شنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

رهبران جهان و سازمان‌های بشردوست در آخرین گردهمایی سازمان ملل تفاهم کردند که با سرمایه‌گذاری برابر با 3 میلیارد دلار به مبارزه علیه بیماری مالاریا اقدام کنند تا بتوانند در طرحی جامع تا سال 2015 این بیماری را در سرتاسر جهان ریشه کن کنند.

 1/1 میلیارد این مبلغ از بانک جهانی و 6/1 میلیارد دلار آن از برنامه پشتیبانی جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا تامین خواهد شد. به گزارش بی‌بی‌سی بخش باقیمانده مبلغ نیز که افزون بر 300 میلیون دلار خواهد بود با کمک دولت بریتانیا و سازمان‌های خصوصی همچون بنیاد خیریه «بیل و ملیندا گیتز» تامین خواهد شد.

بنیاد خانوادگی بیل گیتز به تنهایی متعهد شده است که حدود 169 میلیون دلار صرف تولید واکسن این بیماری کند تا همه کودکان در معرض خطر بتوانند به فاصله کوتاهی بعد از تولد علیه مالاریا واکسینه شوند. در این طرح که با همکاری نهاد‌های قدیمی فعال در عرصه مبارزه با مالاریا همچون بانک جهانی و چندین نهاد سازمان ملل تهیه شده است، برای نخستین بار بیماری مالاریا به‌طور جدی و در ابعادی جهانی به چالش کشیده خواهد شد.

دکتر « آوا ماری کال سک» وزیر بهداشت سابق سنگال که رئیس این کارگروه است می‌گوید: این طرح یک خواب و‌ رؤیا نیست. بلکه قرار است نبردی حقیقی علیه مالاریا اتفاق بیفتد.

به همین دلیل در اولین گام برای تحقق این رؤیای بزرگ قرار است با روش‌هایی همچون افزایش کاربرد پشه‌بند، دسترسی به سموم خانگی، افزایش مراقبت‌های مادران باردار و تشخیص و درمان زودرس مالاریا، آمار مرگ این بیماری ظرف 2 سال به‌طور ضربتی کاهش پیدا کند. سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته آمار مرگ سالانه مالاریا را یک میلیون نفر اعلام کرد که 85 درصد آنها کودکان زیر 5 سال هستند و 90 درصد مرگ‌ها در آفریقا اتفاق می‌افتد.

کد خبر 64838

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز