دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۷:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: اوو مورالس در اجلاس سران اتحادیه کشور‌های آمریکای جنوبی (اوناسور) که روز دوشنبه 15 سپتامبر در شیلی برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.

به نوشته ال پاییس، روسای جمهور 12 کشور آمریکای جنوبی روز دوشنبه به منظور انجام تلاش جهت متوقف کردن موج خشونت‌های جاری در بولیوی، در اجلاس اضطراری اوناسور در سانتیاگو د چیله شرکت می‌کنند.

این اجلاس در حالی برگزار می‌شود که طی درگیری‌های چند روز اخیر میان هواداران اوو مورالس و طرفداران فرمانداران 5 ایالت خودمختار بولیوی دست کم 30 کشته برجای گذاشته است. این پنج منطقه گاز خیز بولیوی خواهان کنترل منابع گازی خود هستند و با بازنگری در قانون اساسی بولیوی طبق پیشنهاد مورالس مخالفت می‌ورزند.

سران منطقه آمریکای جنوبی که در شیلی گرد هم آمده‌اند قصد دارند موفقیت دیپلماتیک اخیر خود در حل تنش میان کلمبیا، از کشور‌های متحد آمریکا، با ونزوئلا و اکوادور را مجددا و این بار درباره بولیوی تکرار کنند.

دولت بولیوی نیز ضمن استقبال از برگزاری این اجلاس حضور اوو مورالس در گردهمایی اضطراری سران اتحادیه آمریکای جنوبی(اوناسور) که در سانتیاگو د چیله برگزار می‌شود را تائید کرده است. خبر حضور مورالس در اجلاس اوناسور را الوارو گارسیا لینرا معاون رئیس جمهور بولیوی ساعاتی پیش از دیدار خود با ماریا کاسیو فرماندار تاریخا که به نمایندگی از ایالت‌های شورشی در مذاکراه با دولت شرکت دارد، اعلام کرد.

اجلاس سران اوناسور ساعت 15:00 روز دوشنبه به وقت آمریکای جنوبی در کاخ موندا واقع در سانتیاگو آغاز خواهد شد. تا لحظه تنظیم این خبر حضور نه نفر از سران کشور‌های عضو اوناسور در اجلاس تائید شده است: کریستینا فرناندس دکرچنر (آرژانتیناوو مورالس(بولیوی)، لولا دا سیلوا (برزیل)، الوارو اوریبه(کلمبیا)، رافائل کورئا(اکوادور)، فرناندو لوگو(پاراگوئه)، تاباره واسکس(اوروگوئه) و هوگو چاوز(ونزوئلا). میچله باچلت رئیس جمهور شیلی نیز به عنوان رهبر سیاسی کشور میزبان در این اجلاس حضور خواهد یافت.
[اجلاس اضطراری اوناسور برای بررسی بحران بولیوی]

خوسه میگل اینسولسا دبیرکل سازمان‌ها کشور‌های آمریکایی(OEA) نیز در این اجلاس حضور خواهد داشت.

فرمانداران مخالف دولت مورالس نیز با ارسال نامه‌ای به میچله باچلت رئیس جمهور شیلی خواستار خود در این اجلاس شده‌اند. آن‌ها خواستار آن شده‌اند که به موازات اظهارات مورالس، درباره وقایع اخیر توضیحات خود را ارائه کنند.

این اجلاس همچنین محملی خواهد بود برای آزمون کارایی اتحادیه کشور‌های آمریکای جنوبی(اوناسور) در حل بحران‌های منطقه‌ای. اغلب اعضای اوناسور عضو اجلاس ریو نیز هستند، در ماه مارس سال جاری در جریان اجلاس ریو بحران میان کلمبیا با ونزوئلا و اکوادور به طور مسالمت آمیز و با آشتی سران این کشور‌ها خاتمه یافت.

اوناسور و اجلاس ریو را کارشناسان جایگزین سازمان‌های حامی ایالات متحده آمریکا نظیر سازمکان کشور‌های آمریکایی می‌دانند.

اما معمای بولیوی راه حل ساده‌ای در بر نخواهد داشت. برزیل که اقتصادش وابسته به واردات گاز از بولیوی است، نگران به خطر افتادن تامین منابع انرژی از بولیوی است.

هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا که از متحدان سیاسی نزدیک به مورالس محسوب می‌شود نیز ایالات متحده آمریکا را متهم به مداخله در امور داخلی بولیوی کرده است و به این بحران جنبه بین‌المللی داده است.

کد خبر 63396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز