شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر - کامران محمدی: یکشنبه 24 شهریور ساعت21، دوازدهمین جشن خانه سینما بر صحنه 250 متری مرکز همایش‌های برج میلاد در محوطه‌ای که برای 7 هزار نفر پیش‌بینی شده است، آغاز می‌ شود.

بنابراین و براساس رسم مرسوم همه برنامه‌های وطنی برای انجام امور در دقیقه 90 به بالا، حالا اگر به برج سربه‌فلک‌کشیده حوالی همت سری بزنید، دست‌کم می‌توانید 100 تا 150 کارگر را سرشماری کنید که به‌شدت مشغول این طرف و  آن طرف رفتن و آماده کردن اوضاعند؛

به‌ویژه آنکه امسال قرار است 2 هزار  نفر به ظرفیت میهمانان جشن اضافه شود. کارگردان مراسم فردا که کارگردان 3 دوره گذشته هم بوده، به ایسنا می‌گوید: «از سال قبل برای امکان حضور بیشتر افراد در جشن، برپایی مراسم به فضای باز منتقل شد و امسال نیز نسبت به جشن یازدهم افزایش حدود 2 هزار نفر میهمان را خواهیم داشت و حاشیه‌ اجرایی کمتری نیز داریم.»

هرچند تشخیص حاشیه از متن مراسم، دست‌کم در مراسمی که بیشتر مخاطبانش به خاطر دیدن حاشیه‌های جذاب به آن می‌آیند، اندکی دشوار است، اما ظاهرا مراد مجید برزگر از حاشیه، بیش از همه، سخنرانی است: «جشن دوازدهم با همراهی ارکستر 150 نفری در صحنه‌ای به‌ طول 250 متر و بدون هیچ سخنرانی برگزار می‌شود.» جالب‌تر اینکه «امسال برای اولین ‌بار گروه موسیقی در طول برپایی مراسم روی صحنه حاضر خواهد بود.

این گروه قطعاتی را که توسط فردین خلعتبری ساخته شده است به رهبری شفقی‌نژاد اجرا خواهد کرد و گروه کر محمد نوری نیز آنها را همراهی می‌کند، ضمن آنکه موسیقی کلیپ‌ها و اهدای جوایز هم توسط این گروه به‌صورت زنده اجرا می‌شود.»

اما آن طور که فارس نوشته، صحنه 250 متری هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد: «در نگاهی به شرایط مرکز همایش‌های برج میلاد، میزبان امسال جشن خانه سینما، تقریبا برگزاری جشن در این محل غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

موضوعی که بیش از همه جلب توجه می‌کند وضعیت به‌هم ریخته راهروهای ورودی به محوطه مرکز همایش‌هاست، به‌طوری که از بین 2  راهروی مورد نظر تنها راهروی اول و در واقع ورودی سمت چپ به‌صورت نسبی آماده شده  و در راهروی دیگر نیز کارگران به‌شدت در حال آماده‌ ساختن ورودی هستند که این کار تقریبا غیرممکن به‌نظر می‌آید.»

با این حال، خانه سینما به گفته برزگر «می‌خواست اولین جایی باشد که از برج میلاد استفاده می‌کند»، بنابراین می‌دانست اگر امسال را از دست دهد، حتما تا جشن سال بعد این رکورد به نام جای دیگری ثبت خواهد شد و حالا، هر طور که هست شرایط را فراهم خواهد آورد.

این «هر طور که هست» چنان است که منوچهر شاهسواری در یک اظهار نظر بلندپروازانه می‌گوید: «میهمانان از برگزاری منظم جشن در روز دوشنبه شوکه خواهند شد.»

برگزاری منظم برنامه‌ها

هرچند تاکید همه برگزارکنندگان بر نبود سخنرانی و اجرای موسیقی به‌صورت تمام‌وقت است، اما این به معنای نبود مسئولان عالی‌رتبه در مراسم فرداشب نیست.

شاهسواری می‌گوید: «برای حضور در دوازدهمین جشن خانه سینما از تمامی مدیران عرصه فرهنگ و هنر کشور نظیر غلامعلی حداد عادل و میرحسین موسوی و بسیاری دیگر از شخصیت‌های فرهنگی و مدیران سینمایی دعوت کرده‌ایم تا به همراه 5 هزار نفر دیگر از نزدیک برگزاری جشن را شاهد باشیم.»

حالا اینکه چطور می‌شود مسئولانی در این سطح در مراسمی باشند و سخنرانی نکنند، حتما برگزارکنندگان برنامه‌ای برایش دارند که یکی از آنها احتمالا همین تاکید بر موضوع در رسانه‌هاست تا شاید مسئولان خودشان بی‌خیال سخنرانی شوند.

البته امین تارخ، دبیر جشن امسال از این قاعده مستثناست و تنها برای چند دقیقه گزارش کار خواهد داد.

به جز این، آن طور که شاهسواری می‌گوید امسال برای اولین بار کلیپی از صنف‌های خدماتی سینما به نمایش درمی‌آید تا به این شکل به جز خوش‌تیپ‌هایی که فردا‌شب با آخرین مدل‌های لباس و کفش و مو، از سکو بالا می‌روند و در میان تشویق بی‌پایان دوستدارانشان تندیس می‌گیرند و پشت تریبون قرار می‌گیرند و برای عکاس‌ها لبخند می‌زنند، آپاراتچی‌ها و بلیت‌فروش‌ها و تعمیرکاران و... هم دیده شوند.

حالا تنها در حد یک کلیپ کوتاه هم که باشد، از هیچ چی همیشه که بهتر است.
به جز اینها، همان طور که می‌توان پیش‌بینی کرد، امسال سال خسرو شکیبایی است و کلیپی به نام او،ساخته امیر پوریا همراه با دیگر درگذشتگان امسال پخش خواهد شد.

به علاوه کلیپ «30 سالگی انقلاب و30 سال سینمای نوین ایران» که مهدی کرم‌پور ساخته است. به جز اینها، آنچه می‌ماند، موسیقی و کر و ساز و آواز است.

نامزدهای بی‌پروانه

از همه اینها گذشته، نامزدی 3 فیلم بدون پروانه نمایش در جشن امسال است. درست همان چیزی که هفته گذشته، جواد شمقدری، مشاور هنری رئیس‌جمهور نسبت به آن هشدار داده بود.

کتاب قانون، خاک آشنا و صد سال به این سال‌ها که هنوز موفق به دریافت پروانه نمایش نشده‌اند، نه تنها نامزد دریافت نامزد هستند، بلکه جزء‌ بالاترین‌های فهرست نامزدها نیز قرار می‌گیرند.

مهر در این باره به نقل از محمود اربابی، مدیرکل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت ارشاد، می‌نویسد: «قانون جشن خانه سینما برخلاف آن چیزی است که در حال حاضر اتفاق افتاده، از همین رو برگزارکنندگان جشن خود باید پاسخ دهند که چرا چنین کرده‌اند.»

ایلنا نیز در همین باره از اربابی نوشته است: «اسامی کامل فیلم‌هایی که مجوز نمایش ندارند به کمیته برگزاری جشن خانه سینما ابلاغ شده است ولی از اینکه تا‌کنون از میان این نوع آثار برای جشن احیانا گزینش و انتخاب شده‌اند  یا به نمایش در آمده‌اند اطلاعی ندارم و پس از پایان جشن می‌توان به درستی قضاوت کرد و عملکرد جشن را مورد  بررسی  قرار داد.»حالا باید تا فردا صبر کرد.

تندیس‌ها و نامزدها

 تندیس‌های امسال جشن خانه سینما  احتمالا بین 3 فیلم «فرزند خاک»، «خاک‌آشنا» و «دعوت» تقسیم  می‌شود.

فرزند خاک محمدعلی باشه‌آهنگر که در جشنواره فجر 26 هم نمایش موفقیت‌آمیزی داشت، در 12 رشته (بهترین فیلم، کارگردان، فیلمنامه، فیلمبرداری، بازیگر نقش مکمل زن، چهره‌پردازی، جلوه‌های ویژه میدانی، تدوین، صدابرداری، صداگذاری، طراحی‌صحنه و لباس و موسیقی متن) نامزد دریافت تندیس جشن سینماست.

 پس از این فیلم، خاک آشنای بهمن فرمان‌آرا هم نامزد دریافت 12تندیس است (بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، فیلمبرداری، بازیگر نقش مکمل زن(2 نامزد)، چهره‌پردازی، تدوین، صدابرداری، صداگذاری، طراحی لباس و صحنه و موسیقی).

پس از این دو، «دعوت» ابراهیم حاتمی‌کیا قرار دارد که در 10 رشته (بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، فیلمبرداری، بازیگر زن نقش اول(2 نامزد)، چهره‌پردازی، صدابرداری، صداگذاری و میکس، موسیقی متن) نامزد است.

اما 18فیلم دیگر نیز در فهرست نامزدهای جشن دوازدهم نامزد دریافت تندیس هستند که «کتاب قانون» ساخته «مازیار میری» با 7 و «صدسال به این سال‌ها» ساخته «سامان مقدم» با 6 نامزد در پله‌های بعدی‌ قرار می‌گیرند.

نامزدهای زیر 4 تندیس نیز عبارتند از: خواب لیلا (مهرداد میرفلاح) با 4 نامزد، دیوار (محمدعلی طالبی) و در میان ابرها (روح‌الله حجازی) با 3 نامزد، آتش سبز(محمدرضا اصلانی)، آن مرد آمد(حمید بهمنی)، دایره زنگی (پریسا بخت‌آور)، ستاره می‌شود (فریدون جیرانی)، به همین سادگی (رضا میرکریمی) و باد در علفزار می‌پیچد (خسرو معصومی) با 2 نامزد، پرچم‌های قلعه کاوه (محمد نوری‌زاد)، دوست داشتن (ابراهیم فروزش)، ستاره بود(فریدون جیرانی)، همیشه پای یک زن در میان است (کمال تبریزی)، ریسمان باز (مهرشاد کارخانی)، حس پنهان (مصطفی‌رزاق کریمی)، زن دوم (سیروس الوند) با یک نامزدی

کد خبر 63258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز