مشاور شهردار تهران با بیان اینکه حفظ و نگهداشت خانه‌موزه اخوان ثالث به‌عنوان منزل یکی از مفاخر ادبی اهمیت ویژه ای دارد، گفت: شایسته است شاهد برگزاری رویدادهای مهم فرهنگی در این مجموعه باشیم.

بازديد مشاور شهردار از خانه اخوان ثالث

به گزارش همشهری آنلاین، مرتضی امیری اسفندقه در حاشیه بازدید از خانه موزه اخوان ثالث در جمع اعضای موسسه فرهنگی هنری حقا که به مناسبت روز  ملی نقاشی قهوه خانه ای و بزرگداشت استاد حسین قوللر آغاسی برای دومین سال پیاپی در خانه موزه اخوان ثالث برگزار شد، با اشاره به اینکه اخوان‌ثالث سرحلقه شاعران و ادبیان معاصر است،‌گفت: شاعران و افراد بسیاری از نظر فکری،‌ادبی و ذهنی وامدار این شاعر هستند.

امیری اسفندقه که در جمع استادان نقاشی قهوه خانه ای سخن می گفت، با تاکید بر ضرورت احیاء هویت تاریخی و فرهنگی شهر تهران ‌ادامه داد: معتقدیم حفظ این بنا می تواند منجر به  ایجاد بستری مناسب برای برگزاری برنامه های فرهنگی و ادبی  و حضور بزرگان فرهنگ و ادب در این خانه موزه شود.

 او با اشاره به اینکه اخوان ثالث  از قابل‌ترین نمایندگان شعر معاصر است  ،تصریح کرد: حفظ و نگهداشت آثار، لوازم و وسایل شخصی شاعر در فضایی که به آن تعلق دارند و همچنین برگزاری نشست‎های ادبیِ می تواند این مجموعه را به فضای مفرح و فرهنگی برای اهالی هنر و علاقه مندان به شعر و شاعری تبدیل  کند.

مشاور شهردار تهران در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص اهمیت نقاشی قهوه خانه ای و موضوعات حماسی و مذهبی آن پرداخت وگفت: بنده آماده کمک به علاقه مندان و دوستداران این هنر در راستای توسعه این هنر نقاشی هستم.

احیای هویت تاریخی و فرهنگی پایتخت

کسری حسنی، سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران نیز با قدردانی از شهردار تهران و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی بر جدیت در احیای هویت تاریخی و فرهنگی شهر تهران،گفت: در همین راستا شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران یکی از ماموریت های خود را ساخت خانه موزه ها و اماکن مربوط به مشاهیر و بزرگان شهر تهران معطوف کرده است.

سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران با بیان این مطلب که طی سالهای گذشته خانه موزه های مهمی همچون خانه موزه "سیمین و جلال" توسط این مجموعه باز زنده سازی و تبدیل به خانه موزه ها  شده اند،‌تصریح کرد:همواره تلاش شده است تا در ساخت خانه موزه ها ، از تخریب و نوسازی هایی که هویت و روح خانه را از بین می برد جلوگیری کنیم.

وی  همچنین خاطر نشان کرد: یکی از طرح های ما شبکه صد خانه موزه است تا یک گردشگر وقتی می خواهد از  خانه موزه ای بازدید کند به صورت زنجیره ای از خانه موزه های دیگر که در نزدیکی آن قرار دارد هم بازدید کند.

به گفته حسنی این شبکه به یک گردشگر کمک می کند تا بتواند یک روز زیبا و پر خاطره ای برای خود بسازد.

وی در ادامه به پروژه  «تملک، ساماندهی، مرمت و بازسازی سایر خانه های شعرا، مشاهیر و خانه های تاریخی دیگر نیز  اشاره کرد و گفت: شرکت توسعه فضاهای  فرهنگی شهرداری  آمادگی  دارد تا با همکاری مناطق و سایر زیرمجموعه‌های شهرداری تهران، نسبت به مرمت و احیاء خانه‌های مشاهیر در راستای تحقق شبکه صد خانه-موزه اقدام کند.

در پایان مراسم، بیانیه موسسه فرهنگی هنری حقا در خصوص احداث خانه نقاشان قهوه‌خانه‌ای قرائت و به امضای همه حاضران در مراسم رسید.

کد خبر 642057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha