دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

کیکاووس زیاری: جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز با انتخاب درام ورزشی «کشتی‌گیر» به عنوان بهترین فیلم بخش مسابقه، پرونده شصت و پنجمین دوره خود را بست.

کشتی‌گیر به کارگردانی «دارن آرونوفسکی»، قصه یک کشتی‌گیر پیر را تعریف می‌کند که چند سالی  وارد رینگ نشده است. پزشکان به او گفته‌اند اگر یک بار در  کشتی کج مسابقه بدهد، می‌میرد. اما شرایط بد اقتصادی این ورزشکار پیر را وادار می‌کند در یک مسابقه کشتی کج شرکت کند و با اینکه می‌داند شانسی برای زنده ماندن ندارد، اما تصمیم
می‌گیرد که در این مسابقه پیروز شود.

 نقش این کشتی‌گیر پیر را «میکی‌ رورک» بازیگر مطرح دهه هشتاد سینما بازی می‌کند. رورک که حالا پنجاه و یک سال دارد، یک کشتی‌گیر و ورزشکار حرفه‌ای است که حدود پانزده سال جلوی دوربین ظاهر نشده بود.

«گرمان جونیور» ، کارگردان و بازیگر «سرباز کاغذی»

   «ویم‌وندرس»، فیلم‌ساز آلمانی (که ریاست هیأت داوران این دوره جشنواره را به عهده داشت)، گفت: «علت اهدای شیر طلایی جشنواره، به قصه ساده و سرگرم کننده آن و بازی‌های خیره‌کننده بازیگرانش بود.» با این حال داوران جایزه‌ای به میکی رورک ندادند، ‌زیرا طبق قانون جشنواره، فیلمی که جایزه بزرگ  را می‌گیرد، نمی‌تواند دیگر جایزه‌های اصلی جشنواره را دریافت کند. جایزه بهترین بازیگر مرد را «سیلویا اورلاندو» از ایتالیا برای «پدر جیوانی» گرفت. قصه فیلم درباره یک پدر بسیار مهربان و رابطه‌اش با دختر بیمارش است. «دومینیک بلانش» فرانسوی هم برای «آن یکی»، جایزه بهترین بازیگر زن را گرفت. قصه فیلم ماجراهای زندگی زنی را به تصویر می‌کشد که در رابطه با آدم‌های دوروبر خود با مشکلاتی روبه‌روست.

   داوران جشنواره، «آلکسی گرمان جونیور»، کارگردان فیلم روسی «سرباز کاغذی» را به عنوان بهترین کارگردان جشنواره انتخاب کردند. قصه فیلم، که در استپ‌های جذاب قزاقستان رخ می‌دهد، در باره برنامه فضایی اتحاد شوروی سابق در دهه شصت میلادی است. دو جایزه هیات داوران و بهترین فیلم‌نامه به «هایل گریما»، کارگردان اهل اتیوپی داده شد. فیلم که «تزا» نام دارد، قصه اش را از یک ماجرای واقعی گرفته و در باره زندگی و فعالیت‌های اجتماعی یک روشنفکر داخلی است که در دوران حکومت چپ‌گراها در دهه هشتاد کشور اتیوپی، از سرزمین مادری‌اش فرار می‌کند، ولی  او در آلمان با مشکل حمله جوانان نژادپرست روبه‌رو می‌شود.

«رورک» و« آرونوفسکی»، پشت صحنه «کشتی گیر»

   «دارن آرونوفسکی»، کارگردان کشتی‌گیر، در یک مصاحبه مطبوعاتی در ونیز گفت: «حضور میکی رورک کمک زیادی به بهتر شدن فیلم کرد. وقتی شما بازیگری را دارید که جلوی دوربین کاملاً  صادق و رو راست است، آن وقت می‌توانید یک فیلم ساده خوب بسازید.»
 رورک هم با اشاره به این که کشتی‌گیر بهترین فیلمی است که تا به حال بازی کرده، گفت که برای بازی در این فیلم دستمزدی نگرفته است!

   جشنواره امسال ونیز به شدت از سوی منتقدان سینمایی و رسانه‌های گروهی مورد انتقاد قرار گرفت.آنها معتقد بودند بخش مسابقه جشنواره امسال خیلی ضعیف بود و به جز یکی دو کار، فیلم باارزش دیگری در بین 21 فیلمی که برای دریافت جایزه‌های اصلی رقابت می‌کردند وجود نداشت. نکته جالب جشنواره امسال این بود که آرونوفسکی سال 2006 با فیلم «چشمه» در بخش مسابقه جشنواره ونیز شرکت داشت که از طرف منتقدان و تماشاگران با برخورد بسیار سردی روبه‌رو شد.

کد خبر 62834

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز