یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

گروه بورس: هیات‌پذیرش اوراق بهادار، ۹ شرط برای پذیرش ذوب‌آهن اصفهان تعیین کرد.

پیش از این، رئیس سازمان بورس از وزارت صنایع خواسته بود قبل از عرضه سهام ذوب‌آهن در بورس تهران، شرکت سنگ آهن مرکزی را به‌عنوان زیر مجموعه به شرکت ذوب‌آهن ملحق کند. دلیل این درخواست، کاهش ریسک سهام ذوب‌آهن پس از خصوصی‌سازی‌ اعلام شده است.

در پی این درخواست، هیات پذیرش اوراق بهادار هم دیروز در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ سنگ‌آهن شرکت ذوب‌آهن اصفهان از طریق شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران تامین می‌شود و چگونگی روابط بلندمدت آنها بر سودآوری آینده‌ ذوب‌آهن اصفهان تأثیر اساسی دارد، از طرفی شرکت سنگ‌آهن مرکزی در فهرست 531 شرکت مشمول واگذاری است، باید بررسی لازم برای انتقال آن به ذوب‌آهن اصفهان صورت گیرد که در نتیجه منجر به کاهش ریسک تامین مواد اولیه‌ شرکت خواهد شد.

هیات پذیرش درخواست کرده، با هماهنگی سازمان خصوصی‌سازی اقدامات مربوط به واگذاری سهام شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران به شرکت ذوب‌آهن اصفهان سپرده شود و نتیجه به‌همراه جزئیات مربوط به بهره‌ مالکانه معدن شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران به بورس اعلام شود.

طبق گزارش رسمی سازمان بورس، هیات پذیرش اوراق بهادار تاکید کرده، چنانچه مفاد آخرین اساسنامه‌ ثبت شده‌ ذوب‌آهن با اساسنامه نمونه‌ تأییدشده سازمان بورس مغایرتی دارد، حداکثر ظرف 3 ماه پس از عرضه‌ سهام، نسبت به دعوت از صاحبان سهام شرکت به‌منظور برگزاری جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده و اصلاح اساسنامه اقدام شود.

هیات پذیرش همچنین برای اینکه تجربه تاخیر در عرضه بلوک‌های بعدی پیش نیاید، درخواست کرده سازمان خصوصی‌سازی، به‌صورت مکتوب تعهد دهد حداقل 20‌درصد از سهام ذوب‌آهن را در عرضه‌ اولیه، با توجه به شرایط بازار و با نظر مدیرعامل بورس عرضه کند.

این هیات همچنین از سهامدار عمده‌ ذوب‌آهن خواسته مابه‌التفاوت مالیات متعلقه پس از کسر ذخیره‌ مالیات و هرگونه کسری ذخایر احتمالی و دیگر بدهی‌های سنوات قبل تا تاریخ عرضه‌ اولیه‌ را جبران کند. تأییدیه‌ حسابرس درخصوص سیستم اطلاعات حسابداری مطلوب و متناسب با شرایط پذیرش در بورس از دیگر خواسته‌های هیات پذیرش است.

در بند دیگری از شرط‌ها، هیات پذیرش، از مدیران ذوب‌آهن خواسته است که تعهدات بازنشستگی کارکنان، به‌طور مشخص اعلام و نحوه‌ تسویه‌ آن تعیین تکلیف شود و نتیجه در حساب‌های شرکت و امیدنامه منعکس شود.

در بند هشتم این اطلاعیه تاکید شده، با توجه به اینکه طبق اظهارات مسئولان ذوب‌آهن، این شرکت در آینده‌ نزدیک قصد افزایش سرمایه ندارد، باید برنامه کسب و کار شرکت با سرمایه‌ فعلی آن اصلاح شده و به بورس ارائه شود.

همچنین، منابع تامین مالی طرح‌های توسعه‌ شرکت و تأثیر اجرای این طرح‌ها بر سودآوری و وضعیت مالی 3سال آینده‌ شرکت در امیدنامه افشا شود.

ارسال گزارش حسابرس و بازرس قانونی آن در مورد اطلاعات مالی پیش‌بینی شده سال 1387 و افشای اطلاعات تا زمان عرضه سهام از دیگر شرط‌های بورس برای عرضه سهام ذوب‌آهن است.

کاهش خطرپذیری

به گزارش فارس، همزمان با انتشار اطلاعیه رسمی هیأت پذیرش، رئیس سازمان بورس هم اعلام کرد: با واگذاری سنگ آهن مرکزی به ذوب‌آهن ریسک مواد اولیه این شرکت کاهش می‌یابد و خطرپذیری دیگر شرکت‌های فولادی نیز با توجه به قرارداد بلندمدت، اندک خواهد شد.

علی صالح‌آبادی  اظهار داشت: به هنگام پذیرش ذوب‌آهن در بورس پیشنهاد شد سنگ آهن مرکزی به شرکت ذوب‌آهن واگذار شود که درصورت  واگذاری سنگ آهن مرکزی به این شرکت،  ریالی کسی ضرر نخواهد کرد زیرا درون ذوب‌آهن قرار خواهد گرفت.

او با بیان اینکه در این صورت قیمت سهام ذوب‌آهن در بورس فرق خواهد کرد، گفت: خوبی این اقدام این است که ذوب‌آهن دیگر ریسک ماده اولیه نخواهد داشت و این نوع ریسک از بین خواهد رفت.

صالح آبادی تاکید کرد: در زمان واگذاری سهام فولاد مبارکه، ۲ شرکت معدنی چادرملو و گل گهر در بورس حضور داشتند و امکان ارائه چنین پیشنهادی به فولاد مبارکه وجود نداشت.

کد خبر 62117

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز