تلسکوپ فضایی نسل بعدی ناسا که سرانجام آماده پرتاب شده است، بار دیگر به دلیل شرایط بد جوی باید در انتظار باشد.

جیمز وب

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت اسپیس، تلسکوپ فضایی جیمز وب، قرار بود ساعت ۱۵:۵۰ روز جمعه سوم دی‌ماه به وقت تهران پرتاب شود، با یک روز تاخیر، شنبه ماموریت خود را آغاز خواهد کرد.

به گفته ژروم ریوز، معاون رئیس آژانس پرتاب اروپایی آریان‌اسپیس که مسئول پرتاب این تلسکوپ است، این تصمیم به دلیل وزش بادهای بلند در سایت پرتاب مرکز فضایی گویان در کورو، جزیره گویان فرانسه اتخاذ شده است.

این تلسکوپ که قدرتمندترین تلسکوپ ساخته‌شده توسط بشر است، کارها را کمی متفاوت انجام خواهد داد. بر اساس برگه اطلاعات ناسا، وب با آینه طلایی غول‌پیکر و ابزارهای رصد نور مادون قرمز، به گونه‌ای طراحی شده است که اجسامی را ۱۰ تا ۱۰۰ برابر کم‌نورتر از آنچه هابل می‌بیند، مشاهده کند. بنابراین، دیدگاه وب چگونه با دیدگاه هابل مقایسه خواهد شد؟ یک چیز کاملا مضخص است: تصاویری که جیمز وب ثبت خواهد کرد، طبق این برگه، «با جزئیات و دیدنی خواهد بود».

بیشتر بخوانید:

روزنامه گاردین پیش‌تر نوشته بود: «ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب بیش از ۳۰سال به طول انجامیده است. وب که ۱۰۰برابر قدرتمندتر از هابل است، درخشش ضعیف ستارگانی را که ۱۰۰ تا ۲۰۰میلیون سال پس از انفجار بزرگ ۸/۱۳میلیارد سال پیش به‌وجود آمدند و به دوران تاریک نجومی پایان دادند. این تلسکوپ اتمسفر سیاره‌های اطراف ستارگان دور را بررسی می‌کند و به‌دنبال نشانه‌هایی از مولکول‌هایی مانند متان و آب خواهد بود که نشان‌دهنده شرایطی برای حیات است.»

کد خبر 644955

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha