سازمان جهانی هواشناسی (WMO) می‌گوید تغییرات اقلیمی باعث خواهد شد که وضعیت‌های شدید آب‌وهوایی از جمله امواج شدید گرمایی و سیلاب‌های ویرانگر به امر «عادی جدید» بدل خواهند شد.

weather

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی گزارش «وضعیت اقلیمی ۲۰۲۱» که این سازمان منتشر کرده است جهانی را توصیف می‌کند که «در جلوی چشمان ما دارد تغییر می‌کند».

میانگین دمای ۲۰ ساله کره زمین برای نخستین بار از سال ۲۰۰۲ در مسیر افزایش بیش از ۱ درجه سلسیوس بیشتر از میزان‌ آن در عصر پیش‌صنعتی شده است.

بر اساس این بررسی در سال ۲۰۲۱ سطح دریاها تا ارتفاعی بی‌سابقه بالا رفته است. 

این آخرین ارقام منتشر شده مربوط به سال ۲۰۲۱ که WMO آن را منتشر کرده است با شروع کنفرانس اقلیمی سازمان ملل در گلاسکوی اسکاتلند که COP26 نامیده می‌شود، همزمان شده است.

گزارش «وضعیت اقلیمی» نمایی از شاخص‌های اقلیمی شامل دمای کره زمین، رویدادهای شدید آب‌وهوایی، بالا آمدن سطح آب دریاها و وضعیت اقیانوس‌ها به دست می‌دهد.

این بررسی نشان می‌دهد که هفت سال گذشته احتمالا یکی از گرم‌ترین دوره‌های ثبت‌شده در تاریخ بوده‌اند و غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو زمین تا حد بی‌سابقه‌ای بالا رفته است.

این گزارش می‌گوید افزایش دما این سیاره ر ا به «قلمرویی ناشناخته» می‌برد و اثرات فزاینده آن در سراسر جهان آشکار خواهد شد.

پروفسور پتری تالاس، دبیرکل WMO می‌گوید: «رویدادهای شدید آب و هوایی به امر عادی جدید بدل می‌شوند. شواهد علمی فزاینده نشان می‌دهند که این وضعیت نتیجه تغییرات اقلیمی ناشی از اقدامات انسان‌ها است.»

یک تحول نگران‌کننده دیگر بر اساس بررسی WMO افزایش سطح دریاها در سراسر جهان است. سطح دریاها برای نخستین بار از هنگام شروع اندازه‌گیری دقیق ماهواره‌ای از ابتدای دهه ۱۹۹۰ در فاصله ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ افزایشی حدود ۲.۱ میلی‌متر در سال در داشته است.

این میزان بالا آمدن سطح آب دریاها در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ با بیش از دو برابر شدن به ۴.۴ میلی‌متر  رسید که عمدتا ناشی از شتاب گرفتن ذوب شدن یخ از یخچال‌ها و پهنه‌های یخی در کره زمین است.

کارشناسان می‌گویند افزایش سطح آب دریاها بیش از هر زمان دیگری در دو هزاره گذشته است. به گفته آنها اگر روند فعلی ادامه یابد، بیش از ۶۳۰ میلیون نفر از جمعیت جهان تا سال ۲۱۰۰ مجبور به جابه‌جایی از محل زندگی‌شان می‌شود و پیامدهای تصورناپذیری ایجاد می‌شود.

بر اساس این گزارش سال ۲۰۲۱ احتمالا به ششمین یا هفتمین سال پیاپی بدل خواهد شد که کره زمین دستخوش دمای بالای بی‌سابقه‌ای بوده است. همچنین ممکن است افزایش دمای جهانی برای نخستین بار رکورد یک درجه سلسیوس افزایش را بشکند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره این گزارش گفت که این سیاره در جلوی چشمان ما دارد تغییر می‌کند.

او گفت: «از اعماق اقیانوس‌ها تا قله کوه‌ها از یخچال‌های در حال ذوب شدن تا رویدادهای آب‌وهوایی شدید بی‌امان، زیست‌بوم‌ها و جوامع در سراسر جهان در معرض ویرانی قرار دارند.»

گوترش گفت:‌«COP26 باید نقطه عطفی برای مردم جهان و این سیاره باشد.»

کد خبر 635360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha