سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۳
۰ نفر

دانشمندان هشدار داده‌اند ذوب یخ‌های قطب، نشانگر پدیده‌های ناگواری است. گرم‌تر شدن نواحی قطبی همراه با کاهش یخ به معنای کاهش یخبندان‌های دائمی بوده و نشانگر این است که گرمای بیشتری جذب اتمسفر و اقیانوس می‌شود.

آب شیرینِ حاصل از ذوب یخ‌ها می‌تواند با آب مناطق عمیق اقیانوس مخلوط شده باعث ناپایداری دما در سراسر نیمکره شمالی شود. این مسئله افزون بر پیامدهای ناگوار جهانی، بر شرایط زندگی ساکنان نزدیک به قطب اثر نامطلوبی دارد.

دکتر پیتر اشلاسر، دانشمند زمین‌شناس، با اشاره به اینکه اثرات گرمایش می‌تواند جدی باشد می‌گوید: زیربناها ممکن است صدمه ببیند، مخصوصاً زیربناهایی که متکی بر یخبندان‌های دائمی هستند.

از سوی دیگر، ذوب شدن یخبندان‌های دایمی، فرسایش کل مناطق ساحلی را درپی دارد که درنهایت منجر به تغییر در قابل سکونت بودن این مناطق می‌شود. درنتیجه ساکنان این مناطق مجبور به استقرار مجدد در مکانی دیگر خواهند بود. این نکته‌ای است که تقریباً همه زمین شناسان بر آن اتفاق نظر دارند.

این دانشمند می‌گوید: عاقلانه‌تر این است که به جای اینکه وقت با ارزش صرف بررسی دقیق علمی شود، پیش از بروز فاجعه اقدام شود، چرا که این یکی از ناراحت‌کننده‌ترین و درعین حال از پیچیده‌ترین مشکلاتی است که ما اکنون به‌عنوان ِ یک جامعه اجتماعی با آن مواجه هستیم و آن چیزی نیست جز افزایش دما در جهان. اکنون قطب حدود ۲ تا ۳ درجه گرم‌تر شده است ؛این بزرگترین دلیل برای پرداختن به رفع این مشکل است.

دکتر اشلاسر تاکید می‌کند: اگر ما به دنبال راه حل جدی هستیم باید در بسیاری جنبه‌ها روش زندگی خود را تغییر دهیم. تغییر الگوهای مصرف احتمالاً یکی از چندین روشی است که باید به آن عمل کنیم.

کد خبر 63536

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز