بعدازظهر شنبه تفاهمنامه‌ای میان ایران و اکوادور برای همکاری وسیع در زمینه انرژی بسته شد.

براساس این تفاهمنامه ایران در توسعه یک پالایشگاه این کشور، اکتشاف و تولید نفت و آموزش کارکنان صنعت نفت اکوادور به این کشور کمک خواهد کرد.

برای آگاهی از مواضع این کشور و اهداف امضای این تفاهمنامه با گالو چیری بوگا زانبرانو وزیر نفت و معادن اکوادور گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • هدف شما از امضای تفاهمنامه همکاری با ایران چیست و شما خواهان استفاده از چه خدماتی هستید؟

ایران از توانایی بالایی در زمینه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برخوردار است و این توانایی را در دیدار از عسلویه مشاهده کردم.

این منطقه از بزرگ‌ترین مناطق نفتی جهان است که بسیاری از فعالیت‌های مربوط به نفت، گاز و پتروشیمی در آن اجرا شده و می‌شود و با احداث یک اسکله امکان تبادل کالا با جهان را دارد.

ما علاقه‌مند به همکاری با ایران در بخش انرژی هستیم و امیدواریم که این امر به یک همکاری گسترده میان 2کشور تبدیل شود. از جمله اهداف ما ایجاد یک شرکت نفتی مشترک با ایران است.

ما شرکت‌های مشابهی با دیگر کشورها مانند ونزوئلا و شیلی ایجاد کرده‌ایم و موافقتنامه‌ مشابهی نیز قرار است با اندونزی امضا کنیم. پس از امضای تفاهمنامه با‌ایران قرار‌است که شرکت نفتی مشترکی با سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد شود تا در امرتولید و اکتشاف نفت فعالیت کند.

این شرکت با شرکت نفتی پتروپارس ایران و شرکت نفت اکوادور تشکیل شده و پس از امضای تفاهمنامه، مقدمات تشکیل آن فراهم می‌شود.

  • اکوادور چرا پس از اینکه از اوپک جدا‌شد، بار‌دیگر به این سازمان پیوست؟

اکوادور به اوپک پیوست به این دلیل که این امر هم به ما کمک می‌کند هم به اوپک. اهمیت پیوستن به اوپک از نظر ما به‌عنوان ‌کشوری در آمریکای لاتین این است که منافع خود ‌را در بازار نفت تامین می‌کنیم.

ما در جلسه‌های این سازمان شرکت می‌کنیم و خواهان ایفای نقش مؤثری هستیم. این مسئله به‌عنوان یک کشور صادرکننده نفت در آمریکای لاتین برای‌ما بسیار با اهمیت است.

هدف دیگر ما این است که در همکاری مشترک با کشورهای عضو این سازمان به آنان نیز کمک کنیم. در عین حال این امر امکان مشارکت در طرح‌های نفتی را با دیگر کشورهای عضو اوپک به ما می‌دهد.

همانگونه که ذکرکردم ما امروز با کشور ونزوئلا و اندونزی همکاری‌ داریم یا در حال برنامه‌ریزی برای همکاری هستیم. مشارکت با کشورهای دیگر عضو اوپک به ما امکان می‌دهد که از این فرصت استفاده کنیم تا از توان مالی و علمی و فناوری‌های کشورهای عضو اوپک استفاده کنیم به‌ویژه در زمینه گاز.

  • در حال حاضر اکوادور چه میزان ذخایر نفتی دارد و به‌نظر شما قیمت مناسب برای نفت خام چیست؟

اکوادور 4 میلیارد بشکه نفت خام قابل برداشت دارد. علاوه براین، ما در حال افزایش تولید یا شناسایی ذخایر موجود دیگرمان هستیم.

از جمله مهم‌ترین طرح‌های ما شناسایی و اکتشاف ذخایر گازی در خلیج گویا ‌آکیل است. در مورد قیمت نفت خام از نظر ما قیمت مناسب بین 110 تا 120 دلار است.

ما در‌جلسه‌ای که در‌اوپک داشتیم تصمیم گرفتیم تا میزان تولید را به سطحی کاهش دهیم که قیمت به سطح مناسبی برسد.

کد خبر 63360

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز