سازمان ناظر دارویی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه به کشورهای عضو اجازه مصرف قرص ضد کروناویروس شرکت فایزر به نام «پاکسلووید» را در موارد تشخیص زودرس کووید-۱۹ داد.

Pfizer

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این مجوز برای مصرف قرص «پاکسلووید» (Paxlovid) در کشورهای اروپایی حالی صادر شده است که «آژانس دارویی اروپا» هنوز بازبینی کامل برای تایید این دارو را به پایان نرسانده است.

«آژانس دارویی اروپا» در بیانیه‌ای اعلام کرد با این تایید مقدماتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند پیش از تایید کامل این دارو برای ورود آن به بازار، برای درمان بیماران از آن استفاده کنند.

قرص پاکسلووید ترکیبی از یک داروی جدید تجربی ضدویروس از رده «مهارکننده‌های آنزیم پروتئاز» (یک آنزیم ضروری برای تکثیر ویروس)  با یک داروی ضد ویروسی قدیمی به نام «ریتوناویر» است.

شرکت فایزر این هفته اعلام کرد این قرص جدید در صورتی که در طول سه روز اول پس از شروع علائم تجویز شود، می‌تواند خطر بستری شدن به علت بیماری شدید کووید-۱۹ را تا ۸۹ درصد کاهش دهد.

فایزر گفت که داده‌های مربوط به کارآزمایی بالینی این دارو را برای سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای گرفتن «مجوز مصرف اضطراری» (EUA) هم فرستاده است.

انتظار می‌رود قرص پاکسلووید به زودی پیش از پایان سال میلادی جاری از FDA نیز مجوز اضطرای بگیرد.

فایزر همچنین گفته است که بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد این دارو می‌تواند با جلوگیری از ساخت یک پروتئین کلیدی در سویه‌ی اومیکرون کرونا از تکثیر این سویه‌ی جدید جلوگیری کند و بنابراین احتمالا در درمان عفونت با این سویه‌ی جدید همچنان موثر است.

کد خبر 643766

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha