گرچه برخی از داده‌های مقدماتی نشان می‌دهند که سویه‌ی جدید اومیکرون کرونا بیماری خفیف‌تری نسبت به سویه‌های قبلی ایجاد می‌کند، اما کارشناسان می‌گویند هنوز نمی‌توان در این باره داوری قطعی کرد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین دانشمندان برای کمک به ارزیابی شدت بیماری ناشی از سویه‌ی اومیکرون در حال ارزیابی این موضوع هستند که چه تعداد افراد واکسینه‌شده دچار عفونت با این سویه‌ی جدید می‌شند و اینکه چه درصدی از افراد دچار عفونت نیاز به بستری‌شدن یا مراقبت‌های ویژه پیدا می‌کنند.

برای اینکه این موضوع مشخص شود، لازم است داده‌های جهان واقعی درباره افرادی واکسینه‌نشده، افرادی که دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و افرادی که دوز یادآور واکسن دریافت کرده‌اند، در دست باشد. چنین شواهدی باید از چند کشور دست بیاید، چرا که این سویه جدید ممکن است در مناطق متفاوت رفتار متفاوتی داشته باشد. دانشمندان انتظار دارند در هفته‌های آینده به پاسخ این پرسش‌ها برسند.

آیا اومیکرون جایگزین دلتا خواهد شد؟

هنوز سویه‌ی واگیر و مرگبار دلتا سویه‌ی غالب کروناویروس جدید یا سارس-کو-۲ در جهان است و بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت تا ۷ دسامبر (۱۶ آذر) ۹۹.۸ درصد عفونت‌های جهانی را تشکیل می‌دهد. هنگامی می‌توان گفت اومیکرون به مشکل عمده‌ای بدل شده است که این تعادل تغییر کرده و این سویه به سویه غالب بدل شده باشد، یعنی در مدت کوتاهی درصد موارد عفونت با سویه‌ی اومیکرون بالا برود و موجی از جایگزینی آن دیده شود، همانطور که سویه‌ی دلتا جایگزین سویه‌ی آلفا (سویه‌ای که ابتدا در انگلیس شناسایی شد) شد.

در غیر این صورت، اومیکرون ممکن است مانند سویه‌ی بتا (یک سویه‌ی دیگر که در ابتدا در آفریقای جنوبی کشف شد)، رفتار کند که نشان داد توانایی کاهش اثربخشی واکسن‌ها را دارد، اما هیچگاه به تهدیدی جهانی بدل نشد.

همچنین باید در نظر داشت که اکنون در بسیاری از کشورها پوشش قابل‌توجه واکسیناسیون وجود دارد و این موضوع هم ممکن است بر انتشار این سویه تاثیر بگذارد.

اثربخشی واکسن‌ها بر سویه‌ی اومیکرون چقدر است؟

بررسی‌های آزمایشگاهی که نتایج آنها این هفته منتشر شد، نشان داد که سویه‌ی اومیکرون کروناویروس می‌تواند اثربخشی واکسن فایزر/بیونتک را پس از دو دوز کاهش دهد، هر چند که تزریق دوز سوم این واکسن می‌تواند حفاظت ناشی از واکسن را دوباره بالا ببرد.

بررسی‌های آزمایشگاهی درباره سایر واکسن‌های کرونای ساخت شرکت‌های آسترازنکا و جانسون اند جانسون نیز در راه است. این بررسی‌ها اثر نمونه‌های خون از افراد قبلا مبتلاشده به کرونا و واکسینه‌نشده را بر سویه‌ی اومیکرون آنالیز می‌کنند. بسیاری از دانشمندان انتظار دارند توانایی این واکسن‌ها نیز در خنثی کردن سویه‌ی اومیکرون در مقایسه با سویه‌های قبلی کروناویروس کاهش یابد.

بررسی‌های قبلی درباره واکسن شرکت مدرنا که از همان فناوری mRNA واکسن فایزر/بیونتک استفاده می‌کند، نشان داده است که این واکسن در مقابل سویه‌های قبلی کرونا محافظت طولانی‌تری ایجاد می‌کند و این مزیت به دوز بالاتر یا فاصله بیشتر میان دو دوز آن نسبت داده شده است. بنابراین، ممکن است شاهد افت کمتر آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ناشی از واکسن مدرنا در مقایسه با واکسن فایزر باشیم.

شرکت چینی «سینوواک بیوتک» نیز گفته است که در حال انجام بررسی‌هایی برای تعیین این موضوع است که آیا واکسن غیرفعال‌شده است در برابر اومیکرون موثر هست و آیا لازم است واکسن جدیدی برای این سویه ساخت یا نه. کیریل دیمیتریف، رئیس بنیاد سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه که بازاریابی خارجی واکسن کرونای اسپوتنیک V را انجام می‌دهد، میز گفته است ممکن است سه هفته طول بکشد تا معلوم شود این واکسن تا چه حدی بر سویه‌ی اومیکرون موثر است.

در همین زمینه:

کد خبر 642331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha