شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

سروش خسروی: ارزش کل داد و ستدهای انجام شده در بورس تهران ظرف 9 ماه سپری شده از سال 2006 میلادی از مرز 3 میلیارد دلار گذشته است.

به گزارش همشهری، فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، ضمن اعلام این مطلب در آخرین گزارش ماهانه خود تأکید کرد، این رقم نسبت به دوره مشابه سال 2005 میلادی 52 درصد کمتر شده است.

این فدراسیون در عین حال تأکید کرده، بورس تهران در ماه سپتامبر، نسبت به 8 ماه دیگر سال 2006، از رونقی جالب توجه برخوردار بوده به طوری که در سپتامبر 2006 ارزش کل نقدینگی سرازیر شده به سوی بورس تهران به مرز نیم میلیارد دلار نزدیک شده، که این رقم از عملکرد دوره 8 ‌ماهه عملکرد بازار از ژانویه تا آگوست 2006 بالاتر است و در نوع خود یک رکورد به حساب می‌آید.

این گزارش حاکی است: بازارهای سهام بزرگ جهان که در ماه جولای با سقوط یک هزار میلیارد دلاری ارزش مبادلات رو به رو شده بودند بار دیگر از آگوست 2006 به این سو رونق گرفته‌اند به طوری که ارزش کل مبادلات سهام انجام شده در 50 بورس بزرگ جهان بار دیگر از مرز 5 هزار میلیارد دلار گذشته است.

آن طور که از محتوای این گزارش برمی‌آید، در طول دوره سپری شده از سال 2006 میلادی به جز بورس تهران فقط 3 بورس معتبر جهان نسبت به سال 2005 با افت ارزش مبادلات خود روبه‌رو شده‌اند. در این بین ارزش داد و ستدها در بورس جاکارتا 9/5 درصد در بورس کلمبو 21 درصد و در بوئنوس آیرس 7/17 درصد تنزل کرده است.

نیویورک در صدر

گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار حاکی است: در 9 ماه گذشته از سال 2006 میلادی بورس سهام نیویورک(NYSE) با توجه به مبادلات 16 هزار و 400 میلیارد دلاری‌اش در صدر بازارهای سهام جهان از نظر گردش منابع مالی جای گرفته است.

دیگر بورس فعال در وال‌استریت یعنی نزدک نیز در این مدت شاهد جذب 8800 میلیارد دلار نقدینگی بوده که این موضوع نزدک را برای نخستین بار در رتبه دوم جهان جای داده است. به این ترتیب از اول امسال تاکنون 25 هزار میلیارد دلار از نقدینگی کل اقتصاد جهانی در بورس‌های بزرگ آمریکا به کار افتاده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد، توکیو در 9 ماه گذشته از سال 2006 رتبه و جایگاه همیشگی خود را از دست داده و در مقام چهارم جهان ایستاده است.

به طوری که پس از نیویورک و نزدک، این بار بورس لندن با جذب 5500 میلیارد دلار نقدینگی به رتبه سوم جهان صعود کرده و توکیو با توجه به مبادلات 4400 میلیارد دلار‌ی‌اش به جایگاه چهارم رضایت داده است.

ارزش داد و ستدها در یورونکست، بورس واحد اروپایی، نیز از مرز 2800 میلیارد دلار گذشته و گسترده‌ترین بورس منطقه اروپا از نظر گستره جغرافیایی رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص داده باشد.

رشد کوچک‌ها

آمار فدراسیون بین‌المللی بورس‌های اوراق بهادار نشان می‌دهد از اول سال 2006 میلادی تاکنون بورس‌های کوچک‌تر جهان در زمینه رشد ارزش مبادلات با موفقیت‌های بیشتری روبه‌رو بوده‌اند به طوری که بورس‌های لیما در پرو و مالت در دریای مدیترانه با توجه به رشد 183 درصدی  ارزش داد‌و‌ستد سهام در آنها رتبه اول را به خود اختصاص داده‌اند.

کد خبر 6335

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز