وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با انتقاد از برخی روایت‌های افراطی و تفریطی درباره‌ دفاع مقدس، از حماسه‌آفرینی رزمندگان کشور در 8سال جنگ تحمیلی و تکرارپذیر بودن این حماسه سخن به میان آورد و گفت: حماسه دفاع مقدس نباید افسانه شود.

علی شمخانی در گفت‌وگویی که به مناسبت هفته دفاع مقدس با خبرگزاری ایسنا انجام داد، بر بیان درست و کامل واقعیت‌های دفاع مقدس تصریح کرد و افزود: این یک قانون است و به‌نظر من یک قانون الهی است و اگر عکس این عمل کردیم، هر پدیده‌ای ولو بزرگ، یا به افسانه تبدیل می‌شود یا به فراموشی سپرده خواهد شد.

وی افسانه شدن و به فراموشی سپردن را 2آفت برای یک پدیده تاریخی برشمرد و ادامه داد: اگر ما حماسه دفاع مقدس را آنقدر قدسی کنیم - که این هم ناشی از غلو است - این حماسه به حماسه‌ای افسانه‌ای و غیرقابل تکرار تبدیل می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی همچنین یادآور شد: حماسه‌سازان دفاع مقدس انسان‌های قابل تکراری هستند؛ اگر ما از این افراد فرشته ساختیم قابل تکرار نیستند و اگر جنگ را به اینها محدود کردیم، تاثیرپذیری آن کمتر خواهد شد.

ادعای خارج از دقت

وزیر سابق دفاع در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به برخی اظهارنظرهای اخیر مبنی بر سیاست دولت قبل در کوچک‌سازی نیروهای مسلح اشاره کرد و ادعای کسانی که می‌گویند سیاست دولت قبلی این بود که «نیروهای مسلح را کوچک کند» را بیانی خارج از جاده دقت و انصاف دانست.

شمخانی با بیان اینکه ساخت ماهواره و حتی انتخاب اسم آن(سفیر) نیز مربوط به گذشته است، اضافه کرد: ساخت یک فیلم سینمایی به‌طور متوسط 6ماه طول می‌کشد؛

درباره ماهواره و موشکی که ساخت آن سال‌ها طول می‌کشد، نمی‌توان گفت یکساله یا دو ساله تولید شده است.

وی در گفت‌وگوی دیگری با خبرگزاری فارس، با طرح این سؤال که اگر نامه فرمانده وقت سپاه در مورد نیازهای جنگ نوشته نمی‌شد، آیا ما واقعا قادر به ادامه جنگ بودیم؟

تاکید کرد: نامه محسن رضایی به آقای هاشمی که به رویت امام‌ره رسید برای چگونگی ادامه جنگ به‌منظور دستیابی به یک صلح پایدار بود نه صلح در همان وقت.

شمخانی درخصوص پذیرش قطعنامه نیز افزود: در نظام ناعادلانه جهانی، گرفتن حق تابع میزان قدرت است و در نظام سلطه‌سالاری به میزانی که قدرتمند می‌شدیم حقوقمان محترم‌تر شمرده می‌شد و قطعنامه 598 اوج احساس ترس از قدرت ایران بود.

کد خبر 64415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز