با اعلام مصوبات تازه ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور برخی نمایندگان مجلس و پیش از این رئیس مجلس شورای اسلامی خواهان نظارت نمایندگان مجلس بر اجرای صحیح قانون تبصره 13 در این زمینه شدند.

علاوه براین، ارائه طرح تحول اقتصادی که در زمینه حذف یارانه‌های انرژی با مصوبه مجلس شورای‌اسلامی در زمینه مدیریت مصرف سوخت ارتباط پیدا می‌کند به نوعی تداخل قوانین در‌این زمینه منجر شده است.

با علی ادیانی راد سخنگوی کمیسیون انرژی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • نگرانی‌ها پیرامون عملکرد تبصره 13 و نظام تامین سوخت ناشی از چیست؟

این نگرانی واقعی است. مجموعه نمایندگان در مورد اجرای قوانین مصوب توجه دارند و در مورد سهمیه‌بندی سوخت نیز این نگرانی وجود دارد. همه باید به قوانین تمکین کنند و مسئولان موظف‌هستند در اجرای عملی قوانین بکوشند.

در مورد قانونی که منجر به سهمیه‌بندی شد هدف قانونگذار کاهش ترافیک و افزایش بهره‌برداری بهینه از سوخت و مدیریت مصرف آن بود.

علاوه براین، یک هدف مهم دیگر کاهش برداشت از حساب ذخیره ارزی و بیت‌المال برای واردات بنزین بود. چه در مجلس هفتم و چه در مجلس هشتم این نگرانی بوده و هست و به‌نظر من باید دقت کرد که قانون دقیق اجرا شود.

برخی گزارش‌ها از نیاز به 8 میلیارد دلار واردات بنزین و گازوئیل سخن گفته شده و این جای نگرانی دارد. با سهمیه‌بندی قرار نبود که این مقدار از حساب ذخیره ارزی برداشت شود.

به‌نظرمی‌رسد که نگاه مسئولان مربوطه به این قانون باید بازنگری شود و بررسی گردد.

  • در مرحله جدید  برخی سهمیه‌ها بار‌دیگر اضافه شده و برخی نرخ‌ها کاهش یافته‌است.با این تغییرات آیا  اهداف قانون مصوب مجلس محقق می‌شود؟

به ظاهر برخی محاسبه‌ها درست نبوده است. ارزیابی‌ها و کارشناسی‌هایی که شده دقیق و درست انجام نشده و این نگرانی مجلس است که باید تصمیمات و کارها براساس پژوهش‌های کارشناسی روشن انجام شود.

  • این تغییرات آیا به اجرای قانون مصوب مجلس که براساس آن باید تا  ابتدای سال 91 قیمت بنزین و گازوئیل به قیمت‌های واقعی عرضه شود کمک می‌کند؟

این قانون در‌واقع با توجه به طرح دولت در چارچوب حذف یارانه‌ها از منظر دیگری باید بررسی شود. برنامه دولت هدفمند کردن یارانه است. در این طرح به‌طور قطع حامل‌های انرژی مانند بنزین و گازوئیل نیز مورد توجه قرار خواهند گرفت.

آزاد‌کردن قیمت‌ها یا پرداخت هدفمند یارانه‌ها در حوزه سوخت پیش‌نیازهایی نیاز دارد که باید همه هزینه‌ها و درآمدهای مربوطه را واقعی کند.

برای مثال نمی‌توان فقط قیمت بنزین را افزایش داد و عرضه خودرو در کشور به قیمت‌های بالاتر از قیمت‌های جهانی ادامه یابد.این مسئله به بررسی‌های کارشناسی و دقیق نیاز دارد.

کد خبر 62749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز