به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایرنا، مسعود فیاضی در نشست با خبرنگاران در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درخصوص برخی حواشی و ادعاهای مطرح شده درباره سوابق تحصیلی وی اظهار داشت: بنده ورودی ۷۳ دانشگاه تهران هستم و در تاریخ ۳۱ فروردین ۷۸ از این دانشگاه فارغالتحصیل شدم. رتبهام در کنکور در مرحله اول ۲۷۰ و در سهمیه خانواده شهدا یک بود و در مرحله دوم کنکور هم رتبهام ۲۲۰ و در سهمیه خانواده شهدا یک بود. بنابراین همان مدت دوره کارشناسی که به طور عادی همگان طی میکنند، برای بنده هم طول کشید.
وی درباره نسبت فامیلیاش با علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت: همانطور که عرض کردم بنده ورودی ۷۳ دانشگاه تهران هستم. آقای زاکانی ورودی سالی ۶۹ دانشکده پزشکی بودند و دانشکدههای ما کنار هم بود و از طریق فعالیتهای بسیج با هم آشنا شدیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: آن زمان، برادر بنده و داماد آقای زاکانی ۶ ساله و دختر آقای زاکانی یک ساله بود و ۱۵، ۱۶ سال بعد، ما این دو را برای ازدواج به هم معرفی کردیم؛ به عبارت دیگر ما پیش از این نسبت فامیلی، سالها دوست و آشنا بودیم.
فیاضی درباره اخذ مدرک دکترای خود هم گفت: از سال دوم دانشگاه، درس طلبگی را آغاز کردم و ۹ سال درس سطح در تهران و قم و ۱۶ سال هم درس خارج در قم خواندم که عمده درسهایم فقه، اصول، کلام و فلسفه بود.
وی با اشاره به مصوبه جلسه ۵۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۵ شهریور ۱۳۸۱ اظهار کرد: در این مصوبه آمده است «دانشمندان، محققان و متخصصان رشتههای زبان و ادبیات، هنر و معماری، علوم انسانی و معارف اسلامی که در میان اهل فن به عنوان صاحبنظر شهرت داشته و یا صاحب آثار، تحقیقات و تألیفاتی باشند و همچنین فضلای حوزههای علمیه که سطوح عالیه را گذرانده باشند میتوانند حسب شرایط و مقررات مندرج در دستورالعمل بررسی صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک در سطح یکی از مراتب ۱ و ۲ (مربی یا استادیاری) دانشگاهی برای همکاری جهت تدریس یا عضویت در هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی انتخاب شوند».
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین در این مصوبه آمده است «دستورالعمل امتحانی و نحوه بررسی صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک دانشگاهی و نحوه همکاری و استخدام ایشان در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تهیه و ابلاغ میگردد. ضمن اینکه برای اجرای دستورالعمل موضوع بند ۲، «کمیسیون تعیین صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک دانشگاهی» با ترکیب پنج نفر از صاحبنظران موضوع بند ۱ با پیشنهاد معاون آموزشی و حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دفتر هیأتهای امنا و هیأت ممیزه مرکزی دانشگاه ها تشکیل می شود».
وی اضافه کرد: آن زمان بنده در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان پژوهشگر فعالیت میکردم و بر اساس ضوابط داخلی پژوهشگاه، هیأت علمی پژوهشگاه شدم چون پژوهشگاه نهاد مستقل عمومی غیردولتی بود و آن موقع هیأت ممیزه خاص و ضوابط داخلی داشتند. بعدا آقای رشاد، بنده را به همان کمیسیون تعیین صلاحیت علمی خبرگان معرفی کردند.
فیاضی افزود: بنابراین اینگونه نبود که به همین راحتی مدرک ارائه شود، در دو آزمون جامع شرکت کردم که آزمون اول در سال ۹۲ـ۹۱ و آزمون دوم در سال ۹۴ـ۹۳ برگزار شد و رساله دکتری هم ۱.۵ سال طول کشید که استاد راهنمایم آقای رشاد و استاد مشاورم آقای واعظ بودند و در نهایت با نمره ۱۹.۵ قبول شدم.
وی تصریح کرد: کمیسیون تعیین صلاحیت علمی زیر نظر وزیرعلوم است و آزمونها هم واقعا سخت بود. ۷۳ نفر برای این آزمونها معرفی شده بودند که فقط ۳ نفر قبول شدند و دوره هم ۶ سال طول کشید.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره حواشی مطرح شده نسبت به فعالیت وی در مجلات رشد هم گفت: مجموعه رشد ۳۶ مجله داشت که ۹ مجله دانشآموزی، ۲ نشریه نابینایان و مابقی بزرگسالان بود. وقتی بنده فعالیتم را در آنجا شروع کردم متوسط فعالیت سردبیران ۱۳ سال و متوسط سن هم ۵۷ سال بود.
وی با بیان اینکه این مجلات را ۵ نفر ارزیابی میکردند و هیچ نشریهای شورای سیاستگذاری نداشت، گفت: ما برای این مجلات شورای سیاستگذاری گذاشتیم و تیمها را نوسازی کردیم که حاصل آن ۱۳ تیم نوسازی شد که این افراد بر اساس قواعد سازمان پژوهش یعنی در مجلات دانشآموزی حدکثر مدت فعالیت سردبیر ۴ سال و سن ۴۵ سال و در نشریات تخصصی مدت فعالیت ۶ سال و سن ۵۵ سال بود، تغییر کردند و تنها یک نفر برخلاف این رویه تغییر کرد.
فیاضی اضافه کرد: سیاست ما این بود که مجلات رشد کیوسکی نیست و باید تربیتی باشد، اما آن فرد برخلاف این سیاست حرکت میکرد. مثلا در هفته اول مهر رمانی در مجله تحت مدیریتی ایشان معرفی شد که دفاع مقدس را نقطه سیاه جمهوری اسلامی میداند یا کتابی معرفی شده بود که داستانش با دوستی چند دختر و پسر آغاز میشد که صریحاً بر خلاف سیاستهای تعلیم و تربیت است.
وی درباره حذف کلمه آهنگسازی از متن یک مجله رشد و جایگزینی تواشیح و سرود گفت: آن نشریه به خط بریل و برای نابینایان منتشر میشد و با توجه به فعالیت پرورشی در مدارس، مطرح کردم که به جای آهنگسازی، از کلمه سرود و تواشیح استفاده کنم که بچهها انس بیشتری دارند و در مدرسه میتوانند به راحتی انجام دهند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: برخی میگویند بنده با موسیقی مخالفم در حالی که اصلا اینگونه نیست؛ بنده همان سال برای اختتامیه فیلم رشد به کرمان رفتم که مراسم در هنرستان موسیقی برگزار شد و دانشآموزان اجرای زنده موسیقی داشتند.
به گزارش ایرنا، سید امیر موسوی سردبیر اسبق مجله رشد جوان در زمان مدیریت فیاضی در توییتر علت استعفای خود را سیاستهای متحجرانه فیاضی عنوان کرده و گفته بود که فیاضی سیاستهای سختگیرانه به محتوا دارد و واژههایی مانند موسیقی را هم از متن مطالب حذف می کند.
وی درباره مطرح شدن نام وی در طرح حمایت از کاربران فضای مجازی هم گفت: ما در طرح اولیه دخالتی نداشتیم ولی بعد که این طرح به مرکز پژوهشهای مجلس آمد، مطرح کردیم که طرح خوبی نیست و درخواست کردیم که پس بگیرید یا اصلاح کنید که عبارت صیانت از آن حذف شد و عنوان طرح حمایت از حقوق کاربران شد.
فیاضی گفت: علاوه براین برای بررسی این طرح، به تمام دستگاهها نامه زدیم که همه نامهنگاریها، حضور نمایندگان دستگاهها و صورتجلسهها موجود است. این روند عینا در مرکز پژوهشها هم دنبال شد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد:۹۰ درصد طرح جدید مصوبات شورای عالی فضای مجازی است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه ۷ سال معلمی در مدارس دولتی و غیردولتی داشتم، گفت: سال ۸۸، آقای یازرلو مدیرکل وقت آموزش و پرورش، کارگروه گفتمان انقلاب اسلامی را ایجاد کردند که بنده از سوی ایشان به عنوان مسؤول ترویج گفتمان انقلاب اسلامی در مدارس معرفی شدم که در این مدت فعالیتهای متنوعی به انجام رساندم.
وی در خصوص دلیل عدم اجرایی شدن سند تحول گفت: یکی از دلایل جدی این است که ما نقطه کانونی تحول را در مدرسه نگذاشتیم بلکه در ستاد گذاشتیم. اگر شورای مدرسه زنده شود و تمرکززدایی کنیم، اتفاقات خوبی میافتد.
نظر شما