دوشنبه ۸ مهر ۱۳۸۷ - ۰۸:۳۶
۰ نفر

حمید رضا شبابی*: ابوالحسن صبا در سال 1281 در تهران متولد شد و آذر 1336 وفات یافت.

او از بزرگترین استادان موسیقی ایران است که توانایی نواختن چندین ساز را داشت و علاوه بر آن از سایر هنرها مانند نقاشی، نجاری و معرق، ساز سازی، خطاطی و شعر نیز بهره‌مند بود.وی موسیقی را از خردسالی شروع کرد و به‌دلیل محیط مناسب خانوادگی نزد استادان بنامی چون میرزا عبدالله، درویش خان، حسین‌خان اسماعیل زاده، حسین هنگ آفرین و... آموزش دید. او سال‌ها در خانه پدری خود زندگی کرد و حتی پس از وفاتش نیز این خانه به محلی برای اهالی موسیقی تبدیل شد.

خانه صبا در ضلع غربی خیابان ظهیرالاسلام نبش بن بست صبا واقع شده است. این محل با مساحت تقریبی 230 متر مربع پس از مرگ صبا توسط وزارت فرهنگ و هنر از بازماندگان او خریداری شد. این محل خانه پدری صبا بوده و محل رفت‌وآمد بسیاری از اهالی موسیقی و محل کلاس صبا از سال  1310هجری شمسی بوده است. قسمتی از خاطرات اهل موسیقی و تاریخ موسیقی معاصر ایران در این محل رقم خورده است. همچنین تعدادی از استادان بنام امرزوی مانند فرهادفخرالدینی، همایون خرم، فرامرزپایور و...در این محل آموزش موسیقی دیده‌اند.

خانه صبا به‌عنوان یک موزه بیوگرافیک(موسیقی) در آبان سال 1353 برای اولین بار افتتاح شد و مدتی به‌عنوان مکتب صبا با حضور شاگردان و دوستان صبا فعالیت داشت. خانه صبا در این دوره پس از تعمیرات و مرمت تبدیل به کلاس درس شد.

با پیروزی انقلاب اسلامی، مکتب صبا تعطیل شد. اما دوباره از سال 1364 موزه زیر نظر مرکز سرود و آهنگ‌های انقلابی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و پس از یک دوره فعالیت از سال 1380 به‌دلیل مرمت تعطیل شد و توسط سازمان میراث فرهنگی استان تهران عملیات بازسازی و مرمت ساختمان موزه با توجه به گسترش شدید رطوبت در ساختمان شروع شد.

عملیات مرمتی توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی استان تهران 10 ماه طول کشید و به‌دلیل کمبود بودجه تا 2 سال متوقف ماند. بعد از 2 سال با بودجه 15‌میلیونی مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام کارهای باقیمانده ساختمان با نظارت کارشناسان سازمان میراث فرهنگی استان تهران در دستور کار قرار گرفت اما باز به‌دلیل اتمام بودجه در اوایل سال 85 متوقف  و دوباره در اواخر همان سال و سال 86 عملیات بازسازی آغاز شد.

دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اردیبهشت امسال ایجاد یک موزه با امکانات مدرن و مناسب را طراحی  کرد و در دستور کار خود قرار داد و در حال حاضر با توجه به اینکه کارهای باقیمانده سبک و تنها شامل نصب و راه‌اندازی کلید پریز‌ها و برق کاری، نصب و راه‌اندازی کامل سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و اعلام حریق و... است درصورت عدم‌تاخیر دفتر طرح‌های عمرانی و پیمانکاران مربوطه، بازگشایی موزه نزدیک به 2 الی 3 ماه آینده صورت می‌گیرد.

اشیای نمایشی موزه خانه صبا شامل موارد زیر است:

سازها: مجموعه سازهای استاد صبا و چند ساز متفرقه اهدایی است که از ارزش مادی و معنویی بسیار بالایی برخوردار است. چند مورد از این سازها به‌دلیل نیاز توسط استاد ابراهیم قنبری مهر که از شاگردان استاد صبا و از استادان به‌نام سازسازی و مرمت‌ساز هستند به‌صورت مجانی تعمیر و مرمت شده است.کلیه سازهای این مجموعه در جلد و به شکل مناسب نگهداری می‌شوند.

اسناد: شامل نامه‌ها، دستنویس نت و مدارک اداری استاد صبا هستند که براساس موضوع در ویترین‌های نمایش قرار خواهند گرفت.

تصاویر: شامل تصاویر خانوادگی، عکس‌های دوستان صبا و خود استاد، نقاشی‌های استاد صبا، دیپلم‌ها،  تقدیر نامه‌ها و... است.

اشیای شخصی استاد صبا: شامل لباس، ظروف و لوازم شخصی مورد استفاده استاد شامل پیپ، فندک، قلم و... است.

عروسک‌ها: این مجموعه شامل حدود 75‌عروسک با لباس اقوام مختلف ایران ساخته همسر صبا، خانم منتخب اسفندیاری و کتاب‌های تالیفی ایشان است.

*مدیر موزه موسیقی صبا

کد خبر 64544

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز