سویه‌ی اومیکرون کرونا اکنون به بیش از ۶۰ کشور رسیده و پرسش‌های گوناگونی را از جمله درباره تفاوت علائم بیماری ناشی از آن با علائم سویه‌های دیگر برانگیخته است.

covid

به گزارش همشهری آنلاین در آفریقای جنوبی که ظهور سویه‌ی اومیکرون کرونا در ابتدا در آن شناسایی شد، پزشکان خفیف بودن علائم بیماری را گزارش کردند، هر چند که این موارد بیماری در بیشتر مربوط به جوانان و دانشجویان بود.

آنجلیک کوئتزی، پزشک عمومی و رئیس انجمن پزشکی آفریقای جنوبی در آن هنگام گفت اغلب موارد بیماری «بسیار، بسیار خفیف» هستند و البته افزود که برخی از بیماران علائم غیرمعمولی را نشان می‌دهند.

یکی از این موارد به گفته دکتر کوئتزی، در یک کودک شش ساله بود که دچار تب و «ضربان قلب بسیار بالا» بود. کوئتزی در آن هنگام به فکر افتاد بود که کودک را بستری کند، اما این کار را انجام نداده بود و پیگیری تلفنی‌اش در دو روز بعد نشان داده بود که حال کودک کاملا خوب شده است.

از طرف دیگر به گزارش اسکای نیوز یک پزشک عمومی دیگر در انگلیس نیز علائم غیرمعمولی را در کودکان مبتلا سویه‌ی اومیکرون کرونا گزارش کرده است. دکتر دیوید لوید، پزشک عمومی مستقر در شمال لندن، علائم غیرمعمولی را در کودکان مبتلاشده به به سویه‌ی اومیکرون را مشاهده کرده است. به گفته او، حدود ۱۵ درصد کودکانی ابتلای آنها به این سویه ثابت شده بود، دانه‌های پوستی داشتند.

علاوه بر دانه‌های پوستی، این کودکان دچار خستگی، سردرد و بی‌اشتهایی بودند. 

شایع‌ترین علائمی که به کرونا نسبت داده می‌شود، شامل تب، سرفه مداوم و تنگ‌نفس است.، هر چند در طول پاندمی کرونا علائم دیگری هم در بیماران مشاهده شده است.

یک ویژگی غیرمعمول دیگر موج کرونای اومیکرون در آفریقای جنوبی نیز افزایش سریع در میزان موارد بستری شدن کودکان ۲ سال به بالا با آزمایش مثبت کرونا بوده و در منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت نیز اکنون بیشترین افزایش موارد کرونا در گروه سنی ۵ تا ۱۴ ساله رخ داده است. این وضعیت به این فرضیه دامن زده است که شدت بیماری در میان کودکان افزایش یافته است.

اما این افزایش ممکن است مربوط به این باشد که در این گروه سنی در حال حاضر واکسیناسیونی انجام نشده است.

به نظر می‌رسد برای شناخت اثرات سویه‌ی اومیکرون بر پاندمی کرونا باید هنوز چند هفته دیگر به انتظار ماند.

در همین زمینه:

کد خبر 643371

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha