مهدی ربوشه : ‌فدراسیون فوتبال تنها یک هفته دیگر برای ارسال قرارداد خود با صداوسیما به کنفدراسیون فوتبال آسیا فرصت دارد.

این درحالی است که  گفته‌های  همزمان معاون حقوقی سازمان تربیت‌بدنی و رئیس فدراسیون فوتبال  با هم مطابقت ندارد. آنجا که عبدالرضا ساور از صدور دستور پیگیری حق پخش تلویزیونی توسط رئیس سازمان صدا و سیما خبر می‌دهد و البته علی کفاشیان در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند:‌ «هنوز هیچ توافقی میان فدراسیون فوتبال و سازمان صدا و سیما صورت نگرفته است.»

مسکوت ماندن طرح حق پخش تلویزیونی

موضوع حق پخش تلویزیونی به چالشی دیرینه برمی‌گردد. آنجا که مجلس ششم طرحی را به تصویب رساند که صدا و سیما براساس آن وظیفه داشت درصدی از درآمدهای تبلیغی خودش را به فدراسیون فوتبال یا باشگاه‌ها اختصاص دهد. البته این طرح در شورای نگهبان مورد موافقت قرار نگرفت اما در نهایت مجمع ‌تشخیص مصلحت‌نظام تجدیدنظر مثبتی در این خصوص به خرج داد اما به یکباره همه چیز تغییر کرد. آنجا که فتح‌الله‌زاده و غمخوار در نامه‌ای به مجمع‌تشخیص مصلحت نظام تأکید کردند که باشگاه‌های پرطرفدار پرسپولیس و استقلال نیاز به این پول ندارند. در واقع مسئله حق پخش تلویزیونی به همین راحتی مسکوت ماند.

حساسیت  AFC‌ درباره حق پخش تلویزیونی

سازمان صداوسیما به دلیل اینکه پیش‌بینی قانونی درباره عواقب پرداخت‌نکردن حق پخش تلویزیونی صورت نگرفته، همچنان در این خصوص سیاست خود را دنبال می‌کند اما طبق اظهارات کفاشیان و رئیس سازمان لیگ فدراسیون فوتبال این مذاکرات بی‌نتیجه مانده است. از سوی دیگر حساسیت AFCدرباره حق پخش تلویزیونی که آن را مهمترین دلیل برای حضور 4 نماینده فوتبال کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا برمی‌شمرد به نگرانی‌های مسئولان فدراسیون فوتبال بیش از پیش دامن زده است.

عضو کمیته آسیایی کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره حساسیت  موضوع حق پخش تلویزیونی، می‌گوید:‌ «کنفدراسیون فوتبال آسیا که درصدد نزدیک‌شدن تیم‌های ملی و باشگاهی قاره‌کهن به سطح اول فوتبال جهان است، در اوایل فروردین سال 86 با ارسال نامه‌ای به تمام کشورهای عضو به آنان هشدار داد که باید تا سال 2009 میلادی، باشگاه‌های خود را حرفه‌ای کنند.» اعضای AFC در حالی اوایل مهر‌ به تهران سفر خواهند کرد که در روزهای اخیر نگرانی‌ها از سقوط فوتبال ایران به دسته دوم آسیا افزایش یافته است.

از سویی برطرف‌نشدن حق پخش تلویزیونی مسابقه‌ها،‌ مشکلات ساختاری باشگاه‌ها،‌ آئین‌نامه‌ها و... باعث شده تا فوتبال ایران شانس حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا را از دست بدهد. دکتر خبیری با بیان اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا هنوز تصمیم نهایی خود را در مورد فوتبال ایران نگرفته است، افزود: «شاید AFC به دلیل جایگاه فوتبال ایران در قاره کهن، فرصت دیگری به کشورمان بدهد اما این فرصت‌ها موقتی بوده و مسئولان فدراسیون فوتبال باید فکری اساسی برای به‌دست‌آوردن معیارهای این کنفدراسیون انجام دهند.»

جلسه علی آبادی با ضرغامی 

مهندس ضرغامی دستور پیگیری حق پخش را صادر کرد. با وجود زمان اندک فدراسیون فوتبال برای گرفتن امتیاز حق پخش  تلویزیونی   از صدا و سیما، معاون حقوقی و پارلمانی سازمان تربیت‌بدنی گفت: «در جلسه سازمان تربیت‌بدنی با رئیس سازمان صدا و سیما و پیگیری‌های سازمان ورزش در این خصوص، مهندس ضرغامی به طور ویژه پیگیر موضوع شدند و در حال بررسی تأمین اعتبار طرح مذکور است.»

عبدالرضا ساور افزود: «به دلیل اینکه مسئله حق پخش فدراسیون فوتبال در اعتبارات جاری سازمان صدا و سیما دیده نشده بود، هم اکنون مهندس ضرغامی به دنبال راهکاری برای تامین اعتبار است.»  وی ادامه داد: «سازمان صداوسیما متوجه خطری که فوتبال کشور را تهدید می‌کند، بوده و به همین دلیل در حال بررسی نحوه تامین بودجه می‌باشد.»
ساور گفت: «باتوجه به زمان کمی که فدراسیون فوتبال تا زمان تعیین‌شده توسط فیفا دارد، سازمان صداوسیما باید سریعتر مراحل قانونی را طی کرده و برای تهیه مجوزها اقدام کند.»

 کفاشیان: هنوز با صداوسیما به توافق نرسیده‌ایم

علی کفاشیان گفت:‌ «نگرانم، هنوز با صداوسیما به توافق نرسیده‌ایم و موضوع حق پخش  تلویزیونی  حل نشده است.» رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به برگزاری جلسات و تماس‌های مکرر با مسئولان سازمان صداوسیما گفت:‌ «با وجود نامه‌نگاری‌ها و تماس‌های مکرر مسئولان صداوسیما هنوز درخصوص قرارداد حق پخش تلویزیونی به فدراسیون فوتبال پاسخ روشنی نداده‌اند.»

 علی کفاشیان ادامه داد: «مسئولان صداوسیما معتقدند که موضوع حق پخش تلویزیونی در قانون نیامده است البته اگر این مسئله حل نشود فوتبال ما ضربه جبران‌ناپذیری خواهد خورد. خسارتی که تمامی فوتبال ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»  وی‌ ضمن تأیید نامه خود به سازمان بازرسی کل کشور برای احقاق حق فدراسیون فوتبال، تأکید کرد: «بله، به رئیس سازمان بازرسی نامه‌ای نوشتم و در آن شرایط حساس و بحرانی فوتبال ایران را تشریح کردم و گفتم اگر موضوع حق پخش تلویزیونی حل نشود سهمیه‌های قانونی فوتبال ایران را در لیگ قهرمانان آسیا از دست خواهیم داد.»

کفاشیان تصریح کرد: «اطلاع دارم که سازمان بازرسی نیز نامه‌ای کارشناسانه به صداوسیما نوشته و از مسئولان این سازمان خواسته تا موضوع حق پخش تلویزیونی را خیلی زود حل کند.»  وی همچنین از پیگیری مسئولان سازمان ورزش خبر داد و گفت:‌ «مسئولان سازمان تربیت‌بدنی درصدد حل این مسئله هستند. در واقع اصل ماجرا فوتبال ایران است نه فدراسیون فوتبال و سازمان صداوسیما.»

کد خبر 64176

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز