گروه ورزشی: رئیس سازمان ورزش تمایل خود را برای حضور در انتخابات 7 آبان کمیته ملی المپیک تکذیب نکرد. البته تایید هم نکرد.

این اولین موضع‌گیری رسمی محمد علی‌آبادی در مورد انتخابات کمیته المپیک است که پیوند سختی با نتایج المپیک بیست‌ونهم پکن دارد.

کیست که نداند سازمان ورزش از نتایج ضعیف پکن ناخرسند است اما آیا ورود سنتی رؤسای ورزش به انتخابات کمیته المپیک ریشه در نتیجه هر المپیک دارد؟

محمد علی‌آبادی که با خبرگزاری ایسنا گفت‌وگو می‌کرد در مواجهه با سئوال‌هایی سریالی از جمله آیا قصد نامزدی در انتخابات 7 آبان را دارید و در خبرها آمده است شما قصد حضور دارید و یا بالاخره نامزد می‌شوید، با ذکر این جملات که: «طرح چنین موضوعاتی در حال حاضر هنوز زود است» و «برای تصمیم‌گیری باید بیشتر  فکر کنم» پاسخ گفت.

در این شرایط که محمد علی‌آبادی شرکت در انتخابات کمیته المپیک را منوط به بررسی بیشتر می‌کند، گروهی از اهالی ورزش که عمدتاً از میان رؤسای فدراسیون‌های ورزشی هستند، معتقدند که باید سازمان ورزش با کمیته ملی المپیک هماهنگ همسو باشد. این دعوت رؤسای فدراسیون‌ها در حالی است که سابقه تاریخی کمیته ملی المپیک نشان داده است که سازمان ورزش در همه انتخابات این کمیته به عنوان ناظر یا هماهنگ‌کننده انتخابات حضور حداکثری داشته است و گاهی همانند دوران مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس ورزش، رئیس المپیک نیز بوده است. گاهی نیز مثل دوران محسن مهرعلیزاده تلاش زیادی برای همگون‌سازی مجمع انتخابات کمیته المپیک با تغییر بیش از 25 رئیس فدراسیون برای حضور زمان شده بود.

در این میان انتخابات 7 آبان از آن جهت مهم است که ناکامی المپیک پکن با آن گره خورده و حضور نامزدهای مورد نظر سازمان در این انتخابات متاثر از میزان موفقیت یا ناکامی آنها در المپیک است.

در کنار درخواست و موضع‌گیری‌های رؤسای فدراسیون‌ها، اظهارنظر عجیب شاهرخ شهنازی در مورد معیارهای رئیس کمیته المپیک بسیار جالب‌توجه است. شهنازی که به گفته خود به رئیس سازمان تربیت‌بدنی بسیار نزدیک است، با بیان اینکه  کمیته ملی المپیک جای تجربه‌اندوزی نیست و  افرادی که می‌خواهند در رأس آن قرار بگیرند، باید سابقه مدیریت ورزشی داشته باشند، به نوعی به سابقه و ورود رئیس سازمان به ورزش اشاره غیرمستقیمی دارد و حضور او را در انتخابات با ذکر جملاتی مثل کمیته المپیک جای تجربه‌اندوزی نیست  تلویحاً نفی می‌کند.

او سپس می‌گوید: «افرادی که می‌خواهند کاندیدای ریاست و دبیرکلی کمیته ملی المپیک شوند، باید  در متن ورزش و از مدیران کار کشته ورزش کشور باشند.» در کنار تحولات موجود، گفت‌وگوی رئیس سازمان ورزش با ایسنا از این جهت می‌تواند مهم باشد که محمد علی‌آبادی به صراحت شرکت در انتخابات 7 آبان را رد نمی‌کند.

  •  آقای علی‌آبادی! آیا قصد کاندیداتوری برای انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک را دارید؟

فعلاً برای گفتن این موضوع زود است. 

  • ولی در خبرها آمده است که شما قصد  نامزد شدن دارید؟

شاید هم  نامزد نشدم. 

  •  بالاخره، نامزد می‌شوید یا نه؟

باید فکر کنم، بعداً تصمیم می‌گیرم.

شبکه 3 باید در اختیار سازمان تربیت‌بدنی باشد

در حالی که مناقشه بر سر حق پخش تلویزیونی میان فدراسیون فوتبال و صدا و سیما به مرحله تعیین‌کننده‌ای نه از نظر حل‌شدن موضوع که تشدید مشکلات پیش‌رو، رسیده است، محمد علی‌آبادی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا بر حل مسائل فیمابین میان صدا و سیما و فدراسیون تأکید می‌کند: «حق پخش تلویزیونی و پیگیری‌ کارهای آن وظیفه فدراسیون فوتبال است و سازمان نباید این کار را دنبال کند.» رئیس سازمان اما در عین حال ادامه می‌دهد که: «قطعاً، ما مدافع حقوق وزرش هستیم و معتقدیم صداوسیما باید در این درآمد‌زایی سنگین، سهم ورزش را بپردازد.»

علی‌آبادی اما به موضوعی اشاره می‌کند که یکی از اصلی‌ترین محل درآمد در فوتبال حرفه‌ای است. او می‌گوید که صداوسیما همه سریال‌ها را از تهیه‌کنندگان می‌خرد، مگر تهیه مسابقه فوتبال هزینه ندارد؟!

رئیس سازمان تربیت‌بدنی با بیان این مسائل، اعتقاد خود را اینچنین بیان می‌کند: «حداقل باید آگهی‌های تلویزیونی شبکه 3 را به سازمان تربیت‌بدنی بدهند چراکه حداقل 2 یا 3 ساعت از برنامه‌های سایر شبکه‌های تلویزیونی نیز ورزشی است. اگر حق پخش نمی‌دهند، هزینه آگهی‌های تبلیغاتی را به ورزش بدهند. ما معتقدیم، شبکه 3 باید در اختیار سازمان قرار بگیرد. ورزش کار ماست، ما می‌توانیم با دراختیار داشتن شبکه 3 و ساخت برنامه‌های آموزشی جلوی حاشیه‌سازی را بگیریم. این توان هست. امیدوارم، دوستان صدا و سیما، از طریق مذاکره و با توجه به هزینه‌های سنگین فوتبال حق پخش را بپردازند.»

درخواست رئیس ورزش برای در اختیار گرفتن یکی از شبکه‌های تلویزیونی در حالی است که صدا و سیما معتقد است که به دلیل لحاظ‌نشدن در قانون بودجه، این سازمان نمی‌تواند پولی بابت حق پخش دیدارهای فوتبال هزینه کند. گرچه برخی از کارشناسان از جمله محمدجواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقدند: «بهتر است سازمان تربیت‌بدنی از طریق دولت لایحه 2 فوریتی را به مجلس بدهد تا هر چه سریع‌تر مشکل حق پخش تلویزیونی برطرف شود.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید با اشاره به اقدام 2 مدیرعامل سابق استقلال و پرسپولیس در مسکوت‌گذاشتن حق پخش تلویزیونی می‌گوید: «بحث حق پخش تلویزیونی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از آن که مدیران عامل وقت 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس از توافق با صداوسیما خبر داده بودند، مسکوت ماند، در حالی که پس از آن مشخص شد چنین اتفاقی رخ نداده است.»

در ادامه تحولات مربوط به حق پخش تلویزیونی، رئیس سازمان ورزش هرگونه ارسال نامه توسط فدراسیون به سازمان ورزش را تکذیب می‌کند: «نامه‌؟! نامه‌ای ندیدم. نامه‌ای در کار نیست.» وی اما در مواجهه با این پرسش ایسنا که کفاشیان تاکید کرده نامه‌ای به آقای علی‌آبادی نوشته است، ادامه می‌دهد: «ممکن است نامه‌ای داده شده باشد ولی هنوز من آن را ندیدم.»

کمیته شکست نه ، کمیته بررسی

ناکامی المپیک پکن هنوز مورد پرسش جدی  رسانه‌ها از مدیران ورزش است. به همین دلیل رئیس سازمان تربیت‌بدنی در این رابطه با بیان اینکه کمیته‌ای که با دستور رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود، کمیته شکست نام ندارد، می‌گوید: «این کمیته برای بررسی عملکرد کاروان ورزشی ایران در المپیک  است.» علی‌آبادی خبر داد که به زودی اعضای این کمیته مشخص می‌شود.

رئیس سازمان ورزش همچنین در مورد خصوصی‌سازی 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس  با ذکر این نکته که این 2 تیم را به شخص نمی‌دهیم، می‌گوید: «ما خصوصی سازی می‌کنیم تا سازمان را کوچک کنیم و فضاهای ورزشی را در برنامه‌های بلند مدت به مردم واگذار کنیم. البته، سازمان قصد دارد با کمک‌های بلاعوض و اجاره بلندمدت زمین و دادن وام‌ از بنگاه‌های زودبازده اقتصادی به کسانی که قصد ساخت‌وساز اماکن ورزشی را دارند، به ساخت‌وساز توجه خاصی داشته باشد.» وی ادامه می‌دهد: «سیاست سازمان، سیاست کشور است. طبق اصل 44 سیاست ما خصوصی‌سازی است. طبق قانون برنامه چهارم، سیاست ما خصوصی‌سازی است و طبق دستورالعمل مقام معظم رهبری، سیاست‌ ما خصوصی سازی است.»

از سوی دیگر تغییر مدیریتی در فدراسیون کشتی یکی دیگر از پرسش‌های مطرح شده از محمد علی‌آبادی بود. او با تکذیب جانشینی کیومرث هاشمی به جای محمدرضا یزدانی‌خرم می‌گوید: «هم‌اکنون کار کارشناسی در حال انجام است، اگر کادر فنی یا مدیریت مقصر باشد، تغییر خواهند کرد، در صورتی که هر دو گروه کوتاهی کرده باشند مجموعه فدراسیون با تغییر مواجه می‌شود. البته، این احتمال نیز هست که هیچ یک مقصر نباشند، که در این صورت باید تحمل شکست را داشته باشیم.»

کد خبر 64434

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز