چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

افرادی که به تازگی دچار عفونت کرونا شده‌اند، دو گزینه درمانی به صورت قرص در اختیار دارند که در خانه می‌توانند استفاده کنند، اما این قرص‌ها باید حداکثر در طول پنج روز پس از شروع علائم مصرف شوند.

Paxlovid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس مشکل در این موارد این است که بیمار در یک پنجره زمانی کوتاه باید آزمایش شود، نسخه‌اش را بگیرد و مصرف این قرص‌های خوراکی ضد ویروس کرونا را شروع کند.

در حال حاضر، دو قرص پاکسلووید (Paxlovid) ساخت شرکت فایزر و لاگوریو (Lagevrio) ساخت شرکت مرک برای درمان بیماران کووید-۱۹ تایید شده‌اند. مصرف این دو قرص در بیماران در معرض خطر بالای دچار شدن به بیماری شدید احتمال بستری شدن یا مرگ ناشی از کووید-۱۹ را کاهش می‌دهند، هر چند قرص پاکسلووید در این مورد بسیار موثرتر است.

مصرف این قرص‌های ضد ویروسی برای همه افرادی که آزمایش مثبت کرونا پیدا می‌کنند، نیست. این قرص‌ها برای افراد دارای کووید-۱۹ خفیف تا متوسط که با احتمال بیشتری ممکن است به بیماری وخیم دچار شوند، تجویز می‌شود. این افراد از جمله شامل سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی، سرطان یا دیابت است که آسیب‌پذیری بیشتری در برابر کرونا دارند.

هر دوی این قرص‌ها برای مصرف در بزرگسالان بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده‌اند و قرص پاکسلووید برای کودکان بالای ۱۲ سال از این سازمان مجوز گرفته است.

قرص لاگریو شرکت مرگ به علت اینکه ممکن است با رشد استخوان تداخل کند، برای کودکان تایید نشده است. این قرص همچنین برای زنان باردار توصیه نمی‌شود،  چون ممکن است باعث نقائص هنگام تولد در نوزاد شود.

قرص پاکسلووید نیز برای بیماران دارای بیماری شدید کلیوی یا کبدی توصیه نمی‌شود. همچنین این قرص ممکن است با داروهای دیگر مصرفی یک فرد تداخل داشته باشد و به این دلیل نتوان آن را برای آن فرد تجویز کرد.

بالاخره اینکه این قرص‌های ضد ویروسی برای درمان افرادی که به علت کووید-۱۹ از قبل بستری شده‌اند، تایید نشده‌اند.

مصرف این قرص‌ها باید در کمترین زمان ممکن حداکثر در طول پنج روز پس از شروع علائم آغاز شود. سرفه، سردرد، تب، از دست دادن حس بویایی و چشایی و در عضلانی از جمله علائم شایع‌تر بیماری کووید-۱۹ هستند.

اگر بیمار از این پنجره زمانی عبور کند و به مرحله درگیری شدید ریوی و تنگ‌نفس برسد، دیگر این قرص‌ها سودمند نخواهند بود.

داروهایی که برای بیماران جدید کووید-۱۹ تایید شده‌اند، داروهای تزریقی حاوی آنتی‌بادی‌های مونوکلونال (پادتن‌های تک‌دودمانی) هستند. البته برخی از این نوع داروها با شیوع سویه اُمیکرون کرونا اثربخشی‌شان را از دست داده‌اند؛ در حال حاضر داروی «ببتلویماب» (bebtelovimab) ساخت شرکت «الای لیلی» بر سویه اُمیکرون موثر است و بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا برای بیماران بزرگسال و نوجوانی که بیماری خفیف تا متوسط کووید-۱۹ دارند و در معرض خطر بالای بستری شدن یا مرگ هستند، تایید شده است.

همچنین شرکت داروسازی ژاپنی «شیونوگی» (Shionogi) در حال آزمایش یک قرص ضد ویروسی دیگر است. این قرص بر خلاف قرص پاکسلووید که حاوی یک داروی ضد ویروسی دوم برای افزایش تاثیربخشی‌اش است، با یک دارو می‌تواند در بیماران کووید-۱۹ اثربخشی داشته باشد. این داروی جدید نسبت پاکسلووید مشکلات کمتری از لحاظ تداخل با دیگر داروهای مصرفی در افراد دارد.

داروی شرکت شیونوگی برای مصرف یک بار در روز برای پنج روز طراحی شده است. بنایران مصرف ان ساده‌تر از قرص پاکسلووید است که باید دو بار در روز برای پنج روز مصرف شود.

داروی این شرکت ژاپنی در کارآزمایی‌ مرحله میانی توانسته است به طور قابل‌توجهی میزان ویروس کرونا و ریزش آن را در بیمارانی که در طول پنج روز از شروع علائم آن را مصرف کرده‌اند، کاهش دهد. این شرکت در حال انجام یک بررسی جهانی بزرگ در بیماران کرونای در معرض خطر بالای بستری شدن یا مرگ به علت سالمندی یا سایر مشکلات پزشکی است. انتظار می‌رود نتایج اولیه این بررس در پاییز منتشر شود.

شرکت شیونوگی از قبل برای تایید این قرص ضد ویروسی در ژاپن اقدام کرده است و قصد دارد در آمریکا و اروپا نیز برای آن تقاضای مجوز کند.

کد خبر 672817

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha