چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

علی ابراهیمی: معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌ها، قیمت‌ها را معقول و بازار را آرام قلمداد کرده است.

محمد صادق مفتح در اثبات این مدعا چنین استدلال کرده است که « اگر گوشت را کیلویی 9 هزار تومان خریده‌اید یا به شما گران فروخته‌اند یا اینکه در شمیران زندگی‌می کنید. قیمت گوشت گوساله بدون استخوان کیلویی 7 هزارو 800 و مخلوط زیر 7 هزار تومان است.

ارائه چنین رویکردی از سوی معاون وزیر بازرگانی به‌عنوان نزدیک‌ترین مسئول تنظیم، بازرسی و رصد کردن بازار حاوی چند نکته است.

1- چنین به‌نظر می‌رسد که فاصله بین قیمت‌های واقعی گوشت و برخی دیگر از مواد پروتئینی و لبنی در بازار با آنچه احتمالا در گزارش‌های بازرسان به مسئولان ارائه شده یا با مراکز عرضه نزدیک محل سکونت آنان در حدی نیست تا تصور قیمت‌های معقول و بازاری آرام را به ذهن متولیان تنظیم بازار متبادر نکند.

2- در شرایطی که  حتی برخی دست‌اندرکاران منصف نیز وجود کاستی‌ها در تنظیم بازار را می‌پذیرند، آیا ارائه تصویر ذهنی از بازاری با ثبات و متعادل به مصرف‌کنندگانی که هر روزه با نابسامانی قیمت‌ها‌ در فروشگاه، نانوایی، قصابی، میوه‌فروشی و... مواجه هستند، نوعی شناکردن در جهت خلاف جریان آب محسوب نمی‌شود؟!

3- نکته مبهم دیگر در مورد منطقه بندی قیمتی بازار است که پیش از این نیز از سوی برخی مسئولان مطرح شده بود، پرسش مطرح آن است که آیا شمیران جزئی از شهر تهران یا کشور ایران نبوده و مشمول سیاست‌های تنظیم بازار نمی‌شود؟!

همچنین بهتر نیست مسئولان به جای پررنگ کردن نقش محل سکونت افراد در افزایش قیمت‌ها، آدرس و نشانی دقیق محله‌ها یا مناطقی که مایحتاج مردم با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از قیمت‌های واقعی بازار عرضه می‌شود را ارائه کنند تا  مشکل گرانی، گرانفروشی و برخورد با متخلفین نیز به شکل یکجا حل شود.

کد خبر 62457

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز