همشهری آنلاین: شاهمراداف می‌گوید ما روس‌ها در دوره‌ای، از کشتی ایران الگو می‌گرفتیم

پروفسور "یوری شاهمراداف"، سرمربی سابق کشتی روسیه و از تئوریسین‌های بزرگ کشتی جهان برای همکاری با مازندرانی‌ها به ایران آمده است و مسابقات قهرمانی کشور را در ساری از نزدیک تماشا می‌کند.

شاهمراداف در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری ایسنا، درمورد فعالیت فعلی خود در کشتی روسیه اظهار کرد: "در حال حاضر رییس مرکز کشتی داغستان هستم که از بزرگترین مراکز کشتی جهان است. همچنین مشاور عالی ورزش جمهوری داغستان هستم و به عنوان مدرس دانشگاه مشغول به فعالیتم.  "

وی در رابطه با حضور خود در ایران گفت: " به دعوت هیات کشتی مازندران به ایران آمده‌ام و برای 10 روز اینجا خواهم بود. ابتدا وضعیت را بررسی می‌کنم تا هماهنگی‌های لازم برای همکاری‌ آینده انجام شود.  "

شاهمراداف درمورد رها کردن سرمربی‌گری شوروی سابق گفت: " من 12 سال سرمربی تیم ملی بودم که کار بسیار سختی است، اما لازم بود تا تغییراتی انجام شود و افراد جدید و جوان‌تر بیایند و کار را به دست بگیرند.  "

وی در پاسخ به این سوال که اگر سرمربی‌گری تیم ملی ایران به شما پیشنهاد شود، قبول می‌کنید، گفت: " نه، قبول نخواهم کرد. زمانی و در یک دوره، الگوی ما روس‌ها شما ایرانیان بودید. ایران هم مربیان خوبی دارد و هم کشتی‌گیر و تماشاگر خوبی. زمانی ما از شما یاد می‌گرفتیم و ایران در کشتی جهان یک الگو بود. در ایران باید همیشه سرمربی یک ایرانی باشد. برای موفقیت هم باید برنامه داشته باشید و تمام سرمایه‌های کشتی خود را جمع کنید تا مورد استفاده قرار گیرند.  "

شاهمراداف درمورد چگونگی انتخاب شدن رییس فدراسیون و سرمربی در روسیه گفت: "رییس فدراسیون هر چهار سال یک بار انتخاب می‌شود. روسیه 78 منطقه دارد که هر منطقه یک نماینده در این انتخابات خواهد داشت، انتخابات جدید نیز در دسامبر آینده انجام می‌شود. درمورد سرمربی نیز، رییس فدراسیون سه نفر را به مجمع پیشنهاد می‌کند که این مجمع از قهرمانان جهان و المپیک تشکیل شده است. در نهایت مجمع یک نفر را از جمع این سه نفر برمی‌گزیند.  "

وی درمورد انتخاب ملی‌پوشان روسیه تصریح کرد: "در کشتی روسیه مسابقات قهرمانی کشور ملاک است و همه می‌دانند که هر ساله باید در چه تاریخی در این رقابت‌ها حضور داشته باشند. کشتی‌گیران می‌دانند که باید مراقب باشند تا در این تاریخ مصدوم یا ناآماده نباشند، چرا که قهرمانان کشور ملی‌پوش خواهند شد. به طور کل کشتی‌گیر با مبارزه و مسابقه انتخابی ملی‌پوش می‌شود و به جز معدود استثناها، هیچ وقت انتصاب نداشته‌ایم. "

شاهمراداف در پایان به ایسنا گفت: " باید به وضعیت قهرمانان رسیدگی کرد. در روسیه کسانی که قهرمان المپیک و جهان می‌شوند جایزه‌های چشمگیری دریافت می‌کنند."

کد خبر 65450

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز