دوشنبه ۸ مهر ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: محمود بهمنی در نخستین اظهارات جدی خود پس از انتصاب به ریاست بانک مرکزی، در حالی که از افزایش وام‌دهی بانک‌ها برای رفع مشکلات بخش صنعت سخن گفت، تاکید کرد:

 برنامه کوتاه‌مدت بانک مرکزی این است که کوچک‌ترین تورمی‌ را ایجاد نکند و نقدینگی را به آن صورت که باعث افزایش پایه پولی شود، به کار نگیرد.

بهمنی این اظهارات را و در پایان نشست مشترک مقامات بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌های دولتی با وزیر صنایع و معادن، اعلام کرد.

در این نشست مسئولان شبکه بانکی و وزارت صنایع و وزارت اقتصاد درخصوص تشکیل ستاد حمایت از تولید کشور توافق کردند.

آنچه که از سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر صنایع پس از این نشست برمی‌آید این است که روند اعطای وام به صنایع و طرح‌های نیمه‌تمام از این پس سرعت بیشتری خواهد گرفت.

البته محل تامین منابع بانک‌ها برای اعطای این وام‌ها همان منابعی است که پیش از این در کمیته مشترک وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای افزایش توان وام‌دهی بانک‌ها پیش‌بینی شده بود و در واقع، شبکه بانکی کشور در نشست دیروز، قول جدیدی به صنایع نداد.

به گفته محمود بهمنی، اولویت بانک مرکزی صنعت و تولید است و بانک‌ها طرح‌های نیمه‌تمام را در اولویت اعطای وام قرار داده‌اند.

به گزارش ایرنا، وی خاطرنشان کرد:‌ بانک مرکزی حدود 60 هزار میلیارد ریال خط اعتباری با نرخ سود 9 درصد در اختیار نظام بانکی می‌گذارد لذا بانک‌ها می‌توانند از این محل به طرح‌های نیمه‌تمام و واحدهای تولیدی که نیاز به سرمایه در گردش دارند، تسهیلات پرداخت کنند.

وی با تاکید بر ضرورت تامین نقدینگی مورد نیاز طرح‌های نیمه تمام، گفت: صدها هزار میلیارد ریال منابع ملی کشور درگیر طرح‌های نیمه‌تمام است که اینها قفل شده‌اند لذا تا زمانی که این طرح‌ها به بهره‌برداری نرسند، نمی‌توانند اقساط بانک‌ها را پرداخت کنند.

وی افزود: اگر با یک اولویت به طرح‌های نیمه‌تمام تسهیلات پرداخت شود این طرح‌ها به بهره‌برداری می‌رسند و در آن صورت، شاهد کاهش تورم خواهیم بود.

بهمنی در پاسخ به این پرسش که آیا قفل بانک مرکزی شکسته می‌شود؟ اظهار داشت: اصلا بحث قفل مطرح نیست بلکه ما تسهیلات را براساس ضابطه پرداخت می‌کردیم و در زمان حاضر نیز با برنامه‌ریزی و سیاست گذاری‌های کوتاه، میان و بلندمدت به کار خود ادامه خواهیم داد.

سیاست بانک مرکزی انبساطی نمی‌شود

بهمنی درخصوص اتخاذ سیاست انبساطی از سوی بانک مرکزی در شرایط فعلی گفت: اصولا این تصور که چرخش سیاست‌های انقباضی به سمت انبساطی باشد، نیست، بانک‌مرکزی تحت‌تأثیر مسائل قرار نخواهد گرفت چرا که باید پاسخگوی کل کشور باشد.

سیاست شبکه بانکی ما را نگران کرده بود

وزیر صنایع و معادن با اشاره به جلسه بسیار خوب مسئولان بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها با مسئولان وزارت صنایع و معادن گفت:  اخیراً با توجه به سیاست‌هایی که شبکه بانکی در پیش گرفته بود، نقدینگی که به بخش تولید تزریق می‌شد کاهش چشمگیر داشت و ما هم نگران وضع تولید در ماه‌های آینده بودیم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محرابیان خاطرنشان کرد: در 6 ماه اول امسال این موضوع، مدیریت شد و کاهش تولید نداشتیم اما اگر شرایط به همین گونه ادامه پیدا می‌کرد، نگران وضع تولید در ماه‌های آینده می‌شدیم.

وی همچنین از تشکیل ستاد حمایت از تولید خبر داد و  افزود: با تشکیل این ستاد که با همکاری بانک مرکزی و وزارتخانه‌های اقتصاد و صنایع انجام می‌شود، نگرانی واحدهای تولیدی در بخش تامین نقدینگی برطرف می‌شود.

کد خبر 64624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز