خانم مسنی که متوجه حضور مسئولان شهرداری تهران شده، دوان دوان به طرفمان می‌آید. بلند صدا می‌زند: «برادران کمی صبر کنید. مشکل محله ما را هم بشنوید و فکری به حالمان کنید. وسایل مخصوص ورزش بانوان در اینجا خراب است. بیایید خودتان نگاه کنید. وسایل ورزشی اینجا فرسوده و غیرقابل استفاده شده‌اند.»

کوچه پس کوچه های نازی آباد

همشهری آنلاین _ میترا تیموری: همین‌طور که توضیح می‌دهد از مسئولان تقاضا می‌کند خودشان از این لوازم‌های ورزشی استفاده کنند تا متوجه شوند که این وسایل فقط بوستان را اشغال کرده است و هیچ کاربردی ندارد. محمد مقدم، مدیر کل حراست شهرداری تهران، خودش از لوازم ورزشی استفاده می‌کند و هنگام استفاده از آن متوجه صدای جیر جیر و خرابی وسایل ورزشی می‌شود. او صحبت‌های بانوی سالخورده را تأیید می‌کند و همان‌جا دستور می‌دهد که مشکل لوازم ورزشی بوستان سردار جنگل را به سرعت برطرف کنند. او می‌گوید: «نباید مردم به خاطر استفاده از کوچک‌ترین امکانات به دردسر بیفتند.»

«فرهاد دباغچیان» شهردار ناحیه ۲ در برنامه محله‌گردی مدیرکل حراست شهرداری تهران از مهم‌ترین مشکلات و معضلات ناحیه می‌گوید: «محله نازی‌آباد ۸ خیابان اصلی داردکه شامل ۴ خیابان شمالی و جنوبی و ۴ خیابان شرقی و غربی می‌شود. اما نکته قابل توجه این است که اهالی در خیابان‌های شرقی و غربی یعنی میدان بازار دوم تا خیابان شهید رجایی، خیابان اکبر مشهدی و خیابان فاطمی با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند. از حضور دستفروشان در پیاده‌رو گرفته تا آسیب‌های اجتماعی که در زمین والیبال محله وجود دارد.»

  • چاره‌ای منطقی برای حل مشکلات دستفروشان

 وارد اصلی‌ترین قسمت ناحیه ۲ یعنی بازار دوم نازی‌آباد می‌شویم. حضور سدمعبری‌ها و دستفروشان بیش از هر چیز دیگری در اینجا نمود دارد. شهردار ناحیه ۲ در این‌باره می‌گوید: «دستفروشان در اینجا احساس مالکیت می‌کنند. چون مغازه‌داران جلو مغازه‌شان را به آنها اجاره می‌دهند. البته بارها جلو این کار را گرفته‌ایم. اما روز بعد همان آش و همان کاسه است. دستفروشان در ازای هرمترمربع از فضای پیاده‌روها، روزانه ۱۵۰ هزار تومان به مغازه‌داران اجاره می‌دهند. ‌کاری که به نفع هر دویشان است.»
مقدم مدیرکل حراست شهرداری تهران عقیده دارد که نباید نان این‌گونه اقشار را برید و مأموریت کنونی شهرداری تهران انجام فعالیت‌های اجتماعی است؛ یعنی باید با ایجاد فضایی مناسب برای کسب و کار دستفروشان، معضل تصرف پیاده‌روها و نارضایتی اهالی را برای همیشه از بین برد. از سوی دیگر باید به آنها یاد داد که راه درستی را برای کسب درآمد پیدا کنند. او می‌گوید: «از فضاهای بی‌دفاع شهری می‌توان برای ایجاد امکانات مفید و سودمند به حال شهروندان استفاده کرد. اگر چنین فضاهایی بر فرض به محل کسب و کار و اشتغال شهروندان تبدیل شود این افراد زحمتکش و قانع روزی حلال و طیب به خانه‌شان می‌برند.»

  • محله‌گردی با دوچرخه

نکته دیگری که مدیرکل حراست شهرداری تهران به آن تأکید می‌کند محله‌گردی درکوچه‌ها بدون استفاده از هرگونه وسیله نقلیه به جز دوچرخه است: «در کوچه‌پسکوچه‌های کم‌عرض شهرمان فضاهای بی‌دفاع شهری کوچک و بزرگی وجود دارد که فقط با حضور میدانی قابل شناسایی است و اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم از فرصت‌های سوخته محله‌ها استفاده کنیم و به شهروندان خیر و منفعت برسانیم.»

 شناسایی مشکلات از کوچه پسکوچه‌های نازی‌آباد

  • جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز

محله نازی‌آباد با وجود داشتن خانه‌های قدیمی ۵۰ تا ۷۰ ساله از نظر بافت مسکونی دارای ویژگی خاصی است و آن وجود ۲‌درصد بافت فرسوده از مساحت کل بافت فرسوده منطقه است. دباغچیان نکته‌ای را می‌گوید: «برخلاف سایر محله‌ها ساخت‌وساز در اینجا رونق ویژه‌ای دارد و حتی شیوع ویروس کرونا نتوانسته بر میزان ساخت‌وسازها تأثیر منفی بگذارد.»
شهردار ناحیه ۲ با بیان اینکه با روی کارآمدن شهردار جدید در منطقه ۱۶ برخورد با تخلفات ساختمانی قوت بیشتری گرفته است، اضافه می‌کند: «شهرداران نواحی وظیفه دارند در گشت‌های میدانی از محدوده نواحی موارد مشکوک به ساخت‌وسازهای غیرقانونی را شناسایی و در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام کنند.» دباغچیان در این‌باره نمونه‌ای را بیان می‌کند: «چند وقت پیش در خیابان احدی، نبش کوچه شهید ناظری، شهروندی جلو ساختمانش را ایرانیت کشیده بود و معلوم نبود که چه نیتی در سر دارد. ساختمان اصلاً معلوم نبود، اما تعدادی کارگر و بنا در این محل مشغول کار بودند. در واقع آنها به‌طور غیرقانونی مغازه را تا ۲ برابر توسعه داده بودند که به محض شناسایی، کارشان متوقف شد.» مقدم در ادامه صحبت‌های شهردار ناحیه می‌گوید: «باید نظارت‌های ساخت‌وساز در محله‌ها را به کمک نیروهای شهربان افزایش داد و شهرداران نواحی و کارشناسان با یکپارچگی و وحدت کنار شهربان فعالیت کنند تا از این دست اتفاقات کمتر در محله‌ها بیفتد.»

  • فروش موادمخدر در پوشش دستفروش

نزدیک به ۶ ماه است که معضل دیگری در خیابان مدائن محله نازی‌آباد به وجود آمده است که علاوه بر اینکه امنیت و آسایش شهروندان را از بین برده و باعث شده افراد معتاد و خلافکار بیشتر در این محدوده‌ تردد کنند. برای نمونه مدتی است تعدادی بلال فروش از ساعت ۲۲ در اینجا بساط پهن می‌کنند که برخی از آنها پوششی هستند و خلافکارند. بیشتر وقت‌ها در این خیابان دعوا و درگیری صورت می‌گیرد که ترس و وحشت زیادی به دل شهروندان می‌اندازد. دباغچیان با بیان این مطلب از مشکل دیگری صحبت می‌کند: «اینجا هر شب جوانانی را می‌بینیم که با خودروهایشان دور دور می‌کنند و علاوه بر سر و صدا باعث ایجاد رعب و وحشت اهالی می‌شوند. برای سامان بخشیدن به این محل و از بین بردن ناهنجاری‌های اجتماعی با همکاری پلیس و نیروهای بسیجی اقدامات متعددی انجام شده که متأسفانه ناکام مانده. البته اجرای هر طرحی نیازمند اقدام مستمر و مداوم نیروی انتظامی و همکاری بیش از پیش دستگاه قضایی با این‌گونه ناهنجاری‌ها است.»

  • آسیب اجتماعی در زمین والیبال قدیمی

در محله نازی‌آباد زمین والیبال قدیمی وجود دارد که از گذشته تاکنون افرادی بسیاری در آن والیبال بازی می‌کنند. اما مدتی است که در این زمین ناهنجاری‌های اجتماعی دیده می‌شود و برخی افراد که به ظاهر والیبالیست هستند برای کسب درآمد از طریق شرط‌بندی به اینجا می‌آیند و سر و صدای آنها تا نیمه‌های شب اهالی ساکن در این محله را می‌آزارد. شهردار ناحیه در این‌باره می‌گوید: «چندین بار از این محل، بازدید و با آنها صحبت کردم وتذکر دادم که کارشان باعث آزار و اذیت ساکنان می‌شود اما متأسفانه آنها همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.»

 شناسایی مشکلات از کوچه پسکوچه‌های نازی‌آباد
محسن آقایی، شهروند ساکن خیابان شهید علیرضا وفایی:

  • بخش متروکه کشتارگاه را به امکانات محله تبدیل کنید

«اگر از مسیر بزرگراه تندگویان وارد خیابان شهید وفایی شوید در سمت راست خیابان با ساختمان‌هایی مواجه می‌شوید که به جا مانده از زمان فعالیت کشتارگاه تهران است. اما بیش از ۳۰ سال می‌شود که به حال خود رها شده و از آن برای افزایش امکانات شهروندان استفاده نمی‌شود.» «محسن آقایی» با بیان این مطلب می‌گوید: «معلوم نیست که چرا از این فضای بزرگ و مناسب استفاده نمی‌شود. مگر حرف مسئولان شهرداری این نیست که برای ایجاد امکانات نیاز به زمین و فضای مناسب است؟ پس چرا در این زمین‌کاری انجام نمی‌شود؟»

 شناسایی مشکلات از کوچه پسکوچه‌های نازی‌آباد
شهین قدرتی، شهروند ساکن خیابان شهید اکبر مشهدی

  • ‌ تردد معتادان و کارتن‌خواب‌ها امانمان را بریده است

«شهین قدرتی» از شهروندان ساکن در خیابان شهید اکبر مشهدی درباره مشکلات اجتماعی بازار دوم نازی‌آباد می‌گوید: «تردد و رفت‌وآمد معتادان و کارتن‌خواب‌ها در این محدوده آنقدر زیاد شده که جرأت نداریم تنهایی به خیابان برویم و خرید کنیم. دیدن این ناهنجاری اجتماعی در کوچه‌ها و خیابان‌ها امانمان را بریده است. از مسئولان شهرداری درخواست می‌کنیم که محله ما را از وجود این افراد پاکسازی کنند و نگذارند که اصالت و فرهنگ این محله قدیمی از بین برود.»

کد خبر 638245

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha