شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

سیدابوالحسن بنی صدر در سال ۱۳۱۲ در شهر باغچه کبودرآهنگ در همدان بدنیا آمد. او اولین رئیس جمهوری اسلامی ایران بود و در سال ۱۳۶۰ از سوی مجلس رای عدم کفایت گرفت و از ریاست جمهوری عزل شد.

سیدابوالحسن بنی صدر

به گزارش همشهری آنلاین،  سیدابوالحسن بنی صدر  زاده دوم فروردین ۱۳۱۲ در همدان سیاست‌مدار و اقتصاددان و نخستین رئیس‌جمهور تاریخ جمهوری اسلامی ایران بود. وی در انتخاباتی که در سال ۱۳۵۸ برگزار شد موفق شد به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم انتخاب شود. کارشکنی های بنی صدر در جنگ باعث شد امام خمینی (ره) در پیامی کوتاه و صریح ابوالحسن بنی صدر را از فرماندهی کل قوا عزل کنند. پیام به این شرح بود:

« بسم الله الرحمن الرحیم

ستاد مشترک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

‏  آقای ابوالحسن بنی صدر از فرماندهی نیروهای مسلح برکنار شده اند»

پنج روز پس از عزل سیدابوالحسن بنی صدر از فرماندهی کل قوا، مخالفان او در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۶۰ تظاهرات اعتراضی گسترده ای در تهران و برخی شهرهای کشور برگزار کردند و خواستار محاکمه و اعدام او شدند. ۲۶ خرداد طرح دو فوریتی برخی نمایندگان مجلس برای سلب کفایت سیاسی رییس جمهور در مجلس به جریان افتاد و با تصویب کلیات آن شور دوم طرح در صحن علنی مجلس به جریان افتاد و پنج روز بعد در تاریخ ۳۱ خرداد با اکثریت قاطع آراء عدم کفایت سیاسی بنی صدر به تصویب مجلس رسید و با اطلاع امام از این تصمیم مجلس، حکم عزل او از ریاست جمهوری نیز از سوی ایشان صادر شد.

پس از عزل او از ریاست جمهوری شورای سه نفره ریاست جمهوری متشکل از اکبر هاشمی رفسنجانی، سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی و محمدعلی رجایی برای اداره کشور تشکیل شد و محمدرضا مهدوی کنی به عنوان پیشنهاد این شورا معرفی شد.

بعد از عزل بنی صدر از همه مناصب سیاسی خود در نظام جمهوری اسلامی ایران تنها گروهی که پذیرای او بود، گروهک تروریستی منافقین بود. اعضای سازمان مجاهدین در زمستان ۱۳۶۰ در اعتراض به عزل بنی صدر دست به تظاهرات خیابانی زدند و خواستار سرنگونی حکومت نوپای سیاسی ایران شدند.

پس از واقعه هفتم تیر و بمب گذاری مقر حزب جمهوری اسلامی و شهادت دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی، بنی صدر به صورت علنی وارد مبارزه مسلحانه با نظام جمهوری اسلامی شد. چند روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی محمدعلی رجایی، بنی صدر همراه با مسعود رجوی با یک فروند بوئینگ ۷۰۷ که سرهنگ معزی از فرودگاه مهرآباد ربود از کشور گریختند و به فرانسه رفتند.

 او ۱۷ مهر ۱۴۰۰ در ۸۸ سالگی در بیمارستان سالپتریه پاریس درگذشت.

پیشینه

پدرش سید نصرالله بنی‌صدر زاده روستای باغچه، از توابع شهرستان کبودراهنگ و از روحانیون با نفوذ کبودراهنگ و همدان بود.   بنی صدر مقطع ابتدایی و راهنمایی را در کبودراهنگ و دیپلم خود را از دبیرستان شریعتی شهر همدان دریافت کرد. او در دانشگاه تهران، در رشته‌های اقتصاد و حقوق اسلامی تحصیل کرد و چهار سال در مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی فعالیت نمود وی در سال ۱۳۳۹ با عذرا حسینی ازدواج کرد، که حاصل آن، دو دختر و یک پسر است.  

بنی‌صدر نماینده دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه تهران در کنگره جبهه ملی ایران در سال ۱۳۴۱ و مسئول سازمان دانشجویان جبهه ملی در دانشگاه تهران بود. وی رهبری گروهی از دانشجویان مخالف شاه را به‌عهده داشت و دو بار به خاطر فعالیت‌های سیاسی دستگیر و روانه زندان شد.  او از سوربن دکترا گرفت و بعدها در آن به تدریس پرداخت.

کد خبر 631102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha