گلاب دره؛ در شمال شرقی پایتخت و محدوده منطقه یک قرار دارد و از جمله دره‌های ییلاقی خوش‌آب‌وهوای تهران محسوب می‌شود اما ساکنان با مشکلات و کمبودهای فراوانی دست‌به‌گریبان هستند و به قول اهالی «آواز دهل از دور خوش است.» حضور عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران در این محله فرصتی پیش آورد تا ساکنان از مشکلاتشان بگویند.

بازدید امانی از گلابدره

به گزارش همشهری آنلاین، تکمیل نشدن سیستم فاضلاب شهری در گلاب دره بیش از هر چیز سبب گلایه‌مندی اهالی شده است. ساکنان به ناصر امانی گفتند که برای دفع فاضلاب خانگی در خانه‌ها چاه حفر کرده‌اند اما به دلیل شیب محله فاضلاب، خانه‌های بالادست به خانه‌های پایین‌تر نفوذ می‌کند. به گفته معتمدان محله، حدود 55 درصد انشعاب محله احداث و 45 درصد باقی‌مانده است اما نکته اینجاست که 55 درصد هنوز راه‌اندازی نشده درحالی‌که ساکنان 15 سال پیش هزینه شبکه احداث فاضلاب را پرداخت کرده‌اند. سید حمید موسوی شهردار منطقه یک که در این بازدید امانی را همراهی می‌کرد، گفت: «شرکت آب و فاضلاب به دلیل بستر سنگی و شرایط سخت حفاری در محله، زیر بار تکمیل شبکه نمی‌رود اما در آخرین توافقات انجام شده در چند روز آینده روند تکمیل شبکه فاضلاب در محله گلاب دره آغاز می‌شود.»

  • ساخت یک‌شبه آلونک‌ها

ساخت‌وسازهای غیرمجاز و آلونک‌هایی که گاهی یک‌شبه در طبقات فوقانی ساختمان‌های ناایمن ساخته می‌شوند، مشکل دیگری است که اهالی گلاب دره در بازدید عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران مطرح کردند و گفتند که 166 پلاک سنددار در محله وجود دارد که 33 پلاک مجوز ساخت‌وساز دریافت کرده‌اند و 130 پلاک همچنان فرسوده و ناپایدار باقی‌مانده‌اند. به گفته یکی از کسبه، بر اساس طرح تفصیلی،  گلاب دره در پهنه R۲۱۲ قرار دارد که اجازه ساخت یک بنای ۳ طبقه با سطح اشغال ۴۰‌درصد را به مالک می‌دهد اما وجود املاک ریزدانه بسیار که گاهی مساحتشان به کمتر از ۴۰‌مترمربع می‌رسد باعث رواج ساخت‌وساز غیرمجاز و ساخت طبقات اضافه بدون رعایت اصول ایمنی شده است. به گفته اهالی حدود ۲ دهه پیش خبری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز نبود و بیشتر خانه‌ها یک یا ۲ طبقه بودند اما در چند سال اخیر به دلیل افزایش جمعیت خانوارها و افزایش قیمت ملک، به‌تدریج ساخت‌وساز غیرمجاز هم گسترش پیدا کرد و افراد سودجو به جان محله افتاده‌اند. 

  • باند خشن مسئول ساخت‌وسازهای غیرمجاز

اهالی در این بازدید از باند خشنی که ساخت‌وسازهای غیرمجاز را هدایت می‌کنند هم گفتند: «افرادی که حالا تبدیل به یک باند و گروه خشن در محله شده‌اند و حتی به‌محض حضور عضو شورا در گلاب دره با رفتارهای تهاجمی و دعواهای زرگری، رعب و وحشت ایجاد می‌کنند تا مطمئن می‌شوند کسی مانع ساخت‌وسازهای غیرقانونی‌شان نمی‌شود.» به گفته ساکنان گیت‌هایی برای کنترل ورود مصالح ساختمانی در ورودی محله نصب شده است اما بنا شدن ساختمان‌های 10 طبقه در کوچه‌پس‌کوچه‌های باریک نشان می‌دهد نظارت چندانی در گیت‌ها وجود ندارد و هماهنگی و همراهی بین نیروهای ناظر و سودجویان صورت می‌گیرد. اهالی گفتند که سودجویان برای ورود ماشین مصالح به محله 500 هزار تومان و برای ساخت هر طبقه غیرمجاز هم 50 میلیون تومان می‌پردازند و پشت‌بام را برای ساخت‌وسازی 2 میلیارد تومان می‌خرند. شهردار منطقه یک پس از شنیدن مشکل اهالی گفت: «از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران درخواست کردیم، پهنه ساخت‌وساز در گلاب دره حداقل به R 121 تغییر کند تا اهالی بتوانند سه یا چهارطبقه 60 درصدی بسازند.»

  • کمبودهای رفاهی و خدماتی

محله گلاب دره حدود 82 هزار نفر جمعیت دارد و اهالی از نظافت و روشنایی معابر گلایه‌مند هستند اما مشکل عمده آنها کمبود سرانه ورزشی، فرهنگی و خدماتی و... است. ساکنان این محله از کمبود پارکینگ، تخلیه نخاله‌های ساختمانی کنار رود دره، پلکانی بودند معابر، کم عرض و مارپیچ و شیب‌دار بودن کوچه و معضل یخ‌زدگی معابر در فصول سرد سال، نداشتن دبیرستان و درمانگاه شبانه‌روزی و ... گفتند و سید حمید موسوی شهردار منطقه هم پاسخ داد: «شهرداری زمینی دارد که قرار است در آن کتابخانه ساخته شود. همچنین در تلاش هستیم تا شرایط تبدیل باغ وزیری با 15 هزار متر مساحت به فضاهای ورزشی و پارکینگ تبدیل کنیم.» به گفته شهردار منطقه مدتی است که سازمان اوقاف ادعا کرده که باغ وزیری جزو موقوفه‌های شخصی به نام «بن بیسطون» است که ناصر امانی هم قول داد با رئیس سازمان اوقاف صحبت کند تا این زمین به اهالی بازگردد.

  • معضلات اجتماعی در گلاب دره

در گلاب دره قهوه‌خانه‌های فراوان و البته غیرقانونی وجود دارد که همین امر سبب نارضایتی اهالی شده است. آنها گفتند که قهوه‌خانه‌ها در ظاهر برای تفریح ایجاد شده‌اند اما فروش مواد مخدر و هزاران خلاف دیگر فعالیت اصلی آن‌هاست. به گفته شهردار منطقه یک؛ شرکت آبفا به دلیل تعرض قهوه‌خانه‌ها به حریم رودخانه می‌تواند به این موضوع ورود کند اما تا کنون اقدامی انجام نشده است.

  • راه‌اندازی جگرکی در مسجد

تبدیل زیرزمین مسجد به کافه و جگرکی سبب اعتراض اهالی شده است که در بازدید ناصر امانی این موضوع مطرح شد و او هم گفت که مدیریت شهری به توسعه مساجد در شهر تهران کمک می‌کند اما مساجدی که هدفشان با اهداف خانه خدا مغایرت نداشته باشد. ما مخالف آن هستیم که افرادی در سایه احداث مسجد به‌عنوان مقدس‌ترین مکان، اقدام به بهره‌برداری‌ها مغایر با شأن خانه خدا کرده و بوفه و جگرکی راه بیندازند!

کد خبر 634797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha