مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: ۶۰ تا ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران متوجه وسایل نقلیه سبک و سنگین است و بهترین اقدام برای کاهش غلظت آلاینده‌ها جلوگیری از منبع انتشار آلودگی است.

خودرو فرسوده - دودزا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهر، حسین مقدم مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به پدیده وارونگی دما و اثر آن بر تشدید آلودگی هوا بیان کرد: با توجه به اینکه ۶۰ تا ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران متوجه وسایل نقلیه سبک و سنگین است، بهترین اقدام برای کاهش غلظت آلاینده‌ها جلوگیری از منبع انتشار آلودگی است.

به گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، زمانی‌که آلودگی هوا تولید و منتشر می‌شود، دیگر اقدام خاصی نمی‌توان برای حذف آلودگی انجام داد. انتخاب صحیح و اصولی در این زمان جلوگیری از انتشار آلودگی از منبع یا به حداقل رساندن آلودگی و آلاینده است.

مقدم، یکی از اهداف احداث مراکز معاینه فنی را کنترل میزان انتشار آلایندگی از اگزوز خودروها ذکر کرد و افزود: خودروهایی که بیش از حد استاندارد آلودگی منتشر می‌کنند، شناسایی شده و سپس با رفع ایراد، کمتر از پیش آلودگی منتشر می‌کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: انجام معاینه فنی در این روزها که با وارونگی دما و تشدید آلودگی هوا مواجه است باعث می‌شود آلودگی کمتری از وسایل نقلیه منتشر شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره چگونگی شناسایی خودروهای فاقد معاینه فنی در شهر توضیح داد: دوربین‌هایی که از پلاک خودروها تصویربرداری می‌کنند تحت نظر شرکت کنترل ترافیک شهر تهران هستند و هر دوربین به یک سامانه پردازش تصویر مجهز است. در نهایت متخلفانی که فاقد معاینه فنی هستند برای اعمال قانون به پلیس راهور معرفی می‌شوند.

مقدم در ادامه اضافه کرد: سپس پلیس تصاویر ارسالی را اصطلاحا چک اپراتوری می‌کند تا اطلاعات به صورت دقیق با خودرو مطابق باشد. پس از آن نیز قبض جریمه برای خودرو متخلف صادر می‌شود. هر خودرو فاقد معاینه فنی مشمول در صورت تردد در شهر روزانه مبلغ ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۴ میلیون دستگاه خودرو در شهر تهران تردد می‌کنند که از این تعداد حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو مشمول معاینه فنی هستند، عنوان کرد: به نظر بنده تعداد خودروهای فاقد معاینه فنی درصد بسیار پایینی دارد. چراکه دوربین‌ها از همه پلاک‌ها را تصویر می‌گیرند. در حال حاضر ممکن است که حدود ۱۰ درصد خودروهای فاقد معاینه فنی در حال تردد در شهر تهران باشند. البته این آمار برای خودروهایی نیست که مطلقا فاقد معاینه فنی هستند. بلکه معمولا شامل خودروهایی می‌شود که معاینه فنی آن‌ها منقضی شده است.

به گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، تمامی شهروندان از سال دوم اجرای طرح LEZ در شهر تهران شده متوجه شده‌اند که در صورت تردد با خودرو فاقد معاینه فنی، توسط دوربین‌های ترافیکی جریمه خواهند شد.

مقدم در پاسخ به این پرسش که تعداد مراجعه‌کنندگان در کدام نیمه سال افزایش می‌یابد، گفت: معمولا تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز معاینه فنی شهر تهران در نیمه دوم سال بیشتر از نیمه اول است. وجدان بیدار شهروندان درباره آلودگی هوا باعث می‌شود که در نیمه دوم سال بیشتر به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: در طول ۲ سال گذشته به علت شیوع ویروس کرونا با افت شدید مراجعه‌کنندگان به مراکز معاینه فنی مواجه شده‌ایم که به همین علت احتمال می‌رود آمار نیمه دوم با نیمه اول امسال تفاوت چندانی نداشته باشد.

کد خبر 637470

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha