گروه شهری: همزمان با نخستین روز سال جدید تحصیلی، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با صدور اطلاعیه‌ای نکاتی را به عموم شهروندان توصیه کرد.

همچنین مدیر مرکز نظارت بر ترافیک شهرداری نیز مسیرهای پرتردد ترافیکی را اعلام کرد. در اطلاعیه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران مواردی به‌منظور استفاده از ناوگان حمل‌ونقل شهری و کاهش ترافیک مورد تاکید قرار گرفته است.

توصیه شهرداری تهران همزمان با بازگشایی مدارس به شرح زیر است:
1 - با وجود اقدامات اجرایی به‌منظور مناسب‌سازی‌ معابر و ایمن‌سازی ترافیکی اطراف 7هزار فضای آموزشی و مدرسه پایتخت از جمله خط کشی عابر پیاده، نصب تابلوهای ویژه تردد دانش‌آموزان و ...  انتظار می‌رود به علائم افقی و عمودی هشدار‌دهنده دقت کنند.

2 - با توجه به تردد دانش‌آموزان از معابر شهری از رانندگان وسایل نقلیه از جمله موتور سواران انتظار می‌رود در تمامی معابر شهری به‌ویژه در محدوده مدارس که با علائم افقی و عمودی مشخص شده از سرعت و شتاب در رانندگی خودداری کرده و به آرامی و دقت و با آرامش و خونسردی رانندگی کنند.

3 - همزمان با ایمن‌سازی ترافیکی اطراف مدارس و با وجود هماهنگی‌های به عمل آمده با پلیس راهنمایی و رانندگی جهت کنترل عبور و مرور در معابر منتهی به مدارس، از اولیای مدارس و والدین دانش‌آموزان نیز انتظار می‌رود مراقبت لازم را به عمل آورند تا کودکان عزیز باحداکثر ایمنی رهسپار مدارس شوند.

4 - با توجه به آمادگی ناوگان تاکسیرانی به‌منظور تامین خودروهای موردنیاز سرویس مدارس از جمله ون‌های جدید و سواری مدل 82 به بالا که از استاندارد و ایمنی بالایی برخوردارند، نه تنها اولیای مدارس بلکه والدین دانش‌آموزان نیز باید از سپردن فرزندان خودبه‌خودروهای غیرمجاز اکیدا خودداری کنند.

5 -  با توجه به الزام تمام تاکسی‌ها به دریافت بیمه کامل سرنشین و معاینه فنی خودرو که برای سرویس‌دهی به مدارس در نظر گرفته شده‌اند به‌منظور اطمینان از سلامت خودرو و تامین ایمنی دانش‌آموزان، ‌اولیای مدارس از دارا بودن بیمه نامه کامل سرنشین و برگه معاینه فنی تک‌تک تاکسی‌ها مطمئن شوند.

6 - با وجود ‌افزایش‌نیافتن امکانات و تجهیزات راه‌آهن شهری از جمله واگن‌های مترو، با برنامه‌ریزی شرکت مترو به‌منظور کاهش فاصله قطارهای مترو و افزایش ظرفیت مترو تا روزانه یک میلیون و700 هزار نفر، استفاده از مترو از سوی شهروندان به‌ویژه دانشجویان مورد تاکید است.

7 - ناوگان اتوبوسرانی تهران سالانه به حداقل یکهزار دستگاه اتوبوس جدید به‌منظور جایگزینی با اتوبوس‌های فرسوده نیاز دارد و این در حالی است که در این مدت تنها 70 دستگاه اتوبوس جدید2کابین از پول شهروندان از سوی مدیریت شهری خریداری شده و حدود 250 دستگاه اتوبوس اخیرا دریافت شده و در دست دریافت است، به هر حال استفاده شهروندان از خطوط اتوبوسرانی از جمله خطوط یک و 2تندرو توصیه می‌شود.

8 - با توجه به کمبود اتوبوس در تهران، نسبت به آماده‌سازی‌ اتوبوس‌های قابل تعمیر و به‌کارگیری اتوبوس‌های فرسوده اقدام شده و تعداد اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی از حدود 6 هزارو500 دستگاه به حدود 7 هزار و300 دستگاه افزایش پیدا کرده و ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی به 4میلیون و 300 هزار نفر رسیده و با وجود کاستی‌های موجود، استفاده شهروندان از اتوبوس‌های شرکت واحد مورد تاکید است.

9 - مدیریت شهری از طریق شبکه نظارتی تاکسیرانی با همراهی 38 شرکت خصوصی تاکسیرانی و همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به کنترل 100 هزار راننده تحت‌پوشش تاکسیرانی اقدام می‌کند و علاوه بر آن از شهروندان عزیز درخواست می‌شود هرگونه مشکل در ارتباط با ناوگان حمل‌ونقل شهری از جمله سامانه تاکسیرانی را به شماره تلفن‌های 137 و 1888 اعلام کنند.

10 - با توجه به افزایش 25 درصدی حجم ترافیک تهران همزمان با آغاز سال جدید تحصیلی و شروع سفرهای آموزشی و بازگشت شهروندان از مسافرت‌های تابستانی و نیز افزایش روزانه یکهزار تا یکهزار و 200 دستگاه خودروی جدید به معابر شهری تهران از اول مهرماه سال گذشته تا اول مهر امسال، تراکم ترافیک تهران اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد و شکیبایی و صبوری و نیز همراهی و همکاری تک تک شهروندان را می‌طلبد.

شروع ماراتن ترافیک سنگین

با آغاز سال تحصیلی جدید و اضافه شدن بیش از 30 درصد ترافیک شهر تهران، مدیر مرکز نظارت و کنترل ترافیک شهر تهران با بیان اینکه ترافیک شهر شنبه و یکشنبه هفته آینده سنگین‌تر خواهد بود به شهروندان پیشنهاد کرد برای تردد آسان به جای نقاط پرترافیک از مسیرهای جایگزین استفاده کنند.

نعمت‌اللهی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به افزایش 25 تا 30 درصدی بار ترافیک در اولین روز بازگشایی مدارس خطاب به مسافرانی که از غرب تهران و از محدوده کرج قصد ورود به شهر را دارند، گفت: با توجه به اینکه محدود اتصال بزرگراه شیخ فضل‌الله و محمد علی جناح جزء نقاط دارای ترافیک سنگین است؛

شهروندان این محدوده می‌توانند از دسترسی‌های منتهی به بزرگراه آزادگان و شهید ستاری استفاده کنند و با استفاده از این بزرگراه‌ها به سایر نقاط شهر متصل شوند.

وی ادامه داد: در بزرگراه همت در مسیر شرق به غرب؛ قبل از خیابان شریعتی به سمت حقانی و در مسیر غرب به شرق بعد از چمران تا پل‌های فجر حتماً با ترافیک سنگین مواجه خواهیم بود.

علاوه بر این، در بزرگراه مدرس از مسیر شمال به جنوب؛ رسالت تا بهشتی و در مسیر جنوب به شمال دستگردی تا صدر نیز با ترافیک سنگین مواجه خواهیم بود.وی خاطرنشان کرد: بعد از گذشت 15 تا 20 روز از بازگشایی مدارس، مقداری از بار ترافیک فروکش خواهد کرد.

ترافیک سنگین در هفته آینده 

به گفته مدیر مرکز نظارت و کنترل ترافیک شهر تهران، ترافیک هفته آینده بخصوص در روزهای شنبه و یکشنبه جدی‌تر و سنگین‌تر از ترافیک سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری خواهد بود؛

چرا که تعدادی از شهروندان هنوز در سفر هستند و در مجموع سفرهای درون شهری از اول هفته آینده جدی خواهد شد.

کد خبر 64033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز