ترجمه زینب قائمی: تنها کاری که باید انجام دهید این است که اضطراب را به عنوان عکس‌العملی طبیعی باور کنید و با آن کنار بیایید.

 وقتی هنگام صحبت کردن در یک جمع این احساس را در خود سرکوب نکنید دیگران نیز با این احساس شما کنار می‌آیند و هنگام بروز احتمالی استرس و یا اشتباهاتی در پی آن، شما را خواهند بخشید.

در ضمن فراموش نکنید که شنوندگان توقع ندارند یک سخنرانی بی‌عیب و نقص از شما ببینند و شما در مقام یک استاد سخنوری قرار ندارید، پس زیاد به خودتان سخت نگیرید.

به این فکرکنید با وجود اینکه دیگران از اضطراب شما آگاه هستند اما باز هم شاهد یک سخنرانی عالی از شما خواهند بود و همین موضوع موجب کسب احترام بیشتری برایتان خواهد شد.

می‌توانید درباره استرس خود با آنها شوخی کنید مثلا ‌بگویید «فقط خدا می‌داند من چگونه می‌خواهم سخنرانی کنم و خودش باید به داد من برسد» و یا جملاتی از این دست.

تعریف دوباره‌ای از شنوندگان خود داشته باشید

تعریف دوباره از شنوندگان به این معناست که دید خود را نسبت به آنها تغییر دهید. به‌جای اینکه آنها را استادانی ببینید که در حال ارزیابی و سنجش شما هستند، می‌توانید اینطور به خودتان بقبولانید که مخاطبان شما دانش‌آموزانی هستند که منتظرند تا بعد از شما سخنان خود را ایراد کنند.

در این صورت آنها هم به اندازه شما اضطراب دارند و شما را درک می‌کنند و دیگر هیچ دلیلی برای نگرانی و دلشوره برای‌تان باقی نمی‌ماند یا اینطور تصور کنید که قرار است بعد از 10 سال دوستان قدیمی خود را دوباره ببینید، در این صورت ایجاد ارتباط چشمی برایتان ساده‌تر می‌شود و شنوندگان نیز از سخنان سرشار از صمیمیت شما لذت خواهند برد.

 برای کاهش استرس خود اصلا‌ به روش‌هایی که نادیده گرفتن شنوندگان را توصیه می‌کند متوسل نشوید، تصور اینکه به جمعیت نگاه کنید و با آنها صحبت کنید ولی به خود تلقین نمایید که هیچ کس در اطرافتان وجود ندارد کار بسیار سخت و تقریبا ‌غیرممکنی است. پس بی‌خیال چنین روش‌هایی شوید.

از جلوه‌های بصری کمک بگیرید

حالتی را تصور کنید که سخنرانی شما با اجرای زیبایی از برنامه پاورپوینت همراه باشد و توجه شنوندگان به نکاتی که شما انتخاب کرده‌اید جلب شود.

در این صورت نصف زمان سخنرانی حواس آنها به مشاهده و دقت در نکات و دنبال کردن اسلایدها معطوف خواهد شد و در همین حین شما در حالی‌که کسی نگاهتان نمی‌کند می‌توانید به راحتی با حضار صحبت کنید.

اگر هرکدام از آنها به شما نگاه کردند سریعا نگاه خود را روی کسی متمرکز کنید که به شما نگاه نمی‌کند و به اسلایدها دقت دارد زیرا همیشه صحبت کردن برای افرادی که به ما نگاه نمی کنند راحت تر است و استرس کمتری ایجاد می‌کند.

با قصد قبلی اشتباه کنید

این ترفند دیگری است که به شما پیشنهاد می‌کنیم آن را امتحان کنید. هدف از به‌وجود آوردن اشتباهات از پیش تعیین شده جلب توجه بیشتر مخاطبان است.

اگر بتوانید کاری کنید تا جو صمیمی‌تری را ایجاد شود و شما بهتر بتوانید کنترل جمع را در دست بگیرید، نه تنها صحبت کردن برایتان آسان‌تر خواهد شد بلکه برای حضار نیز سخنرانی خاطره‌انگیزتری بجای می‌ماند.

در هر لحظه فقط در حین صحبت کردن فقط به یک نفر توجه کنید

یکی از وحشتناک‌ترین مسائلی که هنگام صحبت کردن سخنران را اذیت می‌کند، جمعیت و تعداد حضار و مخاطبان است .نگاه کردن به یک جمع گسترده که همه در انتظار شنیدن سخنان شما سکوت کرده‌اند واقعا کار طاقت‌فرسایی است.

برای غلبه بر این احساس بهترین کار این است که در هر لحظه فقط به یک نفر نگاه کنید و آن را مخاطب قرار دهید و تصور کنید هیچ کس دیگری به شما توجه ندارد. اگرکس دیگری از شما سئوالی داشت نگاه خود را به روی او معطوف کنید و در ذهن خود اینطور تصور کنید که در یک کافی شاپ نشسته‌اید و یک گپ دوستانه در جریان است.

تجربه جالب و مفرحی داشته باشید

این ترفند آخرین و مهم‌ترین ترفندی است که برای شما بیان می‌کنیم. با جمعیت شوخی کنید. برای ارتقای کیفیت سخنرانی خود روش‌های جدیدی را امتحان کنید.

شاید چند شوخی به‌جا و سنگین و یا راه رفتن دور سالن هنگام سخنرانی به‌جای چسبیدن به صندلی ایده‌هایی باشند که سخنان شما را جذاب‌تر کنند.

این روش‌ها را امتحان کنید و مطمئن باشید که پس از آن دیگر احساس بدی هنگام حضور در جلسه سخنرانی نخواهید داشت و ترس از سخن گفتن در جمع در درونتان کشته خواهد شد.

کد خبر 63254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز