یک تجزیه‌وتحلیل جدید نشان می‌دهد علیرغم تعهدات انجام‌شده در اجلاس اقلیمی COP26 جهان هنوز به هدفش در محدود کردن افزایش دمای جهانی به ۱.۵ درجه سلسیوس نمی‌رسد.

climate

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی این بررسی جدید نشان می‌دهد که با وجود تعهدها کشورها به محدود کردن افزایش دمای جهانی به ۱.۵ درجه سلسیوس جهان در مسیر افزایش دمای بسیار بیشتر در حد ۲.۴ درجه سلسیوس است.

تعهدهای داده‌شده در بیست‌وششمین اجلاس اقلیمی سازمان ملل یا COP26 که در گلاسکوی اسکاتلند برگزار می‌شود، برای مهار تغییرات اقلیمی ضروری شمرده می‌شود.

اما این پیش‌بینی بوسیله گروه پژوهشی «ردیاب عمل اقلیمی» (CAT) با خوش‌بینی ابرازشده در این اجلاس سازمان ملل که از جمله وعده برای متوقف کردن جنگل‌زدایی در تضاد است.

انتظار می‌رود اجلاس COP26 در این هفته پایان یابد.

این پیش‌بینی با هشدار سازمان هواشناسی بریتانیا همزمان شده است که می‌گوید در صورت افزایش دمای کره زمین تا ۲ درجه سلسیوس بیش از میزان آن در دوران پیش از انقلاب صنعتی یک میلیارد نفر در جهان دستخوش تاثیرات مرگبار افزایش دما و رطوبت جو زمین می‌شوند.

گزارش گروه «ردیاب عمل اقلیمی» همه وعده‌های داده‌شده بوسیله کشورها پیش از اجلاس COP26 و در حین آن را در نظر گرفته است.

این گزارش به این نتیجه می‌رسد که در سال ۲۰۳۰ تجمع گازهای گلخانه‌ای در جو زمین که باعث گرمایش جهانی می‌شوند، دو برابر بیش از حدی  خواهد بود  که برای محدود کردن افزایش دمای کره زمین به زیر ۱.۵ درجه سلسیوس لازم است.

دانشمندان می گویند محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سلسیوس از رخ دادن خطرناکترین پیامدهای تغییر اقلیمی جلوگیری خواهد کرد.

در اجلاس تغییرات اقلیمی که در سال ۲۰۱۵ در پاریس برگزار شد، دولت‌ها متعهد شدند اقداماتی را برای جلوگیری از افزایش دمای کره زمین به بالای ۱.۵ درجه سلسیوس انجام دهند.

اما گروه پژوهشی CAT می‌گوید هنگامی که سیاست‌های واقعی دولت‌ها نه وعده‌های آنها تجزیه‌وتحلیل شوند، پیش‌بینی می‌شود که میزان گرمایش جهانی تا سا ل۲۱۰۰ به ۲.۷ درجه سلسیوس برسد. این گروه پژوهشی بوسیله شماری از سازمان‌ها از جمله انستیتوی معتبر پژوهش تاثیرات اقلیمی پوتسدام در آلمان پشتیبانی می‌شود.

البته گروه CAT می‌گوید چشم‌انداز جهان نسبت به زمان اجلاس اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ بهتر شده است، چرا که تجزیه‌وتحلیل این گروه از سیاست‌ها در آن هنگام جهان را در مسیر گرم شدن در حد ۳.۶ درجه سلسیوس است.

کد خبر 636751

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha