خورشید مصنوعی چینی‌ها در آخرین تجربه کاری خود برای ۲۰ دقیقه، گرمایی معادل ۷۰ میلیون درجه سانتی‌گراد را تولید کرد؛ یعنی چیزی حدود ۵ برابر خورشید واقعی!

خورشید مصنوعی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، دانشمندان امیدوارند که این دستگاه به مهار قدرت همجوشی هسته‌ای کمک کند تا بشریت را یک قدم به ایجاد «انرژی پاک نامحدود» با تقلید از واکنش‌هایی که به طور طبیعی در داخل خورشید رخ می‌دهد، نزدیک‌تر کند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، محققان مشغول آزمایش‌هایی در تاسیسات راکتور همجوشی هسته‌ای توکماک، ابررسانا پیشرفته تجربی (EAST) هستند تا سیستم گرمایش کمکی آن را «گرم» و «بادوام‌تر» کنند.

این تأسیسات «خورشید مصنوعی» نامیده می‌شود، زیرا واکنش همجوشی هسته‌ای را تقلید کرده  که انرژی خورشید واقعی را تامین می‌کند و از گازهای هیدروژن و دوتریوم به عنوان سوخت در آن استفاده می‌شود.

EAST که توسط چینی‌ها طراحی و توسعه یافته است، از سال ۲۰۰۶ توسط دانشمندان از سراسر جهان برای انجام آزمایش‌های مرتبط با همجوشی مورد استفاده قرار گرفته، اما این پروژه به تازگی به یک نقطه عطف مهم رسیده است.

ساوت‌چاینا مورنینگ پست نوشت که محققان موفق شدند خورشید مصنوعی را در دمای ۷۰ میلیون درجه به مدت ۱۰۵۶ ثانیه یا ۱۷ دقیقه و ۳۶ ثانیه به کار بیندازند.

خورشید واقعی در هسته خود دمایی در حدود ۱۵ میلیون درجه دارد.

گونگ شیانزو، محقق موسسه فیزیک پلاسما آکادمی علوم چین، به شین‌هوا گفت: «عملیات اخیر یک پایه علمی و تجربی محکم برای راه‌اندازی یک راکتور همجوشی ایجاد می‌کند.»

بیش از ۱۰۰۰۰ محقق علمی چینی و خارجی برای زنده کردن خورشید مصنوعی با یکدیگر همکاری کرده‌اند. EAST از دماهای بسیار بالا استفاده می‌کند تا ایزوتوپ‌های هیدروژن را در پلاسما بجوشاند و آنها را با هم ترکیب کرده و انرژی آزاد کند.

چین تاکنون حدود ۷۰۱ میلیون پوند برای این پروژه هزینه کرده است. آخرین آزمایش که از اوایل دسامبر آغاز شده تا ژوئن ادامه خواهد داشت.

سانگ یونتائو، مدیر موسسه فیزیک پلاسما گفت: «این آزمایش بار دیگر رکورد جهانی را به چالش کشید. ما به طور جامع این فناوری را تایید کرده‌ایم و آن را گامی بزرگ به جلو از تحقیقات پایه تا کاربردهای مهندسی می‌دانیم.»

سونگ یونتائو، گفت که امیدوار است این سیستم تا سال ۲۰۴۰ انرژی تولید کند.

کد خبر 647338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha