هرچه در روز جذابیت دارد، شب‌ها زیبایی آن دوچندان می‌شود.

بام محک

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی: پر از رنگ و نور است و از آلودگی و رنگ‌های خاکستری هم در آن خبری نیست. نمای ۳۶۰ درجه‌ای از کلانشهر تهران، مکانی معروف و دیدنی به نام «بام محک» که از بلندای آن کاملاً می‌شود به بزرگراه امام علی(ع) احاطه داشت. هر زمان از شبانه‌روز به خوبی می‌توان منظره زیبای شهر تهران را از این بام دید. به همین دلیل شلوغی آن روز و شب ندارد. این بام اغلب پاتوق اهالی و جوانان محله دارآباد و ساکنان شهرک‌های مسکونی این محدوده است تا اوقات فراغت‌شان را به گعده‌های دوستانه بگذرانند. گزارش ما، اما در این‌باره نیست. درباره ورود گردشگران شهری است که چالش‌های مختلفی را پیش روی ساکنان این محدوده قرار داده‌اند.

  • حلقه‌های دور آتش

ساعت حدود ۸ شب است و جای خالی برای پارک خودرو در اطراف بلوار باقی نمانده است. تا چشم کار می‌کند جوانانی هستند که دسته دسته دور آتش حلقه زده‌اند تا سرمای هوا را بشکنند. نه رستورانی هست، نه بوفه‌ای. برخی از آنها بساط تفریح‌شان را همراه خود آورده‌اند و دود قلیان با بخارهایی که از شدت سرما از دهان بیرون می‌آید، یکی شده است. برخی نخستین بار است که گذرشان به اینجا افتاده و تعداد زیادی هم مشتری ثابت این مکان هستند و برای خودشان پاتوق دارند.

  • مشکلات گردش‌پذیری یک بام

«امیرحسین اسماعیلی» یکی از ساکنان، بام محک را تنها به این دلیل که چشم‌انداز زیبایی از تهران را در اختیار مردم قرار می‌دهد، پرطرفدار می‌داند، اما مشکلات حضور گردشگران از چشم او دور نمانده است: «تقریباً ۲ سال است که پای گردشگران و جوانان برای لذت بردن از مناظر زیبای این مکان دنج به بام محک باز شده است. برخی از آنها گردشگر نیستند. گردشگرنما هستند. آنها به بهانه تفریح دست به سرقت می‌زنند. پاییز قبل بود که سیستم بخش خودرو من دزدیده شد. با سارق درگیر هم شدم، ولی موفق نشدم مانع کارش شوم. این اتفاق برای سایر اهالی هم رخ داده است. ساکنان و اهالی برای تفریح به این بام نمی‌روند. چون از پیامدهای بعد از آن می‌ترسند.»

  • هوای خودمان را داشته باشیم

در نوع جهش یافته ویروس کرونا، این ویروس از هوا هم منتقل می‌شود. «امیرترهان» پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با همشهری محله می‌گوید: «متأسفانه در نوع پیشرفته و جدید، ویروس کرونا قابلیت انتشار و معلق شدن در هوا را دارد و می‌تواند به مکان‌های اطراف بیمارستان سرایت کند. همچنین مراجعه‌کنندگان به بیمارستان معمولاً ناقل هستند و ممکن است اصول بهداشتی را رعایت نکنند، همین موضوع می‌تواند تهدیدی جدی به شمار رود. راه انتشار این ویروس در هوا از طریق سرفه و عطسه فرد بیمار است. متأسفانه این جوانان فاصله لازم را رعایت نمی‌کنند و وارد این حریم که آلوده است می‌شوند. در زمان پیک این بیماری بسیاری از بیماران برای دریافت اکسیژن و همچنین خدمات تزریق «رمدسیویر» در محیط بیرونی این بخش متمرکز شده بودند. دورتادور بیمارستان دستکش و ماسک‌ روی زمین ریخته می‌شد، البته کم بود، اما همان قدر هم خطرناک است. پسماندهای بیمارستانی سرعت شیوع ابتلا به کروناویروس را تا چند برابر بیشتر می‌کند. اگر پسماندها در یک جای مطمئن سوخته نشود، خطرناک خواهد بود. خودمان برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا بهتراست پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.»

  • حضور بیمارستان و تهدید کرونا

«بام محک در انتهای بلوار اوشان و بالاتر از بیمارستان محک واقع شده و به همین دلیل است که به آن بام محک می‌گویند. این بام از بام‌های شمال شرق و یکی از جاذبه‌های زیبا در شهر تهران است و شهروندان بسیاری برای استراحت و تفریح به اینجا می‌آیند، اما متأسفانه در این ۲ سال بخش کرونایی‌های بیمارستان به در شرقی یعنی به سمت محک انتقال یافته است. اغلب، شب‌ها جوانان در این محدوده به تفریح و سرگرمی می‌پردازند، ولی از این موضوع غافل هستند که این ویروس از طریق هوا هم منتقل می‌شود.

با این وجود احتمال انتشار ویروس دلیلی برای تعطیلی تفریح این جوان‌ها نشده است. در این منطقه متأسفانه سرویس بهداشتی هم وجود ندارد. برخی از ساکنان همسایگی با محل قرنطینه مبتلایان را تهدیدی برای سلامتی خود می‌دانند و حالا حضور جوانان و گردشگران در محیط آلوده کنار بیمارستان این خطر را برای آنها چند برابر کرده است. چون برخی از آنها از زمین‌های اطراف محل‌تریاژ، چوب برای روشن کردن آتش می‌آورند و مدام به این محل رفت‌وآمد دارند، برای همین احتمال ابتلای اهالی و ساکنان این محدوده و حتی شهروندانی را که برای بازدید می‌آیند، بالا می‌برند. برای همین اغلب اهالی از پیامدهای رفت‌وآمد این مهمانان ناخوانده نگران هستند.»

کد خبر 647037

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha