دانشمندان نگران در آفریقای جنوبی در تلاش برای مقابله با انتشار برق‌آسای سویه‌یی جدید و بسیار واگیر «اومیکرون» کرونا هستند که ظاهرا بیشتر در میان جوانان واکسینه‌نشده در حال انتشار است.

South Africa

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس ظهور سویه‌ی اومیکرون در طول یک دوهفته‌ای آفریقای جنوبی را از دوره‌ای با میزان پایین سرایت کرونا به دوره‌ای از رشد سریع موارد تاییدشده عفونت‌ها رسانده است. گرچه شمار موارد عفونت در آفریقای جنوبی هنوز پایین است و روز جمعه ۲۸۲۸ مورد جدید کرونا ثبت شت، سرعت دچار شدن جوانان به کووید-۱۹ باعث نگرانی مقامات بهداشتی شده است.

رودو ماتیوها، رئیس بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان باراگوانات در شهر سووتو در یک کنفرانس خبری آنلاین گفت: «ما شاهد تغییر مشخصی در در سن مبتلایان به کووید-۱۹ هستیم.»

او افزود: «افراد جوانتر بین دهه ۲۰ تا اواخر دهه ۳۰ زندگی با بیماری متوسط تا شدید به بیمارستان مراجعه می‌کننند که برخی از آنها نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند. حدود ۶۵ درصد آنها واکسینه نشده‌اند و اغلب بقیه‌شان فقط یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. من نگران هستم که با افزایش شمار عفونت‌ها، مراکز مراقبت پزشکی با ازدحام بیماران مواجه شوند.»

ماتیوها ابراز نگرانی کرد که سویه «اومیکرون» رفتاری مانند سویه بسیار واگیر دلتا داشته باشد و ورودی زیادی بیماران بدحال باعث کم آمدن تخت‌های مراقبت ویژه شود.

در یکی از موارد انتشار سریع کرونا در آفریقای جنوبی، یک خوشه عفونت که در ابتدا میان برخی از دانشجویان دانشگاه در شهر پره‌توریا پایتخت این کشور بروز کرده بود، به سرعت گسترش یافت و به صدها و بعد هزاران مورد عفونت انجامید که ابتدا این شهر و بعد شهر مجاور ژوهانسبورک، بزرگترین شهر این کشور ر فراگرفته است.

مقامات بهداشتی آفریقای جنوبی می‌گویند بررسی دانشمندان نشان می‌دهد که سویه‌ی جدید کرونا احتمالا عامل تا ۹۰ درصد موارد جدید است. بررسی‌های اولیه نرخ تکثیر ۲ را در این شیوع تعیین کرده است یعنی هر نفر احتمالا ویروس را به دو نفر دیگر منتشر می‌کند.

سویه‌ی جدید دارای شمار فراوانی از جهش‌های جدید است که ظاهرا باعث واگیرتر شدن آن و کمک به گریز آن از پاسخ ایمنی می‌شود.

 مقامات بهداشتی آفریقای جنوبی می‌گویند گرچه تا به حال اغلب موارد عفونت با سویه‌ی جدید در استان گائوتنگ رخ داده است که دو شهر بزرگ پره‌توریا و ژوهانسبورگ در آن قرار دارند، اما شواهدی در دست است که این سویه قبلا به سراسر این کشور راه یافته است.

به نظر می‌رسد یک عامل مهم در این شیوع واکسیناسیون است. این سویه‌ی جدید ظاهرا با بیشترین سرعت در میان افراد واکسینه‌نشده انتشار پیدا می‌کند. در حال حاضر حدود ۴۰ درصد بزرگسالان در آفریقای جنوبی واکسینه هستند و پوشش واکسیناسیون در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال بسیار پایین‌تر است.

آفریقای جنوبی حدود ۲۰ میلیون دوز واکسن شرکت‌های فایزر و جانسون‌ اند جانسون را در اختیار دارد- اما شمار افرادی که روزانه واکسینه می‌شوند حدود ۱۲۰۰۰۰ نفر است که بسیار پایین‌تر از هدف دولت برای واکسینه کردن ۳۰۰۰۰۰ نفر در روز است.

کد خبر 639990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha