یک مقام پکن روز چهارشنبه هشدار داد که اگر تایوان به سمت استقلال حرکت کند، چین «اقدامات شدیدی» را در این خصوص اتخاذ خواهد کرد. او افزود که تحریکات تایوان و مداخلات خارجی ممکن است در سال آینده تشدید شود.

تایوان

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، چین مدعی است که تایوان را به صورت دموکراتیک به عنوان قلمرو خود اداره می‌کند و در دو سال گذشته فشارهای نظامی و دیپلماتیک را برای ادعای حق حاکمیت خود افزایش داده است که خشم تایپه و نگرانی واشنگتن را برانگیخته است.

«ما شیائوگوانگ»، سخنگوی دفتر امور تایوان در یک نشست خبری گفت که چین مایل است حداکثر تلاش خود را برای اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز با تایوان به کار گیرد، اما در صورت رد شدن از خطوط قرمز استقلال، اقداماتی را انجام خواهد داد.

«ما» گفت: «اگر نیروهای جدایی‌طلب در تایوان که به‌دنبال استقلال هستند، تحریک، اعمال زور یا حتی خط قرمزی را بشکنند، ما باید اقدامات شدیدی انجام دهیم.»

تایوان به‌عنوان یک عامل کلیدی در روابط تیره بین چین و ایالات متحده مطرح است. آمریکا در این میان مهم‌ترین حامی بین‌المللی این جزیره و تامین‌کننده تسلیحات برای آن است، در حالی که هیچ روابط رسمی دیپلماتیک با تایوان ندارد.

چین به‌صورت مرتب این جزیره را حساس‌ترین موضوع در روابط خود با ایالات متحده توصیف می‌کند.

«ما» گفت که تحریک نیروهای طرفدار استقلال و مداخله خارجی می‌تواند در ماه‌های آینده شدیدتر و شدیدتر شود.

او گفت: «سال آینده وضعیت تنگه تایوان پیچیده‌تر و جدی‌تر خواهد شد.»

پکن در ماه‌های اخیر بارها ماموریت‌های هوایی را بر فراز تنگه تایوان به انجام رسانده تا این جزیره را تحت فشار قرار دهد، اما مقامات آنها گفته‌اند که تسلیم تهدیدها نخواهد شد.

در حالی که ایالات متحده تنها یک چین را به رسمیت می‌شناسد، طبق قانون موظف است ابزار دفاع از خود را برای تایوان فراهم کند و مدت‌هاست که از سیاست «ابهام استراتژیک» در مورد مداخله نظامی برای محافظت از تایوان در صورت حمله چین پیروی کرده است.

بیشتر بخوانید:

دولت شکست خورده جمهوری چین در سال ۱۹۴۹ پس از شکست در جنگ داخلی با کمونیست‌ها که جمهوری خلق چین را تاسیس کردند، به تایوان گریخت.

کد خبر 646492

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha