مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

حالا و در زمان برداشت محصول به‌ویژه سیب و انگور، دلالان نیز مانند زلزله‌ای مهیب بر باغ‌های استان آوار شده‌اند و تولید این منطقه را برای فروش در سایر استان‌ها به نازل‌ترین قیمت ممکن خریداری می‌کنند.

سیب

همشهری آنلاین- ستاره حجتی: شهر سی‌سخت در کهگیلویه‌وبویراحمد یکی از مراکز مهم تولید محصولات باغی مانند سیب، انگور، گردو و خشکبار است، اما علاوه بر مشکلات جاری باغداران و آسیب‌هایی که از زلزله سال گذشته بر پیکر باغ‌های این منطقه مانده و هنوز جبران نشده، تخریب زیرساخت‌های آبرسانی به باغات و همچنین آسیب زیاد در جاده‌های منطقه به‌عنوان مسیر اصلی ترابری محصولات باغی، امسال مشکلات فراوانی را پیش‌روی کشاورزان گذاشت.

چالش باغداران

یکی از باغداران روستای کریک به همشهری می‌گوید: اگر سازمان جهادکشاورزی و تعاونی روستایی ترتیبی برای خرید محصولات بدهد، سود عایدی ما حداقل دوبرابر خواهد بود.

محمد خداوردی، با بیان اینکه باغداران حتی برای هماهنگی وانت و حمل و نقل دچار مشکل جدی هستند، می‌افزاید: از سوی دیگر به‌دلیل نبود سردخانه و مراکز نگهداری، ناچاریم محصولمان را به دلال‌ها بفروشیم، چون محصولات ماندگاری ندارد و از بین می‌رود.

یکی دیگر از باغداران سی‌سخت و از اهالی روستای سیاه‌تل هم با تأیید مشکلاتی که خداوردی گفته است، توضیح می‌دهد: بازه زمانی فروش محصولات ما کوتاه است چون نه فقط در سی‌سخت بلکه در هیچ جای استان امکان نگهداری سیب و انگور را نداریم. تقریبا همه اهالی سی‌سخت باغدار هستند و زلزله به زندگی و باغ‌های ما خسارت وارد کرده است. حالا باید گرانی نهاده‌ها در زمان داشت و هدررفت زیاد محصول در زمان برداشت را هم به ضررهایمان اضافه کنید. درویش کدخدا، با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد به واسطه باغ های سی‌سخت به یکی از مراکز مهم تولید انگور و سیب کشور تبدیل شده است، می‌افزاید: با وجود این، مسئولان برای رفع مشکلات ما کاری نمی‌کنند. متأسفانه حتی در زمینه ساماندهی وانت‌بارها نیز دولت هیچ همکاری‌ای ندارد. به همین دلیل برای باغداران سی‌سخت و کهگیلویه و بویراحمد چاره‌ای جز فروش محصولات به دلالان که عمدتا از خارج از استان هستند، وجود ندارد.

دولت مجوز خرید سیب را نداد

مدیر تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد مشکلات باغداران سی‌سخت و روستاهای اطراف را تأیید می‌کند و به همشهری می‌گوید: با وجود اینکه هیچ‌گونه دستورالعملی در کار نبود و الزامی برای ما وجود نداشت، اما تعاون روستایی در ۲ ماه گذشته به استانداری و جهادکشاورزی، بانک‌ها و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی اعلام کرد که به‌خاطر حمایت از باغداران و تولیدکنندگان درصورت پرداخت تسهیلات بانکی و همکاری اتحادیه‌های تحت نظارت تعاون روستایی مانند سال گذشته وارد عرصه خرید خواهد شد.

قدرت‌الله ویسی، با بیان اینکه جلساتی در استانداری در این‌باره برگزار شده است، می‌افزاید: قرار شد بانک کشاورزی و صندوق توسعه حمایت از بخش کشاورزی تسهیلات بدهد. شبکه‌های ما هم شبانه‌روز پیگیر وام هستند، اما متأسفانه تاکنون پرداختی در کار نبوده است.

او ادامه می‌دهد:‌ دولت اعتباری به ما نداده است و مجوز خرید حمایتی برای خرید سیب نداریم و بنابراین ما هم در  خرید باید به  قیمتی توافقی با باغدار برسیم.

 ویسی درباره امکانات موجود در استان برای فرآوری یا نگهداری محصول هم توضیح می‌دهد: در استان ۱۳۰ هزار تن تولید سیب داریم درحالی‌که فقط ۱۵ هزار تن سردخانه شخصی و دولتی در استان وجود دارد. ما امکانات اندکی داریم و به تنهایی نمی‌توانیم همه مشکلات را رفع کنیم و به همین دلیل، وزارت جهادکشاورزی باید برای حمایت از باغداران تدبیری کند.

مدیر تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد تأکید می‌کند که دولت باید وارد عرصه خرید و حمایت از کشاورز شود، ولی  مجوز و اعتباری به هیچ دستگاهی نداده است.

تولید سالانه ۶ هزار تن سیب درختی

مدیر باغبانی جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هم از پیش‌بینی تولید بیش از ۱۲۵هزار تن سیب درختی از باغات این استان برای امسال خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: سطح زیرکشت سیب درختی در کهگیلویه و بویراحمد ۶۵۳۰ تن است. سالانه ۱۲۴هزارو۷۷۱تن سیب درختی در استان تولید و از هر هکتار باغ سیب در این استان ۲۱۳هزارو۸۹کیلوگرم سیب برداشت می‌شود.

اکبر محمدی، با بیان اینکه ارقام سیب موجود در کهگیلویه و بویراحمد شامل رد، گلدن، گلاب و سیب ترش می‌شود، می‌افزاید: زمان برداشت سیب ترش از تیر، سیب گلاب از مرداد و و سیب رد و گلدن از اواسط مهر است و شهرستان‌های بویراحمد و دنا بیشترین سیب درختی تولید شده کهگیلویه و بویراحمد را دارند.

به‌گفته وی، بخشی از سیب تولید شده در داخل استان مصرف و بخشی نیز به استان‌های همجوار ارسال و البته بخشی نیز به‌صورت غیرمستقیم و با واسطه به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود. او توضیح می‌دهد که توسعه چشمه‌های متراکم و داربستی با استفاده از پایه‌های رویشی، افزایش تعداد درخت در هکتار و افزایش عملکرد در واحد از برنامه‌های آینده برای افزایش این محصول در سطح استان است.

کد خبر 629259

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha