معضل شلوغی و ترافیک خیابان پیروزی تمامی ندارد انگار، در هر ساعت از روز که باشد حجم بالایی از خودروها در این شاهراه پشت سر هم قطار شده و به قول معروف در ترافیک مانده‌اند.

جاي پارك

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی: حرکت لاک‌پشت‌وار ماشین‌ها بیش از هر چیز راننده‌ها را خسته و عصبی می‌کند و ماحصلش بوق‌های ممتدی می‌شود که آنها برای فرار از مهلکه به صدا در می‌آورند. البته چند سال پیش مسئولان شهری برای رفع این مشکل راه‌حل تعریض خیابان پیروزی را پیشنهاد دادند که اجرایی هم شد اما نه تنها از حجم راهبندان کم نکرد بلکه روز به روز به میزان ترافیک هم افزوده شد.

چرایی این معضل را عده‌ای از اهالی افزایش بی‌رویه مجتمع‌های تجاری بزرگ و رستوران‌ها عنوان می‌کنند که خیلی هم بی‌ربط نیست. بعضی هم معتقدند تدابیر لازم برای ساخت پارکینگ در مراکز خرید بلند مرتبه در نظر گرفته نشده و همین باعث شده شهروندان از هر گوشه و کناری برای جای پارک استفاده کنند، حتی اگر در لاین کندروی خیابان باشد. به درخواست اهالی ساکن در این خیابان، گزارشی از معضل کمبود جای پارک تهیه کرده و در این‌باره با جمعی از شهروندان و شورایارها گفت‌وگو کرده‌ایم.  

خیابان پیروزی، یکی از مهم‌ترین شریان‌های پایتخت محسوب می‌شود که شرق و غرب شهر را به هم وصل می‌کند. در هیچ‌وقت از روز خلوتی ندارد وگویی با آرامش بیگانه است. در کنار راهبندان آزاردهنده‌اش، قدم زدن در این خیابان شلوغ حس خوبی را منتقل می‌کند، رفت‌وآمد آدم‌ها و هیاهوی‌شان خبر از این می‌دهد که زندگی زیباست و جریان دارد. بهترین راه برای تهیه گزارش از معضلات این خیابان و گفت‌وگو با اهالی و کسبه، پیاده گز کردن مسیر طولانی میدان شهدا تا بزرگراه بسیج است.

مسافتی بالغ بر ۸ هزار و ۵۰۰ متر. اما از آنجا که این کار خیلی عملی نیست بهتر اینکه در بعضی جاها از تاکسی‌های گذری کمک گرفته شود. قدم به قدم این خیابان، مغازه است و به ندرت خانه‌ای دیده می‌شود. از فروشگاه پوشاک و کیف و کفش تا پلاسکو و اسباب‌بازی‌فروشی در اینجا وجود دارد. اما بیشتر از همه اصناف آنچه بیشتر به چشم می‌خورد، رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌هایی است که قارچ‌گونه سبز شده‌اند. نمای ساده یا پر زرق و برق آنها خبر از اقبال مشتری‌ها و شلوغی مغازه‌ها می‌دهد. «ملیحه حق پرست» یکی از قدیمی‌های محله چهارصددستگاه که در تقاطع خیابان پیروزی و دریاباری زندگی می‌کند، دل پری از شلوغی خیابان پیروزی دارد و می‌گوید: «بیش از ۵۰ سال است در این محله زندگی می‌کنم. خیابان پیروزی از همان اول هم مهم و پر رفت‌وآمد بود.

چراکه پادگان‌های زیادی در آن قرار دارد. بیشتر سربازان نظامی و ارتشی‌ها تردد می‌کردند. دور و بر هم همه تا چشم کار می‌کرد خانه بود. اما حالا هر جا را نگاه می‌کنی پاساژ است. خیابان پیروزی مدت‌هاست از بافت مسکونی خارج و به راسته تجاری تبدیل شده است. متراژ زمین‌های اینجا زیاد بود و با قرار گرفتن در طرح تعریض خیلی از آنها کاربری تجاری کسب کردند. این همه مغازه باعث شده شهروندان زیادی برای خرید به اینجا بیایند. ماشین‌شان را هر جا که بشود پارک می‌کنند. در برخی از روزها شاهد نزاع اهالی با شهروندان غیربومی بر سر جای پارک هستیم.» 

  • هیچ کدام پارکینگ ندارند!  
این همه مرکز خرید و دریغ از جـای پارک 
حسین حاجی قربانی / دبیر دبیران شورایاری


حق با این شهروند قدیم محله است. تا چند سال پیش چهارراه کوکاکولا تنها مرکز خرید شرق تهران به شمار می‌آمد و الان سرتاسر خیابان پیروزی به راسته بازاری عریض و طویل تبدیل شده است. «کمال دین محمدی» هم شهروند دیگری از محله چهارصددستگاه است که در این‌باره صحبت می‌کند و می‌گوید: «هر چیز قاعده خاص خودش را دارد. این مراکز تجاری که بدون مجوز نمی‌توانند فعالیت کنند. خیابان پیروزی اشباع شده است. لحظه‌ای آسایش نداریم. فروشگاه‌های زنجیره‌ای جدید هم که دیگر جای خود دارد. هر ۱۰۰ قدم یک شعبه از فروشگاه‌های زنجیره‌ای جدید ایجاد شده است. جلوتر بروید ببنید چند تا پاساژ وجود دارد؟ تا ۷‌ـ ۸ سال پیش خبری از آنها نبود.

سینما پیروزی را خراب کردند به جای آن مرکز تجاری ۹ طبقه ساخته‌اند. کنار ایستگاه مترو نبرد مرکز مترومال درست کرده‌اند. کنار ایستگاه مترو نیروی هوایی قرار است یک مرکز دیگر ساخته شود. روبه‌روی بیمارستان فجر تابلو زده‌اند، یک مرکز تجاری ۱۴ طبقه. به نظر شما محله پیروزی گنجایش این همه پاساژ را دارد؟ هیچ‌کدام هم پارکینگ ندارند.»

همین جمله «هیچ کدام هم پارکینگ ندارند! ‌» موضوع قابل تاملی است. مگر امکان دارد مراکز تجاری بدون پارکینگ ساخته شود؟ اینکه تا چه اندازه می‌تواند موضوع صحت داشته باشد را باید از معتمد منطقه جویا شد. «حسین حاجی قربانی» دبیر دبیران شورایاری گفته دین محمدی را تأیید می‌کند و می‌گوید: «برای رونق اقتصادی محله‌ها مجوز ساخت مجتمع‌های تجاری صادر می‌شود اما متأسفانه آن‌طور که انتظار می‌رود به زیرساخت‌های طرح‌های عمرانی توجهی نمی‌شود.

یک ساختمان ۷‌ـ ۸ طبقه با بیش از ۲۰۰ باب مغازه خود یک بازار بزرگ است که عمودی بنا شده است. بنابراین رفت‌وآمد به آنها زیاد صورت می‌گیرد. بنابراین باید تسهیلات رفاهی در نظر گرفته شود. وقتی این مجتمع تجاری پارکینگ نداشته باشد یا اینکه تعداد پارکینگ‌های آن به اندازه کافی نباشد خوب شهروندان خودرو خود را در معابر اطراف پارک می‌کنند.» 

  • یک مجتمع دیگر

این همه مرکز خرید و دریغ از جـای پارک 

در خیابان پیروزی، نزدیک به ۱۰ تالار عروسی، ۳۵ رستوران و اغذیه‌فروشی و ۱۲ کافی‌شاپ وجود دارد. علاوه بر آن، ۱۴ مجتمع تجاری در آن واقع شده که مهم‌ترین‌شان مراکز تجاری کسا، پانورما، مترومال، آیسان و سبوس است. درست همان‌طور که شهروند معترض اشاره کرده بود، در نزدیکی ایستگاه مترو پیروزی کارگاه ساختمانی بلندمرتبه‌ای دیده می‌شود.

به گفته «مهدی تاج الدین» راننده تاکسی خطی‌های جلو مترو پیروزی، از ۱۰ سال پیش اینجا را گودبرداری کرده و می‌خواهند مجتمع تجاری بسازند. او متذکر می‌شود تمهیداتی برای پارکینگ در نظر گرفته نشده و همین بعد از بازگشایی عامل شلوغی خیابان می‌شود. البته این ادعای اوست چراکه روی تابلوی شناسنامه ساختمان نوشته شده است: «تعداد طبقات: ۱۴ طبقه، ۴۵۰ واحد تجاری، ۲۴۰ واحد اداری، ۱۵ رستوران، ۱ تالار پذیرایی، ۱ مجموعه تفریحی. ۲۲۲۲ پارکینگ.

اما تاج‌الدین می‌گوید: «تعداد پارکینگ را می‌نویسند اما بعدها اگر همه‌شان به واحد تجاری تبدیل نشود حداقل نیمی از آنها مغازه می‌شود. مثل دیگر پاساژها.» «سید علی حسینی» دبیر شورایاری محله صددستگاه هم همین نظر را دارد و معتقد است، تدابیر لازم برای کمبود جای پارک در محله و ایجاد نشدن پارکینگ در پاساژ مذکور در نظر گرفته نشده است. او ادامه می‌دهد: «برخی سرمایه‌گذارها بیشتر از رفاه شهری به سود اقتصادی خود فکر می‌کنند. بیشتر مراکز تجاری این خیابان از داشتن پارکینگ محرومند. امیدواریم این مرکز این‌طور نباشد.»

  • پارکینگ‌ها را فروختند!  

این همه مرکز خرید و دریغ از جـای پارک 

کمی پایین‌تر از مجتمع تجاری کسا و در همان نزدیکی، مرکز خرید پانورما قرار دارد. طبق بررسی‌های انجام شده، مرکز کسا یکی از بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین مکان‌های تجاری این خیابان است چراکه در شلوغ‌ترین جای محله واقع شده است. به گفته «پیام کاشانی» یکی از کاسبان مجتمع تجاری کسا، در ۳ طبقه این مرکز خرید، نزدیک به ۶۰۰ واحد تجاری تعبیه شده است. او می‌گوید: «روزانه تعداد زیادی مشتری به اینجا می‌آیند.

اگر بگویم روزی ۱۰۰۰ نفر اغراق نکرده‌ام. این مرکز در تقاطع خیابان نبرد و همسایگی بازار کوکاکولا واقع شده است. هرکسی برای خرید به چهارراه کوکاکولا بیاید قطعاً به اینجا هم سری می‌زند. اگر نیمی از آنها با خودرو شخصی به این خیابان آمده باشند با یک حساب سرانگشتی می‌توان محاسبه کرد در حدود ۵۰۰‌ـ ۶۰۰ خودرو برای توقف نیاز به جای پارک دارند.»

«سعید سالارکیا» فروشنده دیگری است که در این‌باره اظهار نظر می‌کند: «برای پاساژ کسا هم ۲ طبقه زیرزمین در نظر گرفته شده که قرار بود تبدیل به پارکینگ شود اما به واحدهای تجاری تغییر کاربری دادند. عده‌ای می‌گفتند پارکینگ‌ها فروخته شده و عده‌ای هم می‌گفتند به دلیل همسایگی با ایستگاه مترو اگر گودبرداری را عمیق می‌کردند تونل ریزش می‌کرد.» 

  • به مسئولان پیشنهاد داده‌ایم... 
این همه مرکز خرید و دریغ از جـای پارک 
عاطفه عباسی / دبیر شورایاری محله پرستار

مجتمع تجاری پانورما که در تقاطع خیابان پیروزی و دهقان واقع شده، یک ساختمان ۹ طبقه با نمایی زیباست که از مراکز مهم شرق تهران به شمار می‌آید. طبق گفته کسبه، خود مجتمع این ساختمان ۹۲ پارکینگ دارد و با توجه به ۴۰۰ باب مغازه آن می‌توان گفت ۳۰۰ جای پارک کم دارد چه برسد به مشتریانی که برای خرید به اینجا می‌آیند. «اسماعیل داورپناه» صاحب مغازه «پلاسکو حمید» در همسایگی این پاساژ می‌گوید: «آن زمان که نیمه‌کاره بود مردم محله می‌گفتند ستون‌های این بنا طوری قرار گرفته که‌گویی خبر از پارکینگ نیست.» «عاطفه عباسی» دبیر شورایاری محله پرستار هم در ادامه صحبت این شهروند می‌گوید مشکل همه فروشنده‌های پاساژ، نبود جای پارک است.

هرکسی بخواهد خانه‌اش را نوسازی کند تا ملک پارکینگ نداشته باشد شهرداری مجوز نمی‌دهد و جای سؤال است چرا اینجا پارکینگ ندارد.» او با اشاره به اینکه در محله پرستار ۴‌ـ ۵ مرکز تجاری مهم و بزرگ قرار دارد، ادامه می‌دهد: «ابتدای خیابان مقداد یک پروژه در حال ساخت است. کنار مترو نیروی هوایی هم مجتمع دیگری ساخته می‌شود.

این مراکز اگر پارکینگ هم داشته باشند با توجه به تعداد زیاد مراجعه‌کنندگان، باز هم ما با کمبود فضا مواجه خواهیم شد. بارها به مسئولان پیشنهاد داده‌ایم فضای بزرگی را که در خیابان پیروزی تقاطع بزرگراه بسیج واقع شده به پارکینگ تبدیل کنند اما این موضوع در حد پیشنهاد باقی مانده است. تا چندی پیش پارکینگ مکانیزه‌ای در ابتدای خیابان اول نیروی هوایی بود که آن هم بسته شده است. او می‌گوید: «کلا ۲۴ جای پارک داشت که خیلی در حل مشکل کمکی نمی‌کرد. بیشتر هم خود مغازه‌دارها از آن استفاده می‌کردند.»

مراکز تجاری‌ـ اداری بدون پارکینگ خیابان پیروزی، یکی ۲ تا نیست. اغلب‌شان پارکینگ ندارند. در یکی از آنها رستوران، تالار پذیرایی و باشگاه ورزشی تعبیه شده، اما دریغ از فضایی که برای پارک خودرو در نظر گرفته شود. هرچه هست ساخت‌وساز این مکان‌ها در چند سال گذشته صورت گرفته و شاید مسئولان برای مراکز تجاری تازه‌ساز تدابیری در نظر گرفته باشد.  

حجت محمدزاده معاون شهرسازی و معماری شهردار منطقه ۱۴ /در فضای پشتی مجتمع کسا قرار است پارکینگ تعبیه شود

این همه مرکز خرید و دریغ از جـای پارک 
حجت محمدزاده /معاون شهرسازی و معماری شهردار منطقه ۱۴

ساخت‌وساز بی‌رویه آپارتمان‌های بلند مرتبه و مراکز خرید آن چنانی در تهران یکی از معضلاتی است که این روزها پایتخت نشین‌ها بیش از هر چیز با آنها مواجهند. وجود این مکان‌ها با توجه به اینکه پارکینگ به تعداد لازم برایشان در نظر گرفته نشده، دردسرهای زیادی را درست می‌کند درست مثل مشکلی که این روزها ساکنان خیابان پیروزی بیش از هر چیز با آن مواجه هستند. اینکه چرا مراکز خرید با توجه به اینکه رفت‌وآمد شهروندان به آنها زیاد است پارکینگ ندارند یا تعدادشان کم است موضوعی است در میان می‌گذاریم. او در این‌باره می‌گوید: «هر ملکی برای دریافت مجوز ساخت‌وساز باید پارکینگ داشته باشد. در مورد پارکینگ کسا، این ساختمان با ملک دیگری تجمیع شده و قرار است در فضای پشتی مجتمع پارکینگ تعبیه شود.

با انجام آن مشکل پارکینگ برطرف خواهد شد.» اما نکته مهم اینکه چرا از همان ابتدا این مهم مورد توجه قرار نگرفته است. او در گفته‌هایش بیشتر به پروژه‌های در حال ساخت اشاره می‌کند و اطلاعات چشمگیری درباره کسا و دیگر مراکز تجاری چند سال ساخت ندارد. این کارشناس در ادامه می‌افزاید: «مرکز دیگری در نزدیکی پاساژ کسا در حال ساخت است و ایجاد پارکینگ از ضروریات آن به شمار می‌آید.» اما در مورد رستوران‌ها و تالارهایی که به این مشکل دچارند، از قرار معلوم زمانی که ملک‌شان در طرح تعریض قرار داشته به دلیل کوچک شدن فضا، امتیازی برای مالک در نظر گرفته شده و آن اغماض کردن به نبود پارکینگ است.» 
 

کد خبر 633912

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    0 0
    یک سیستم شهرسازی بسیارخراب سالهاست که درتهران ایجادشده است