معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: اتوبوس‌های جدید علاوه بر استاندارد یورو ۴ و داشتن فیلتر جاذب آلایندگی، ۲ ویژگی جدید دارند.

اتوبوس شهری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهر، مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران امروز امروز در حاشیه مراسم بهره‌برداری از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس درون‌شهری دیزل ضمن اشاره به وضعیت نامطلوب و فرسوده ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران بیان کرد: سال‌هاست که توجه چندانی به ناوگان حمل و نقل عمومی نشده و حدود ۱۰ سال است که نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اتفاق نیفتاده است. همچنین عمر ناوگان اتوبوسرانی افزایش یافته است.

معاون شهردار تهران با اشاره به برنامه‌های ضربتی مدیریت جدید شهر تهران برای ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: یکی از قراردادها مربوط به ۱۷۵ دستگاه اتوبوس از طریق شرکت ایران خودرو دیزل است که امروز بخش نخست تحویل اتوبوس‌ها اتفاق می‌افتد.

شفیعی اضافه کرد: البته این ۱۱۰ دستگاه اتوبوس که امروز وارد ناوگان می‌شوند، چند روزی است در اختیار شرکت واحد گرفته، منتهی شهردار تهران تأکید داشت اتوبوس‌ها بلافاصله پس از افتتاح وارد خطوط شوند. به همین منظور لازم بود تجهیزات مکمل اعم از کارتخوان، جی‌پی‌اس و ... روی آن‌ها نصب شود.

وی با بیان اینکه اتوبوس‌های جدید علاوه بر یورو ۴ و داشتن فیلتر جاذب آلایندگی ۲ ویژگی جدید دارند، توضیح داد: یکی از این ویژگی‌ها نیلینگ است یعنی اتوبوس برای سوار و پیاده شدن ویلچر رمپ دارد و هنگام توقف زاویه‌ای نسبت به سطح افقی می‌گیرد که می‌تواند سوار و پیاده شدن معلولان و جانبازان را تسهیل کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره ویژگی دوم اتوبوس‌ها بیان کرد: ویژگی دیگر این است که تا درهای اتوبوس بسته نشود، سیستم کنترلی اجازه حرکت به اتوبوس نمی‌دهد. طی سال‌های گذشته حوادثی به علت حرکت اتوبوس پیش از بسته شدنِ در اتفاق افتاده است.

به گفته شفیعی، ۶۵ دستگاه اتوبوس دیگر در مرحله دوم حداکثر تا یک ماه آینده به ناوگان اضافه می‌شود و پس از آن نیز قرارداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر منعقد خواهد شد که درمجموع تا پایان سال ۲۷۵ دستگاه اتوبوس در قالب این قراردادها تحویل گرفته خواهد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های دیگری صورت گرفته تا موضوع توسعه و نوسازی ناوگان در قالب منابع دیگری مثل تهاتر نفت و ... به سرعت برای پایتخت عملیاتی شود، گفت: تصور می‌شود که حداکثر تا یک سال آینده وضعیت کیفی ناوگان اتوبوسرانی تهران نسبت به پیش تغییر کند.

معاون شهردار تهران در ادامه اعلام کرد: برنامه دیگری در قالب تعمیرات اساسی ناوگان وجود دارد که شامل اتوبوس‌های تک‌کابین و بی‌آرتی است البته رویه این برنامه نیز آغاز شده است. ۹۰۰ دستگاه اتوبوسی که به دلایل مختلف متوقف هستند تا چند ماه آینده اورهال خواهند شد. 

شفیعی در ادامه اضافه کرد: پایتخت به ۶ هزار دستگاه اتوبوس فعال نیاز دارد که با توجه به کیفیت فعلی ناوگان تلاش می‌شود ۳ هزار دستگاه اتوبوس دیگر فعال شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره نحوه به‌کارگیری این اتوبوس‌ها در خطوط گفت: به مدیران شرکت واحد تأکید کرده‌ام که این اتوبوس‌ها در مسیرهایی استفاده شود که تراکم مسافر بیشتر است.

اضافه شدن ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل

همچنین به نقل از میزان، محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد نیز در این مراسم اظهار کرد: آقای زاکانی شهردار تهران توجه ویژه‌ای به نوسازی اتوبوسرانی شهر تهران دارند و این موضوع یک نکته مثبت به شمار می‌آید.

وی افزود: معاون حمل و نقل شهرداری تهران نیز به دنبال یک قرارداد هستند که ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی به وسیله بخش خصوصی به ناوگان حمل و نقل شهر تهران اضافه می‌شود.

ترفع گفت: منتظر مصوبه شورای اسلامی شهر تهران هستیم تا ۵۰ دستگاه اتوبوس فول‌الکتریک را به ناوگان حمل و نقل شهری وارد کنیم.

وی ادامه داد: امروز ۱۱۰ دستگاه وارد ۱۰ خط اتوبوسرانی شهر تهران می‌شود که به دلیل کمبود اتوبوس به ناوگان اضافه خواهد شد و ۱۰ منطقه از این خدمات بهره خواهند برد.

وی گفت: ۶۵ دستگاه اتوبوس نیز در ادامه به ناوگان حمل و نقل شهر تهران اضافه خواهد شد که به ۸ خط اضافه می‌شود که ظرفیت حمل و نقل را بالا می‌برد.

کد خبر 636503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha