با وجود چالش‌های داخلی و بین‌المللی پیش روی بخش صنعت و معدن، آمارهای اخیر مسئولان این بخش حاکی از افزایش میزان سرمایه‌گذاری مصوب خارجی، رشد بیش از 20درصدی بخش معدن و افزایش نرخ رشد صنعتی است.

با محسن خلیلی عراقی، نماینده بخش صنعت اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • چالش‌ عمده پیش‌روی توسعه بخش صنعت کدام است؟

در سال‌های اخیر عواملی چون تحولات سیاسی بین‌المللی و نارسایی‌های بخش انرژی متاثر از خشکسالی برای تامین سوخت مورد نیاز صنایع و برخی عوامل دیگر موجب شده است تا شرایط محدود‌کننده‌ای برای این بخش ایجاد شده که این امر در کاهش روند رشد این بخش و میزان تحقق اهداف پیش‌بینی شده صنعتی مؤثر خواهد بود.

اکنون اعمال مدیریت مدیران و شرکت‌های دولتی بر واحدهای بزرگ صنعتی مانعی برای تحقق اهداف این بخش محسوب می‌شود.

توجه واقعی به خصوصی‌سازی، متحول کردن مدیریت واحدهای صنعتی دولتی برای افزایش میزان تولیدات صنعتی و کمک به اقتصاد ملی و استفاده از تجربه مدیران قبلی دولتی در این واحدها، از جمله موضوعاتی است که برای تحقق اهداف توسعه بخش صنعت باید مورد توجه قرار گیرد.

  • با وجود حجم زیاد واگذاری‌های صنعتی، چرا بخش غیردولتی تمایل چندانی برای خرید و سرمایه‌گذاری در واحدهای بزرگ صنعتی ندارد؟

اکنون صنعتگران ارزش زیادی برای صنایع کوچک و متوسط قائل بوده و آن را مایه توسعه قلمداد می‌کنند. این در حالی است که سرمایه‌گذاری در واحدهای بزرگ صنعتی ایجاد اشتغال و توسعه ملی را به‌دنبال داشته و مانند سرمایه‌گذاری‌های مادر است که واحدهای کوچک را به حرکت در می‌آورد.

از سوی دیگر، افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی زمینه‌ساز توسعه فناوری و پیشرفت صنعتی خواهد بود. پیشرفت کشورهای آسیای جنوب‌شرقی یا تحولات اقتصادی چین و هند نشانگر آثار شگرف جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع این کشورهاست.

در کشورمان نیز رشد سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه صنعتی تنها با امنیت و قانونی شدن فضای کسب ‌و کار مقدور خواهد بود.

مشکلات موجود در زمینه نبود فضای کسب و کار مناسب موجب شده است تا بخش غیردولتی انگیزه و اطمینان کافی برای در اختیار گرفتن واحدهای بزرگ صنعتی را نداشته و خصوصی‌سازی واقعی محقق نشود.

  • آمارهای اعلام شده از افزایش سرمایه‌گذاری و رشد بخش صنعت تا چه حد درست است؟

امیدواریم آمار و ارقام اعلام شده در زمینه افزایش سرمایه‌گذاری و نرخ رشد بخش صنعت درست باشد، گرچه تجربه جهانی نشان می‌دهد که افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و به تبع آن رشد بخش صنعت در گرو ایجاد امنیت لازم در فضای کسب‌ و کار است.

آمار و اطلاعات وزارت صنایع و معادن از نرخ رشد بخش صنعت که نشانگر رشد 2 رقمی این بخش است، آمار اعلام شده از سوی بخش دولتی است که امیدواریم صحیح باشد چرا که بخش خصوصی نظام آمارگیری لازم برای تعیین میزان رشد یا سرمایه‌گذاری در بخش صنعت را در اختیار نداشته و مجبور است در برآوردهای خود از وضعیت این بخش، به آمارهای دولتی اکتفا کند.

  • وضعیت کنونی بخش صنعت تا چه حد منطبق با اهداف پیش‌بینی شده در سند راهبرد توسعه صنعتی است؟

نمی‌توان کارهای انجام شده در زمینه تدوین راهبرد توسعه صنعتی را نادیده گرفت. با وجود این، هنوز باید کارهای بیشتری برای اجرای کامل سند راهبرد توسعه صنعتی با تعامل بخش غیردولتی صورت گیرد.

کد خبر 62026

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز