همشهری آنلاین: رییس جدید شرکت پیمانکار روسی نیروگاه اتمی بوشهر (اتم استروی اکسپورت) در راس هیاتی از مدیران این شرکت وارد ایران شد تا مذاکرات خود با طرف ایرانی را در بوشهر آغاز کند.

به گزارش ایرنا، این اولین سفر رزنیکوف پس از انتخاب وی به عنوان رییس اتم استروی اکسپورت به ایران است.

رییس هیات ایرانی مذاکره کننده را "احمد فیاض بخش" مدیر عامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران و معاون سازمان انرژی اتمی به عهده دارد.

طرفین دوشنبه 11 شهریور در بوشهر با یکدیگر مذاکره و از نیروگاه بازدید می‌کنند. رییس شرکت پیمانکار روسی در این بازدید با روند کارها در نیروگاه آشنا خواهد شد.

"شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران" وابسته به سازمان انرژی اتمی این سفر را در راستای بررسی‌های ادواری پروژه نیروگاه اتمی بوشهر بیان کرد.

شرکت "اتم استروی اکسپورت" نیز اعلام کرده است که در این سفر ، با طرف ایرانی در رابطه با تکمیل ساخت نیروگاه اتمی گفت و گو می‌کند.

سفر رزنیکوف به ایران در حالی صورت می‌گیرد که برخی رسانه‌ها مدعی شدند که "سرگئی کریینکو" رییس آژانس فدرال اتمی روسیه (روس اتم) و مدیر عامل "شرکت انرگو پروم اتم " دهم شهریور ماه به ایران سفر می کند و سپس از به تعویق افتادن این سفر خبر دادند.

اگرچه قرار است کریینکو به ایران سفر کند اما هنوز هیچ زمانی برای انجام این سفر از سوی طرفین تعیین نشده است.

نیروگاه اتمی بوشهر در 12 کیلومتری جنوب شهر بوشهر قرار دارد. احداث این نیروگاه در سال 1974 با کمک شرکت آلمانی زیمنس آغاز شد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 شرکت پیمانکار آلمانی از تکمیل این نیروگاه خودداری و تمامی متخصصان خود را از ایران خارج کرد.

پس از حدود 18 سال از این مساله، در 25 اوت 1992، تهران و مسکو موافقت‌نامه جامع همکاری‌های هسته‌ای را امضا کردند. حدود سه سال بعد، یعنی هشتم ژانویه 1995 شرکت روسی "اتم استروی اکسپورت" عملیات تکمیل نیروگاه را به عهده گرفت.

بر اساس اولین تاریخ مورد توافق طرفین، قرار بود نیروگاه اتمی بوشهر در هشتم ژوئیه 1999 تکمیل شود اما تاریخ بهره‌برداری از آن تاکنون حدود 10 سال است که به تعویق افتاده است.

الکساندر سادوونیکوف، سفیر فدراسیون روسیه در ایران چندی پیش اعلام کرد که تا پایان سال جاری میلادی آزمایش کلی همه فازهای نیروگاه اتمی بوشهر انجام خواهد شد و اوایل سال آینده میلادی برق هسته‌ای وارد شبکه تولید برق ایران می‌شود.

سفیر روسیه تاکید کرد که مسکو به طور جدی مصمم به تکمیل و راه‌اندازی نیروگاه بوشهر است و خود را در قبال تکمیل و راه اندازی این پروژه مسوول می‌داند و به عنوان یک طرف ذینفع مایل است در کوتاه‌ترین زمان ممکن این پروژه را به اتمام برساند و این یک حقیقت روشن و یک واقعیت است.

وی اطمینان داد که تاخیر یا تعطیل شدن این پروژه به نفع روسیه نیست چرا که طولانی‌تر شدن آن به ضرر طرف روس هم هست و هزینه‌ها را برای آن افزایش می‌دهد.

سفیر روسیه در تهران همچنین یکی دیگر از دلایل تاخیر در روند ساخت و راه اندازی نیروگاه بوشهر را عدم همکاری مطلوب از سوی برخی کشورها دانست که به گفته وی قرار بود برخی تجهیزات نیروگاه از سوی این کشورها تامین شود.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه بوشهر به لحاظ منطقه جغرافیایی و استراتژیک در نقطه حساسی واقع شده است، افزود که لازم نیست همه جزئیات مربوط به پروژه بوشهر فاش شود، چون مطمئنا برخی در صدد سوء استفاده از آن هستند.

سادوونیکوف با اذعان به اینکه که در بسیاری از موارد دلایلی نظیر برخی ناهماهنگی‌های مربوط به طرف روس باعث تاخیر در روند پروژه شده است، گفت: اخیرا و به ویژه در سه سال اخیر مسکو توجه بیشتری به نیروگاه بوشهر داشته است.

سرگئی کریینکو، رییس آژانس فدرال اتمی روسیه (روس اتم) نیز اعلام کرده بود که امور آماده‌سازی راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر در پاییز سال جاری آغاز خواهد شد.

رضا آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز اعلام کرده بود که راه اندازی فیزیکی نیروگاه اتمی بوشهر تا پایان آذرماه سال جاری انجام شود.

وی با بیان اینکه " فکر می‌کنم تا پایان سال نیروگاه در مرحله راه‌اندازی مقدماتی (آغاز سوخت‌گذاری) قرار گیرد"، افزود:‌ ما توقع داریم روسیه طبق توافقی که صورت گرفته است به تعهدات خود برای راه‌اندازی این نیروگاه عمل کند.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: ایران تمام تسهیلات لازم را برای هر چه سریعتر راه انداختن این نیروگاه برای پیمانکار روسی فراهم کرده است و جای هیچ توجیهی از سوی آنها وجود ندارد.

آقازاده همچنین بر ضرورت اجرای تعهدات از سوی روسیه تاکید کرد و گفت: توقع داریم راه‌اندازی اولیه نیروگاه در اواخر سال صورت پذیرد.

قرارداد نیروگاه اتمی بوشهر "کلید در دست " است و به گفته "احمد فیاض بخش" معاون سازمان انرژی اتمی ایران در دهم بهمن ماه 86، حجم کل این قرارداد یک میلیارد و 200 میلیون دلار است که بتدریج پرداخت شده است.

به گفته وی، این قرارداد کمتر از 10 درصد افزایش داشته است. 82 تن سوخت اولیه این نیروگاه از 26 آذرماه 86 در هشت مرحله به ایران ارسال شد. محموله‌های اول تا هفتم بیش از یک هشتم سوخت و محموله آخر (هشتم) کمتر از یک هشتم بوده است. این سوخت با غنای یک و شش دهم تا سه و شش دهم درصد است.

کد خبر 62166

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز