یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۴:۴۹
۰ نفر

گروه ورزشی: در حالی که مناقشه بر سر مقصران ناکامی المپیک پکن میان سازمان ورزش‌، کمیته المپیک و فدراسیون‌های ورزشی ادامه دارد، علی کفاشیان معتقد است:

«تا زمانی که فقط روی یک رشته برنامه‌ریزی کنیم، این بلا سرمان خواهد آمد. باید 7، 8 رشته را برای مدال به المپیک بفرستیم.»

دبیر کمیته‌ ملی المپیک که به نقد نتایج کاروان ایران در المپیک نشسته بود، با بیان اینکه به زودی گزارش خود را از ناکامی المپیک منتشر می‌کند، گفت: «پیشنهاد تشکیل کمیته ارزیابی متشکل از نمایندگان سازمان، کمیته‌ ملی المپیک، فدراسیون‌ها، کارشناسان و صاحب‌نظران را به سازمان ارائه داده و امیدواریم که این کمیته بتواند نقاط قوت و ضعف کاروان ایران در بازی‌های المپیک را شناسایی کند.»

کفاشیان از نتایج کشتی انتقاد می‌کند و می‌گوید که ناکامی کشتی‌گیران باعث شد نتایج خوب کاروان ایران تحت‌الشعاع قرار گیرد: «نباید نتایج ضعیف کشتی همه‌ کاروان ایران را تحت تاثیر قرار دهد. ایران همیشه در 3 رشته وزنه‌برداری، کشتی و تکواندو امید به کسب مدال داشته است. تیم وزنه‌برداری بعد از مسایلی که در خصوص مثبت‌بودن تست دوپینگ ورزشکاران به وجود آمد، نتوانست نتایج امیدوارکننده‌ای به دست آورد و علی‌رغم اینکه ورزشکاران این رشته در پکن تلاش کردند به مدال دست نیافتند. در رشته‌ تکواندو هم طبق انتظار به مدال رسیدیم اما، در رشته‌ کشتی متاسفانه نتوانستیم به نتایج قابل‌قبولی برسیم که علت این امر باید توسط کارشناسان مربوطه تحلیل شود.»

وی که کاروان ایران را کاروان موفقی ارزیابی می‌کند به ایسنا گفت: «در این دوره برای
 نخستین بار توانستیم در بسیاری از رشته‌ها سهمیه بگیریم و ورزشکاران ما خودشان را باور کردند. در دوومیدانی ورزشکار ما برای نخستین بار به نیمه‌نهایی رسید که این یک موفقیت بزرگ است.» وی ادامه داد: «من خودم دوومیدانی را به خوبی می‌شناسم و به مدال‌آوری حدادی اعتقاد کامل داشتم. در این رشته با یک بدشانسی مواجه شدیم. اگر حدادی آسیب نمی‌دید به راحتی به مدال می‌رسید. همه ما شاهد بودیم که او در مسابقات جهانی به چه رکوردی دست یافت.»

دبیر کمیته ملی المپیک با مثبت ارزیابی‌کردن حضور خانم‌ها در المپیک گفت: «عملکرد آنها امیدوارکننده بود و به این نتیجه رسیدیم که اگر درست برنامه‌ریزی کنیم بانوان یکی از امیدهای مدال در المپیک بعدی خواهند بود.» وی همچنین عملکرد نادریان ملی‌پوش وزن اول تکواندو را ستود و گفت: «او ورزشکار جوانی است و تمام تلاش خود را به کار برد. در مسابقه گاهی ثانیه‌ها نتیجه را تعیین می‌کنند و می‌توان با استفاده از تجربه به مدال رسید. در بدمینتون هم مهرابی خوب کار کرد و خود شاهد بودیم چگونه در میدان مسابقه ظاهر شد. حضور مهرابی نخستین حضور بدمینتون ایران در المپیک بود و انتظار بیشتر از این نداشتیم.»

کفاشیان می گوید: «وقتی روی 2 رشته برنامه‌ریزی کرده و همه‌ امید خود را به این 2 رشته بسپاریم همین بلا سرمان می‌آید و این خطر مدام ورزش ما را تهدید می‌کند. در این صورت اگر یک رشته خوب کار نکند همه‌ ورزش ما به هم می‌ریزد. نباید خودمان را فریب دهیم و باید بنیه‌ خود را در 5، 6 رشته بالا ببریم.»

وی ادامه داد: «سیاست کمیته ملی المپیک سیاست خوبی است چراکه به دنبال قوی‌کردن رشته‌های مختلف هستیم.»

انتقاد از سازمان ورزش

از سوی دیگر یک عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون ورزش با بیان اینکه  نتایج کاروان ایران در المپیک بیانگر آن است که متولیان ورزش اشتباهی بر جای خود تکیه زده‌اند، در مورد عملکرد کاروان المپیک ایران گفت: «اگر بخواهیم عملکرد کاروان ایران را در المپیک بررسی کنیم، باید به سابقه مراجعه شود. نسبت به 3 دوره گذشته، نه تنها پیشرفت نکردیم؛ بلکه پسرفت داشته‌ایم. حتی در حد تصورات مردم دیگر کشورها از ایران نیز ظاهر نشدیم. در ایران پتانسیل بیشتر و استعدادهای فوق‌العاده‌ای داریم.»

وی افزود: «این نقص را در ورزشکاران نمی‌بینم؛ بلکه ایراد از برنامه‌ریزان و مدیران است. این نتیجه، نشانگر آن است که متولیان ورزش، اشتباهی بر جای خود تکیه زده‌اند. اگر برنامه‌ریزی اشکال داشت، چرا آن را اجرا کردید؟ حق مردم ایران است که در موقعیت‌های ممتاز در ورزش بین‌المللی قرار بگیرند. نباید شاهد رکود باشیم.»

مقداد نجف‌نژاد تاکید کرد: ‌«معتقدم محمد علی‌آبادی مدیر مجربی است؛ اما نه در عرصه ورزش، بلکه در عمران و شهرداری. ایشان در آن بخش‌ها خوب کار کرده است. در ساخت‌وسازهای ورزشی نیز تا اندازه‌ای موفق بوده؛ البته نه تا آن اندازه‌ که خودش می‌گوید. او در امر ورزش ناموفق عمل کرده است.» نجف‌نژاد خاطر‌نشان ساخت: «المپیک ویترین خوبی است برای اینکه کشوری ببیند در عرصه ورزش موفق بوده یا ناکام؟ اگر بخواهیم شاخصی برای موفقیت تعریف کنیم و بدانیم معیارهای تنظیم‌شده صحیح بوده، بهترین جا المپیک است.»

وی ادامه داد: «باید رودربایستی را کنار بگذاریم. این برنامه اگر نقص داشته، چرا روی اجرای آن سماجت شده است؟ این برنامه حاصل تفکرات مدیران بوده و متولی اصلی، سازمان تربیت‌بدنی است که اگر ارکانش موفق عمل نکرده‌، در راس آن رئیس سازمان ناموفق بوده است.»

دفاع قراخانلو از عملکرد کمیته ملی المپیک

نشست خبری مسئولان کمیته‌ملی المپیک با هدف بررسی عملکرد کاروان ایران در بازی‌های المپیک پکن برگزار خواهد شد. سرانجام پس از گذشت چندین روز از پایان بیست و نهمین دوره بازی‌های المپیک، قرار است قراخانلو، سجادی و کفاشیان در نشست خبری، عملکرد کاروان اعزامی ایران به المپیک را تشریح کنند. این نشست ساعت 10 و 30 دقیقه صبح امروز در آکادمی ملی المپیک برگزار خواهد شد.

کد خبر 62043

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز