شرکت مرک روز دوشنبه اعلام کرد برای قرصی برای درمان موارد خفیف تا متوسط کووید-۱۹ از سازمان غذا و داروی آمریکا تقاضای مجوز مصرف اضطراری کرده است و به این ترتیب روند تایید دارویی که ممکن است نخستین داروی خوراکی ضدویروس کرونا شود، آغاز می‌شود.

molnupiravir

به گزارش همشهری آنلاین به قنل از رویترز تایید این دارو به نام «مولنوپیراویر» ممکن است ممکن است باعث تحولی در درمان کووید-۱۹ شود، چرا که بیماران می‌توانند این دارو را در خانه مصرف کنند. 

مرک می‌گوید داده‌های مقدماتی بررسی‌اش درباره این دارو نشان داده است که مولنوپیراویر احتمال مرگ یا بستری‌شدن افرادی را که در معرض خطر دچار شدن به بیماری شدید کووید-۱۹ هستند حدود ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

داروهای موجود برای درمان کووید-۱۹ از جمله داروی ضدویروسی تزریقی رمدسیویر و داروی استروئیدی یا کورتونی دگزامتازون عموما هنگامی تجویز می‌شوند که افراد مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده باشند.

داروهای از نوع آنتی‌بادی مونوکلونال یا پادتن‌های تک‌دودمانی ساخت شرکت‌های داروسازی رجنرون و الای لیلی نیز تا به حال به خاطر مشکلات تجویز آنها استفاده محدودی برای درمان کووید-۱۹ داشته‌اند.

از طرف دیگر، هفته پیش دو شرکت داروسازی در هند اعلام کردند در نظر دارند کارآزمایی‌های مرحله نهایی اشکال ژنریک داروی مولنوپیراویر برای درمان موارد با شدت متوسط کووید-۱۹ را متوقف کند.

یک منبع آگاه در سازمان کنترل‌کننده داروها در هند اعلام کرد این کارآزمایی‌ها نشان داده‌اند که مولنوپیراویر «اثربخشی قابل‌توجهی» در موارد با شدت متوسط کووید-۱۹ نشان نداده است، اما در موارد خفیف بیماری موفق بوده است.

مرک گفته است کارآزمایی‌های‌اش بر اساس تعریف‌های سازمان غذا و داروی آمریکا بوده است که شدت متوسط کووید-۱۹ را به صورت میزان اشباع اکسیژن پایین تا حد ۹۳ درصد تعیین می‌کند، اما در کارآزمایی‌ها در هند بیماری کووید-۱۹ با شدت متوسط با میزان اشباع اکسیژن بین ۹۰ تا ۹۳ درصد تعریف می‌شود.

داروی مولنوپیراویر بوسیله پژوهشگران دانشگاه اموری در آتلانتا در ایالت جورجیای آمریکا ساخته شد و بعد شرکت‌های «ریجبک تراپیوتیکز» و مرک امتیاز تولید آن را به دست آوردند. دوره درمانی این دارو به صورت چهار قرص دو بار در روز برای پنج روز تجویز می‌شود.

از هنگام شروع پاندمی کرونا، مقامات بهداشت عمومی کشورها به دنبال یافتن داروی ضدویروسی موثری بوده‌اند که بتواند از ایجاد عفونت شدید در افراد قرار گرفته در معرض کروناویروس جدید یا «سارس-کوو-۲» جلوگیری کند. چندین داروی موجود تا به حال برای این منظور آزمایش شده‌اند، اما تا اثربخشی آنها ثابت نشده است.

کد خبر 631564

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha