شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۲۴
۰ نفر

گروه ورزشی: شوک کناره‌گیری رضازاده از المپیک بیست‌ونهم پکن آنقدر برای کاروان ورزشی ایران بزرگ بود که بسیاری نتایج ضعیف در پکن را متأثر از تأثیر روانی آن عنوان می‌کنند.

البته این نگاه بیشتر نزد مسئولان ورزش وجود دارد. آنجایی که پیش از این کسب طلای رضازاده تضمین شده به نظر می رسید.

در این میان پس از بحث بیماری رضازاده و تأثیرات منفی آن بر این قهرمان، آینده ورزشی وی را تحت تأثیر خود قرار داده بود. در این میان فدراسیون وزنه‌برداری برای جلوگیری از تبعات منفی وضعیت جسمانی او، رضازاده را تحت نظارت جدی خود قرار داده است.

در ابتدا بهرام افشارزاده برای رضازاده حکم مشاور فدراسیون را زد تا وی در حالت نمادین کنار وزنه‌برداری قرار گیرد. اما پس از المپیک ضرورت بازنگری در سیاست‌های فدراسیون وزنه‌برداری در موضوع تیم‌ملی در دستور کار قرار گرفت. به همین دلیل بود که در جلسات کمیته فنی فدراسیون، تغییر کادرفنی در دستور کار قرار گرفت.

در آخرین جلسه کمیته فنی اما پیشنهاد سرمربیگری حسین رضازاده در تیم‌ملی بزرگسالان مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. این در شرایطی بود که برخی منابع خبری پیش از این خبر از اظهار تمایل رضازاده برای ریاست فدراسیون وزنه‌برداری پس از انتخاب افشارزاده برای دبیرکلی کمیته ملی المپیک داده بودند.

گفته می‌شود سرمربیگری حسین رضازاده در تیم‌ملی وزنه‌برداری در شرایطی قطعی شده که سازمان ورزش با دیدی مثبت به آن نگاه می‌کنند و به همین دلیل جلساتی میان مسئولان فدراسیون و سازمان برقرار شده است.

دلیل انتخاب رضازاده

بهرام افشارزاده رئیس فدراسیون وزنه‌برداری با تأیید خبر سرمربیگری رضازاده در تیم‌های بزرگسالان می‌گوید: «در جلساتی که ما داشتیم تصمیم گرفته شد تا حسین رضازاده که سال‌ها از نزدیک در تمرینات سنگین تیم‌ملی حضور داشته و از تجربه بین‌المللی مناسبی هم برخوردار است به عنوان سرمربی تیم‌ملی انتخاب شود.»

وی افزود: «برای این کار البته ملاحظاتی داشتیم که در جلسه کمیته فنی در مورد آن بسیار صحبت کردیم.»

رئیس فدراسیون وزنه‌برداری دلیل انتخاب رضازاده به عنوان سرمربی تیم‌ملی بزرگسالان وزنه‌برداری را حفظ این قهرمان بزرگ دانست و گفت: «حفظ شأن و جایگاه حسین رضازاده باید در دستور کار ورزش کشور باشد. این قهرمان نباید به حال خود رها شود. او قهرمانی است که سال‌ها برای ورزش کشور مدال‌های بزرگی کسب کرده و صاحب عنوان در جهان است.»

بهرام افشارزاده می‌گوید: «در کنار رضازاده دیگر رده‌های تیم‌ملی وزنه‌برداری صاحب مربیان جدید خواهند شد تا با برنامه‌ریزی جدیدی کارشان را آغاز ‌کنند.»

تغییر ساختار وزنه‌برداری

پس از دوپینگ 9 ورزشکار تیم‌ملی وزنه‌برداری مهمترین مسئله‌ای که فدراسیون با آن درگیر بود، انتخاب جانشینی برای آنها بود. این شاید مهمترین چالش فدراسیون در 2 سال اخیرکه حتی با حضور حداقل تیم‌های وزنه‌برداری در مسابقات آسیایی و جهانی نتوانست جبران شود. شاید به همین دلیل است که فدارسیون وزنه‌برداری تغییر تمام کادرفنی تیم‌های وزنه‌برداری را در دستور کار قرار داده است.

آنجایی که بعد از استعفای توکلی از تیم‌ملی جوانان به صورت جدی آغاز شده است. به گفته بهرام افشارزاده در این میان پایان محرومیت 9 وزنه‌بردار ایرانی از شرکت در مسابقات بین‌المللی نقطه آغاز وزنه‌برداری جدید است. رئیس فدراسیون وزنه‌برداری می‌گوید: «آخر شهریور امسال مهلت محرومیت وزنه‌برداری به پایان می‌رسد. ما در 2 سال اخیر هیچگاه این وزنه‌برداران را تنها نگذاشتیم و آنها نیز تمرینات خود را انجام دادند. با پایان محرومیت آنها تیم‌ملی قدرتمند و پاکی را تشکیل می‌دهیم.»

در این میان اما پس از برکناری بهمن زارع و انتصاب حسین رضازاده به عنوان سرمربی، در تیم‌ملی وزنه‌برداری این احتمال وجود دارد که سرمربی سابق به عنوان مربی رضازاده در کنار او قرار گیرد یا اینکه به عنوان سرمربی جوانان جانشین توکلی شود. از سوی دیگر فدراسیون وزنه‌برداری مربیان چینی را نیز که انتقادات بسیاری به آنها بود را همچنان حفظ می‌کند تا در رده‌های پایه و تیم‌ملی نوجوانان آنها را به کارگیرد. زولا مربی مجارستانی تیم‌ملی وزنه‌برداری نیز به احتمال زیاد در تیم‌ملی جوانان حضور خواهد داشت.

کمک آیان به وزنه‌برداری ایران

فدراسیون وزنه‌برداری از تاماش آیان رئیس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری درخواست کرده است که مربیان مورد نظر خود را برای وزنه‌برداری ایران معرفی کند. این سنتی است که پیش از این وزنه‌برداری ایران از آن به دلیل نفوذ بسیار خوب رئیس فدراسیون جهانی استفاده می‌کرد. همچنین فدراسیون وزنه‌برداری از مربیان روسیه نیز برای کمک به حسین رضازاده دعوت به همکاری کرده است.

کد خبر 62556

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز