چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: شمار زمین‌لرزه‌های عصر چهارشنبه هرمزگان به 9 مورد رسید

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، براساس اطلاعات شبکه لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از ساعت 15 و 30 دقیقه عصر چهارشنبه تا لحظه مخابره این خبر(ساعت 22)، 9 زمین‌لرزه پیاپی مناطق درگهان و بندرخمیر در استان هرمزگان را لرزاند.

نخستین زمین‌لرزه در ساعت 15 و 30 دقیقه و 39 ثانیه با بزرگی 6 در مقیاس امواج درونی زمین به وقوع پیوسته و پس از آن دو پس‌لرزه به بزرگی 7/4 و 4/4 به ترتیب در ساعت 15 و 38 دقیقه و 47 ثانیه و 16 و 3 دقیقه و 15 ثانیه در درگهان هرمزگان ثبت شده است.

صاحب محمدی، استاندار هرمزگان در گفت‌و‌گو با ایسنا آخرین آمار کشته شدگان این زلزله‌ شدید را پنج تن و تعداد مجروحان را 45 تن اعلام کرد.

پس از آن زمین‌لرزه‌های دیگری به ترتیب با بزرگی 6/3، 2/3، 8/2، 3، 3/3 و 6/3 در مقیاس امواج درونی زمین در ساعات 16 و 17 دقیقه و 59 ثانیه، 16 و 30 دقیقه و 25 ثانیه، 17 و 11 دقیقه و 18 ثانیه، 17 و 40 دقیقه و 11 ثانیه، 17 و 59 دقیقه و 21 ثانیه و 19 و 2 دقیقه و 50 ثانیه در منطقه ثبت شده‌اند.

در همین ارتباط، معاون پژوهشی و فن‌آوری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به این که زلزله عصر چهارشنبه محدوده گچین در غرب بندرعباس به دلیل عمق کم و کاهندگی سریع آن و دور بودن کانون زمین‌لرزه از مناطق پرجمعیت، خوشبختانه تلفات و خسارات چندانی نداشته است، با توجه به ویژگی‌های زلزله‌شناختی هرمزگان، تداوم پس‌لرزه‌ها را در منطقه محتمل دانست.

دکتر مهدی زارع در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا خاطرنشان کرد: از دو هفته پیش در مناطق دهلران، بندرعباس، هادی‌شهر(آذربایجان) و نهبندان شاهد رخداد زمین‌لرزه‌های متعدد بودیم که اغلب مثل زلزله دهلران فوج‌گونه بود و با توجه به تحلیل‌های آماری، وقوع زمین‌لرزه‌های متوسط به بالا در این مناطق محتمل بود و در حال حاضر نیز احتمال تداوم زمین‌لرزه‌ها در منطقه هرمزگان و دهلران وجود دارد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی زلزله با اشاره به زمین‌لرزه آذرماه 84 قشم اظهار کرد: این منطقه پهنه برخورد ساختاری بسیار مهمی است که پتانسیل لرزه‌خیزی بسیار بالایی دارد. سازوکار این زلزله که روند شمال شرقی - جنوب غربی دارد، هنوز مشخص نشده ولی پیش‌بینی می‌شود از نوع فشاری امتداد لغز چپ گرد باشد.

وی با اشاره به این که کانون زلزله شدید عصر چهارشنبه در نزدیکی گنبد نمکی گچین بوده است، تصریح کرد: با توجه به وجود گنبدهای نمکی و عمق نسبتا کم کانون (حدود 14 کیلومتر)، این زلزله با وجود بزرگی نسبتا زیاد و لرزاندن منطقه‌ای وسیع، سریعا کاهیده شده و از آنجا که کانون آن در منطقه‌ای پرجمعیت نبوده خسارات چندانی به بار نیاورده است ولی متاسفانه حتی چنین زمین‌لرزه‌ای نیز به جان باختن حدود چهار نفر از هموطنان و مجروح شدن حدود 26 نفر منجر شده است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی زلزله در پایان گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان این که این مرکز به طور شبانه‌روزی، رخدادهای لرزه‌یی کشور را پایش کرده و هشدارهای لازم را به مسوولان امر می‌دهد و خصوصا در هفته‌های اخیر به دلیل رخداد زمین‌لرزه‌های متعدد با روش‌های مختلف، تحلیل داده‌ها و برآوردهای احتمالی تجمع‌ها و پهنه‌های پرخطر بعدی در مرکز پیگیری می‌شود، تصریح کرد: همچنان که بارها تاکید شده با توجه به پیچیدگی و غیرقابل پیش‌بینی بودن زمان دقیق زمین‌لرزه‌ها به هیچ وجه نمی‌توان با قطعیت درباره احتمال وقوع زمین‌لرزه‌ اظهارنظر کرد، ولی با توجه به مشخصات زمین‌لرزه‌ها در منطقه زاگرس، احتمال رخداد زمین‌لرزه‌های دیگر در منطقه هرمزگان طی روزها و هفته‌های آینده وجود دارد. 

کد خبر 63064

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز