک ملک در خیابان صالحی وجود دارد که با تملک آن، دسترسی مستقیم از این خیابان به خیابان آزادی باز می‌شود. ۳ ملک دیگر در این خیابان راه عبور مستقیم به خیابان طرشت شمالی را مسدود کرده‌اند و با باز شدن این مسیر، خودروها مسیر کوتاه‌تری را با ترافیک کمتر به سمت طرشت شمالی و خیابان‌های مهمی مثل بلوار تیموری و خیابان آزادی غربی طی می‌کنند. «رضا طرشتی‌نژاد» دبیر شورایاری محله طرشت می‌گوید: «بافت قدیمی محله طرشت کوچه‌ها و معابر باریکی داشت. اینجا عمدتاً باغ بود و کوچه‌ها زمانی شکل گرفتند که ترافیک چندانی در منطقه وجود نداشت. امادر طرح توسعه این محله، بسیاری از املاک باید عقب‌نشینی کنند یا برخی از آنها به‌طور کامل در طرح قرار گرفته‌اند و باید تخریب شوند. املاکی که عقب‌نشینی دارند تکلیفشان روشن است و اغلب مالکانی که ملک‌های کوچکی برایشان باقی می‌ماند مجبور به تجمیع و نوسازی هستند. اما املاکی که به‌صورت کامل در طرح قرار دارند از معضلات اصلی این محله هستند که از بیش از ۴۰ سال پیش تاکنوناین مشکل باقی مانده است.»

  •  فرصتی برای رونق محله

تعریض نشدن معابر این محله، رغبت سازنده‌ها و مالکان را برای مشارکت و آغاز نوسازی هم کمتر کرده است. دسترسی راحت‌تر به خیابان‌های اصلی و نداشتن مشکلاتی مثل جای پارک و تردد روان، این روزها به معیارهای انتخاب کوچه‌های خوش‌نشین برای اهالی طرشت تبدیل شده است. طرشتی‌نژاد می‌گوید: «با تملک و تخریب املاک معارض بلوار صالحی، مسیر ال مانندی که این خیابان را به طرشت متصل می‌کند باز می‌شود و علاوه بر تردد روان، فرصت خوبی برای ایجاد یک پاتوق محلی یا بازارچه محلی و پیاده‌راه در این نقطه به وجود می‌آید؛ فرصتی که مردم را به سکونت در این کوچه‌ها، ترغیب و سازندگان را به نوسازی بافت فرسوده این محله، علاقه‌مندمی‌کند. از طرفی به دلیل دشواری دسترسی‌های معابر محله به خیابان‌های اصلی، در شرایط بحرانی و حوادث ممکن است با مشکل مواجه شویم و خودروهای امدادی توان رسیدن به کوچه‌پسکوچه‌ها را نداشته باشند.»

ماجرای ملک کبابی و همسایه‌هایش

  •  پیشنهاد تهاتر

امکان خرید و فروش املاکی که در محدوده طرح تعریض قرار گرفته‌اند وجود ندارد. این ملک‌ها مجوز ساخت‌وساز و نوسازی هم نمی‌گیرند. به همین دلیل اغلب از املاک فرسوده محله به شمار می‌روند. «ابوالفضل حصارکی» ازاهالی قدیمی این محله و مالک یکی از این بناهای معارض است؛ خانه‌ای قدیمی با ۱۱۰‌مترمربع زیربنا که در کنار ۲ ملک دیگر، مانع از تعریض خیابان صالحی شده‌اند. او می‌گوید: «بیش از ۴۰ سال است که این خانه نه اجازه نوسازی و نه اجازه فروش دارد. یعنی مالک اول و آخر آن شهرداری است. در این مدت چند بار در دوره‌های مختلف با شهرداری برای تملک این خانه به توافق رسیده‌ایم. اما هر بار به دلایل مختلف این موضوع لغو شد. نخستین بار قرار شد که در ازای این ملک، ملکی در شهران با وسعت ۹۸‌مترمربع به من تحویل دهند. وقتی صحبت از کارشناسی ۲ ملک برای تهاتر و قیمت‌گذاری به میان آمد اعلام کردند که قیمت مورد نظر برای تملک این خانه توسط شهرداری یک سوم ارزش اصلی خانه است. این خانه تنها دارایی ملکی من است و در صورت انجام این تهاتر، من چگونه می‌توانم ملک و خانه دیگری در همین محله‌های اطراف برای خودم دست و پا کنم؟ ‌»

  •  خانه نوسازم آرزوست

۳ ملکی که به املاک کبابی شهرت دارند سال‌هاست با موضوع تملک و قرار داشتن در طرح روبه‌رو هستند. حصارکی می‌گوید: «مدتی قبل اداره املاک قیمت معقولی برای خرید ملک من پیشنهاد داد. اما ۲ همسایه‌ام که املاک آنها هم باید واگذار شود با این رقم موافقت نکردند و دوباره تملک این خانه‌ها و مغازه‌ها به تعویق افتاد. ملک ما دقیقاً در مسیر تردد خودروها قرار دارد و روزی نیست که در این محله شاهد دعوا سر ترافیک و عبور خودروها نباشیم. خودمان هم ترجیح می‌دهیم در خانه‌ای نوساز زندگی کنیم و مشکلات زندگی در خانه فرسوده را به دوش نکشیم. اما این موضوع در صورتی قابل انجام است که بتوانم ملکی با مختصات مناسب جایگزین این ملک معارض کنم.»
باز شدن معابر اصلی محله طرشت به تملک بناهای معارض ارتباط دارد و با باز شدن این مسیرها، علاوه بر تردد راحت‌تر خودروهای اهالی و دسترسی‌های راحت، روند نوسازی در محله هم با سرعت بیشتری پیش می‌رود.

کد خبر 620231

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha