گروه بورس: با وجود آنکه مسئولان بورس تهران و سازمان خصوصی‌سازی‌ می‌گویند وجه نقد مبادله سهام فولاد خوزستان را به خریدار پس داده‌اند

محمد جابریان خریدار سهام این شرکت اعلام کرد که هنوز این مبلغ را دریافت نکرده است، در حالی که هنوز ابعاد حقوقی ابطال این معامله کاملا روشن نیست.

در سال 87 مبادله‌ای در بورس تهران انجام شد که پس از گذشت یکسال به جنجالی‌ترین پرونده بورس تبدیل شد. سازمان خصوصی‌سازی‌ تیر ماه سال گذشته بیش از 30 درصد از سهام شرکت فولاد خوزستان را برای فروش به بخش خصوصی در بورس تهران عرضه کرد و براساس آن یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی به نام محمد جابریان موفق شد  این میزان سهام را به ارزش 1364 میلیارد تومان خریداری کند.

اما چندی پس از پایان معامله، محمد جابریان از سنگ اندازی سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی بر سرراه وی برای عضویت در هیأت‌مدیره و همچنین پرداخت نشدن سود عملکرد این شرکت خبر داد.

این موضوع باعث شد تا وی ابتدا شکایت خود را به هیات داوری اصل44 ببرد اما پس از آنکه از این طریق راه به جایی نبرد، شکایت خود را به دادسرای شعبه 19 ارسال کرد که پس از آن این دادسرا رای را به نفع جابریان صادر کرد و قرار شد این معامله باطل شود و مبالغ پرداختی از سوی جابریان به وی بازگردانده شود.

هر چند مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ تا مدت‌ها رای دادگاه را قبول نداشتند و مبلغ پرداخت شده از سوی جابریان را پس نمی‌دادند اما با بلوکه شدن حساب‌ها، مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ در برابر جابریان تسلیم شدند.

در همین رابطه حمید‌رضا بیگ‌زاده مدیر مالی سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این پرسش که آیا جابریان طی روزهای گذشته و به هنگام مسدود شدن حساب سازمان خصوصی‌سازی موفق به برداشت مبلغی شده یا خیر گفت: بله. براساس حکم دادگاه که سازمان خصوصی‌سازی به آن تمکین دارد، وجه نقد معامله فولاد خوزستان به ارزش 172 میلیارد تومان قرار است به جابریان بازپرداخت شود.

اما در چنین شرایطی محمد جابریان در گفت‌وگو با «همشهری» ضمن تکذیب دریافت 172 میلیارد تومان وجه نقد معامله اعلام کرد که هنوز این مبلغ را دریافت نکرده است. وی همچنین گفت: از دریافت کل وجه 172 میلیارد تومانی بابت معامله بلوک 5/30درصدی فولاد خوزستان تاکنون خبری ندارم. وی ادامه داد: اما آنچه مسلم است پیگیری‌ها نتیجه داده و ظرف چند روز گذشته 8 میلیارد تومان را دریافت کرده‌ام.

ابعاد حقوقی

اما با ابطال مبادله سهام شرکت فولاد خوزستان موضوع فروش ابعاد حقوقی این ماجرا کاملا روشن نیست. آرش فرهادی، مدیر حقوقی سابق بورس اوراق بهادار در این باره به همشهری گفت:با توجه به اینکه عقد بیع باطل اعلام شده است و با توجه به اینکه بر بیع فاسد هیچ اثری مترتب نیست تکلیف هزینه‌های طرفین و سود مبالغ باید روشن شود.

وی افزود: با باطل شدن عقد بیع، مبادله از همان ابتدا باطل می‌شود اما باید تکلیف سود‌ها و هزینه‌ها روشن شود، بنابر این اگر این ابطال مستند بر عملکرد خریدار باشد او باید هزینه‌ها را پرداخت کند اما اگر مستند بر عملکرد سازمان خصوصی‌سازی‌ باشد، باید از طرف این سازمان پرداخت شود ضمن اینکه تمامی سود این معامله باید بازگردانده شود.

در همین رابطه مدیر حقوقی شرکت بورس اعلام کرد: مطابق قانون مدنی بیع فاسد اثری در تملک ندارد، بنابراین اجرای حکم بازگشت 660 میلیون سهم فولاد خوزستان به کد فروشنده پس از ابلاغ حکم دادگاه به‌عهده سپرده‌گذاری مرکزی است.

مریم ابراهیمی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه رأی صادره قطعی و لازم‌الاجراست، ادامه داد: با این استناد شعبه 19 مجتمع قضایی شهید بهشتی پس از اعتراض وکلای خریداران بلوک 5/30 درصدی فولاد خوزستان اقدام به رسیدگی کرده و در نهایت معامله انجام شده را غیرقطعی و با سپری شدن فرجه معینه آن را کأن‌لم یکن، باطل و بی‌سرانجام تلقی و اعلام کرد.

پرداخت 172 میلیارد تومان

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: قاضی شعبه19دادگاه نامه کأن‌لم‌یکن  بودن معامله 1364 میلیارد تومانی بلوک 5/30درصدی فولاد خوزستان را داده اما سازمان خصوصی‌سازی‌ باید طی نامه‌ای بازگشت مالکیت سهام را درخواست کند.

علیرضا حاج نوروزی در گفت‌وگو با فارس، درباره دریافت 172 میلیارد تومان وجه نقد معامله بلوک 5/30درصدی فولاد خوزستان که تیر 87 توسط محمد جابریان خریداری شده بود، گفت: طبق رای شعبه 19 دادگاه،  این معامله 1364 میلیارد تومانی بلوک 5/30درصدی فولاد خوزستان کأن لم یکن شده است. بنابراین نماینده جابریان طی 10 روز گذشته چک قسمت اعظم 172 میلیارد تومان را از شرکت سپرده مرکزی دریافت کرده است.

کد خبر 107016

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز