مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به حاکمیت جوی ‌پایدار در غالب مناطق کشور تا آخر هفته جاری، از بارش ‌پراکنده در برخی نقاط و وزش باد شدید در نوار شرقی کشور خبر داد.

آسمان صاف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، صادق ضیاییان مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه براساس تحلیل آخرین نقشه‌های ‌پیش‌یابی هواشناسی تا اواخر هفته در غالب مناطق کشور جوی ‌پایدار و آرام حاکم خواهد بود، اظهارکرد: طی ۳ روز آینده در ارتفاعات استان‌های هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان و ارتفاعات البرز مرکزی و زاگرس مرکزی در ساعات بعدازظهر رشد ابر و بارش ‌پراکنده و خفیف رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: از بعدازظهر جمعه و طی روز شنبه (۱۲ و ۱۳ شهریور) با گذر امواج تراز میانی جو از شمال غرب کشور و نفوذ جریانات شمالی روی سواحل دریای خزر، در استان‌های واقع در سواحل دریای خزر، اردبیل و شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی افزایش ابر، ‌رگبار باران، گاهی همراه با رعد و برق، وزش باد شدید موقت و کاهش دما ‌پیش‌بینی می‌شود.

به گفته مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، طی دو روز آینده در برخی نقاط شرق و جنوب شرق کشور به‌ویژه در منطقه زابل در برخی ساعات وزش باد شدید گاهی با احتمال خیزش گرد و خاک رخ خواهد داد که سبب کاهش دید افقی و کیفیت هوا خواهد شد.

وی افزود: از بعدازظهر جمعه (۱۲ شهریور) نیز دریای خزر مواج و متلاطم ‌پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۱۰ شهریور) صاف و گاهی همراه با وزش باد با حداقل دمای ۲۴ و حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتیگراد و طی ‌پنجشنبه (۱۱ شهریور) نیز صاف و دربعدازظهر همراه با وزش باد با حداقل دمای ۲۵ و حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۹ و ۱۰ شهریور) اهواز با بالاترین دمای ۴۸ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و کرمان با بیشینه دمای ۳۱ و ۳۲ درجه سانتیگراد خنک‌ترین مراکز استان‌های کشور هستند.

تداوم افزایش نسبی دمای تهران

همچنین بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، روند تدریجی افزایش نسبی دما تا فردا (۱۰ شهریور ماه) ‌پیش‌بینی می‌شود و به‌دلیل شرایط ‌پایداری جوی، افزایش نسبی غلظت برخی آلاینده‌های جوی به‌ویژه «ازن» در بعضی ساعات روز مورد انتظار است که رخداد کاهش کیفیت هوا تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس در نواحی ‌پرتردد شهری و مناطق صنعتی دور از انتظار نیست.

پیش‌بینی‌های انجام‌ شده در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران حاکی از آن است که در صبحگاه امروز (۹ شهریور ماه) در مناطق پرتردد کیفیت هوا در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت که ناشی از افزایش ترافیک صبحگاهی، عدم وزش باد مؤثر و نیز انباشت آلاینده‌ها طی ساعات گذشته است.

کاهش تندی باد طی روز پراکندگی آلاینده‌ها را محدود می‌کند علاوه براین با حضور عوامل کافی جهت تولید آلاینده ازن در برخی مناطق احتمال افزایش غلظت این آلاینده در ساعات بعدازظهر و کاهش کیفیت هوا وجود خواهد داشت. تداوم پایداری جوی و افزایش تردد خودروها تا اواخر وقت باعث افزایش غلظت ذرات معلق می‌شود و درنتیجه برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در مناطق پرتردد دور از انتظار نخواهد بود، هرچند وزش باد مؤثر در ساعات پایانی پراکندگی آلاینده‌ها و بهبود نسبی کیفیت هوا را به‌ دنبال خواهد داشت.

صبح فردا ( ۱۰ شهریور) افزایش ترافیک صبحگاهی و عدم وزش باد مؤثر باعث افزایش غلظت ذرات معلق خواهد شد و در برخی مناطق پرتردد وضعیت نامطلوب کیفیت هوا حاکم می‌شود. تداوم این شرایط جوی طی روز تاحدودی از پراکندگی آلاینده‌ها جلوگیری می‌کند همچنین احتمال افزایش غلظت آلاینده ازن و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق وجود خواهد داشت.

حاکمیت جو نسبتا آرام تا اواخر وقت فردا (۹ شهریور) باعث تجمع آلاینده‌ها و به‌تبع آن برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در برخی مناطق خواهد شد، هرچند با افزایش نسبی تندی باد در ساعات پایانی، تاحدودی از غلظت آلاینده‌ها کاسته خواهد شد.

بنا بر این گزارش، آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ازن» با میانگین ۱۰۶ بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۹۸ و کیفیت هوا در محدوده ‌قابل قبول است.

کد خبر 623773

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha